گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: تعیین پیش‌شرط در ثبت‌نام دانش‌آموزان از سوی برخی از مدیران مدارس دولتی عادی، مشکلاتی را برای خانواده‌ها به‌دنبال داشته‌است.

براساس بخشنامه وزارت آموزش و پرورش، ثبت‌نام دانش‌آموزان همه پایه‌های تحصیلی در مدارس دولتی عادی باید بدون برگزاری آزمون ورودی، مصاحبه، شرط معدل، نمره و صرفا براساس محدوده جغرافیایی مدارس انجام شود.

«باید معدل پسرت بالای 19 باشد تا در این دبیرستان ثبت‌نام کنیم.» این جمله پاسخ آقای... مدیر دبیرستان ... در منطقه 3 آموزش و پرورش تهران به پدر یک دانش‌آموز است.

او گفت: ما در محدوده جغرافیایی این دبیرستان ساکن هستیم، معدل پسرم نیز 5/18 است. مسئولان امر راهنمایی کنند نام وی را در کدام دبیرستان بنویسم. آیا هر مدرسه‌ای برای خودش قانونی نانوشته دارد که ملزم به رعایت آن است؟

معاون آموزش و نوآوری وزیر آموزش و پرورش در این باره به همشهری گفت: تعیین شرط معدل و نمره و دریافت شهریه در مدارس دولتی عادی بر خلاف مقررات است و مدیران همه مدارس دولتی عادی موظف به رعایت دقیق بخشنامه ثبت‌نام هستند.

عباس رهی تصریح کرد: یقینا با مدیران متخلف در امر ثبت‌نام برخورد قانونی خواهد ‌شد.

طرح جغرافیایی و باقی قضایا

بحث محدوده جغرافیایی (محل سکونت) دانش‌آموزان، از مشکلاتی است که در ثبت‌نام مدارس مطرح است. این طرح که برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارسی که در مناطق محل سکونت آنهاست شکل گرفته‌است، در سال‌های اخیر مشکلات زیادی در زمان ثبت‌نام ایجاد می‌کند.

والدین یکی از دانش‌آموزان گفت: تعیین محدوده جغرافیایی تا حدودی کار صحیحی است. ولی این کار بهانه‌ای شده تا هنگام ثبت‌نام، مدیران برخی از مدارس فقط از دانش‌آموزانی که معدل بالای 19 دارند ثبت‌نام کنند.

یا می‌گویند باید کمک مالی به مدرسه کنید تا ثبت‌نام کنیم. او افزود: محل سکونت ما براساس طرح محدوده جغرافیایی با مدرسه یک کوچه فاصله دارد، اما فرزندم باید به مدرسه‌ای برود که با خانه ما فاصله زیادی دارد. مدیران این مدرسه هم می‌گویند ظرفیت کلاس‌ها پر شده‌است. 

خانمی که برای ثبت‌نام فرزندش به یکی از مدارس دخترانه مراجعه کرده در تماس به همشهری گفت: مشکل ثبت‌نام برای والدین شاغل نمود بیشتری دارد. بعد مسافت محل کار با خانه مشکلاتی را برای پدران و مادران شاغل به‌دنبال دارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش در این‌باره گفت: امکان ثبت‌نام فرزندان ایثارگران و فرهنگیان در مدرسه دولتی مورد نظر آنها وجود دارد. مدیران مدارس می‌توانند فرزندان کارکنان دولت را نیز در آموزشگاه‌های نزدیک محل کار یا سکونت آنها با توجه به ظرفیت و ضوابط ثبت‌نام کنند.

وی تصریح کرد: نمره انضباط برخی دانش‌آموزان نباید بهانه‌ای برای ثبت‌نام نکردن آنها در مدارس دولتی باشد.

تخلفات را گزارش کنید

اگر مدیر مدرسه‌ای از بخشنامه ثبت‌نام تخطی کند و اولیا نیز از او شکایت داشته باشند، در مرحله اول 3 بار به او تذکر داده می‌شود و پس از آن از خدمت منفصل خواهد شد.

شماره تلفن‌های 88800215، 88913826، 82282224 و 82282212 نیز برای گزارش تخلفات احتمالی در ثبت‌نام مدارس در نظر گرفته شده‌است. درصورت مشاهده تخلف برای پیگیری با این شماره‌ها تماس بگیرید.

البته براساس اعلام آموزش و پرورش امسال قرار است 8 هزار بازرس نیز بر حسن اجرای ثبت‌نام در مدارس کشور نظارت کنند.

برچسب‌ها