جمهوری دموکراتیک کنگو در آفریقای مرکزی در حال مبارزه برای مهار بزرگترین شیوع آبله میمونی در این کشور است که ظاهرا ناشی از شکلی از ویروس این بیماری است که آسانتر در میان انسان‌ها سرایت می‌کند.

به گزارش همشهری آنلاین جمهوری دموکراتیک کنگو از ماه ژانویه (دی ماه) بیش از ۴۵۰۰ مورد مشکوک به آبله میمونی و نزدیک به ۳۰۰ مورد مرگ ناشی از آن را گزارش کرده است و این رقم طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریباً سه برابر شده است.

کنگو اخیراً شیوع آبله میمونی در سراسر این کشور را یک وضعیت اضطراری بهداشتی اعلام کرده است.

تجزیه و تحلیل بیماران بستری شده در بیمارستان بین ماه‌های اکتبر (مهر) و ژانویه (بهمن) در شهر معدنی کامیتوگا در شرق کنگو نشان می‌دهد که جهش های ژنتیکی اخیر در ویروس آبله میمونی نتیجه انتقال مداوم آن در میان انسان‌ها است. این شیوع در شهری رخ داده است که در آن مردم با حیوانات وحشی که تصور می شود به طور طبیعی ناقل این بیماری هستند، تماس کمی دارند.

کارشناسان در کنگو می‌گویند این کشور در مرحله جدیدی از شیوع آبله میمونی قرار دارد.

ضایعات گزارش شده توسط اکثر بیماران نسبت به شیوع‌های قبلی خفیف تر و روی اندام تناسلی هستند و تشخیص بیماری را دشوارتر می‌کند. ضایعات پوستی آبله میمونی در شیوع های قبلی در آفریقا بیشتر در قفسه سینه، دست ها و پاها دیده می شدند.

سازمان جهانی بهداشت در گزارشی درباره وضعیت جهانی آبله میمونی در این هفته، اعلام کرد که این شکل جدید این بیماری ممکن است به یک راهبرد آزمایشی جدید برای شناسایی جهش‌ها نیاز داشته باشد.

کمتر از نیمی از افراد مبتلا به آبله میمونی در کنگو مورد آزمایش قرار می‌گیرند که به علت مراجعه کمتر بیماران است و در نتیجه انتقال بی‌سروصدای بیماری رخ خواهد داد.

آبله میمونی چیست

آبله میمونی یک بیماری عفونی است که توسط ویروس آبله میمونی ایجاد می شود. این بیماری به طور معمول باعث ایجاد بثورات و علائمی شبیه آنفلوآنزا، از جمله بدن درد، تب، لرز، سردرد و خستگی می‌شود. این بیماری به‌ویژه برای افرادی که دستگاه ایمنی ضعیفی دارند، می‌تواند کشنده باشد.

آشنایی با آبله میمونی، خویشاوند کمتر مرگبار آبله انسانی

علائم آبله میمونی چه تفاوتی با آبله مرغان دارد؟

بیماری آبله میمونی در بهار سال ۲۰۲۲ در آمریکا و اروپا متحده در میان همجنس‌گرایان، دوجنس‌گرایان و سایر مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند (MSM)، شروع به گسترش کرد.

ویروس آبله میمونی در انسان‌ها از طریق تماس طولانی‌مدت نزدیک با فردی که ضایعات پوستی فعال دارد منتقل می‌شود.

این ضایعات پوستی فعال که زخم‌های قرمز و گاهی دردناکی هستند بثورات پوستی آبله میمونی را تشکیل می‌دهند.

این تماس نزدیک درازمدت شامل تماس جنسی هم می‌شود، اما آبله میمونی یک عفونت آمیزشی نیست چرا که می‌تواند بدون تماس جنسی هم منتقل شود.

به گفته کارشناسان در کنگو بیشتر افراد در این کشور از طریق رابطه جنسی آلوده شده اند و حدود یک سوم موارد بیماری در کارگران جنسی مشاهده شده است.

دانشمندان در هنگام اعلام اضطرار بهداشت جهانی درباره شیوع آبله میمونی سال ۲۰۲۲ بود که دریافتند که این بیماری از طریق رابطه جنسی هم منتقل می شود و بیشتر موارد در مردان همجنس گرا یا دوجنس‌گرا رخ داده است. سازمان جهانی بهداشت نیز در ماه آبان بود که برای نخستین بار انتقال آبله میمونی را طریق جنسی در کنگو را تایید کرد.

دو شکل ویروس آبله میمونی

ویروس آبله میمونی دارای دارای دو کلاد یا تبارشاخه است: کلاد یک (Claude I) که مرگبارتر است و کلاد دو (Claude II) که کشندگی کمتری دارد.

ویروس آبله میمونی که در جمهوری دموکراتیک کنگو شایع شده است از نوع کلاد یک است.

از میان ۲۰۰۰۰ هزار مورد مشکوک به بیماری در شش ماه اخیر تقریبا ۱۰۰۰ نفر جانشان را از دست داده‌اند و بیش از دو سوم آنها کودک بوده‌اند.

در شیوع آبله میمونی در سال ۲۰۲۲ شکل کمتر مرگبار آبله میمونی یعنی کلاد دو به سرعت از یک بیماری منطقه‌ای به نگرانی جهانی بدل شد زیرا مسافرت‌ها به انتشار عفونت به ۱۱۰ کشور از جلمه اغلب کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا کمک کرد.

میزان مرگباری کلاد یک تا ۱۰ درصد مبتلایان است در حالیکه در شکل خفیف‌تر کلاد دو ای میزان تا ۳.۶ درصد می‌رسد.

نگرانی درباره شیوع جهانی

شیوع فعلی با کلاد یک یعنی شکل مرگبارتر ویروس آبله میمونی کشورهای آفریقای مرکزی از جمله جمهوری دموکراتیک کنگو و کامرون را تحت تأثیر قرار داده است.

اکنون این نگرانی به وجود آمده است که مانند سال ۲۰۲۲ یک شیوع جهانی آبله میمونی، اما این بار شکل مرگبارتر کلاد یک، رخ دهد.

گرچه در این مورد هم مردانی که با مردان آمیزش جنسی دارند (MSM) هنوز در معرض بیشترین خطر عفونت قرار دارند، اما کارشناسان می‌گویند همچنان که در سال ۲۰۲۲ مشاهده شد، عفونت ممکن است در همه افراد با هر جنس و گرایش جنسی رخ دهد.

در شیوع فعلی در کنگو نیز ویروس آبله میمونی به طور قابل‌توجهی در میان زوج‌های غیرهمجنس‌گرا و نیز کودکانی که در محله‌های نزدیک بازی یا زندگی می‌کنند، انتشار یافته است.