گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی از مدیران این سازمان خواست تا درباره چگونگی بودجه 2500 میلیارد تومان افزایش مستمری‌ها توضیح دهد.

علی اکبر خبازها، رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی، معتقد است که مدیران سازمان درباره چگونگی تقسیم و خرج کردن این بودجه هنگفت هیچ توضیح روشنی نداده‌اند.

او گفت: اگر واقعا قرار است تمامی این بودجه برای افزایش مستمری به بازنشستگان پرداخت شود، چرا مدیران این سازمان از شفاف‌سازی‌ در این‌باره خودداری می‌کنند و حاضر نیستند، درباره اعداد و ارقام اطلاعاتی را در اختیار اعضای کانون یا دیگر بازنشستگان قرار دهند.

اشاره خبازها به بودجه در نظر گرفته شده از سوی مجلس برای ترمیم مستمری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی است که در قانون بودجه امسال گنجانده شده‌ است. براساس بند 39 قانون بودجه سال 88، سازمان خصوصی‌سازی مکلف است معادل 2500میلیارد تومان از سهام شرکت‌های دولتی قابل عرضه در بورس یا سهام دولت در سایر شرکت‌ها را به سازمان تامین اجتماعی واگذار کند.

وزارت اقتصاد (خزانه‌داری کل) نیز مکلف شده تا عملیاتی شدن واگذاری این سهام به سازمان تامین اجتماعی، حداقل 600 میلیارد تومان به‌صورت تنخواه گردان در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار دهد و باقی‌مانده 1900 میلیارد تومانی هنوز تعیین تکلیف نشده‌است.

تا همین‌جای کار که 600 میلیارد تومان در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته هم کانون بازنشستگان این سازمان نسبت به چگونگی خرج شدن این پول سؤال دارد و این پرسش را مطرح می‌کند که چرا مدیران سازمان حاضر نیستند اطلاعات درست و دقیقی ارائه دهند و با تکیه بر خودداری در انتشار اطلاعات به این نتیجه رسیده‌است که ممکن است این پول به دست بازنشستگان نرسد و اعداد و ارقام بسیار بیشتر از میزان افزایش مستمری باشد که بازنشستگان قرار است تا پایان سال دریافت کنند.

رئیس کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه یکسان‌سازی‌ انجام شده در مستمری‌های بازنشستگان این سازمان با بازنشستگی کشوری از سوی اعضای کانون مورد قبل نیست، افزود: انتظاری که در جامعه نسبت به همسان‌سازی‌ مستمری‌ها به‌وجود آمد، هرگز برآورده نشد و راهکاری که مدیران سازمان تامین اجتماعی با همکاری وزارت رفاه در نظر گرفتند نتوانست خواسته بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی را برآورده کند.

به نظر وی، برای پیدا کردن راهکار مناسب همسان‌سازی‌ مستمری‌ها بهتر بود از نظرات اعضای کانون بازنشستگان نیز استفاده می‌شد و برای رسیدن به نسخه نهایی به خواسته‌های بازنشستگان نیز توجه می‌شد.