«وقوع جرم سرقت، ۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.» این مهمترین بخش از صحبت‌های دادستان پایتخت در جلسه قرارگاه پیشگیری و مبارزه با سرقت بود که روز گذشته برگزار شد.

همشهری آنلاین - الهه فراهانی : در این جلسه که فرماندهان انتظامی و پلیس آگاهی تهران نیز در آن حضور داشتند، علی صالحی، دادستان تهران با اشاره به دستورات رئیس قوه قضاییه مبنی بر تامین امنیت روانی مردم و جامعه و ضرورت مقابله جدی با مخلین نظم عمومی به ویژه سارقیان اظهار داشت: در همین راستا دادستانی تهران در قالب قرارگاه پیشگیری و مبارزه با سرقت، جلسات متعددی با فرماندهی انتظامی تهران برگزار کرده و پس از احصا و شناسایی مشکلات، برنامه‌ریزی‌های مناسبی برای رفع آن‌ها انجام داده است. به گفته دادستان تهران با اقدامات دستگاه قضا و فراجا در زمینه مقابله با سرقت در بازه زمانی ۵۰ روز نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال قبل شاهد کاهش ۱۶ درصدی سرقت بوده‌ایم.

همچنین در این مدت در زمینه کشفیات حوزه سرقت، با افزایش ۷۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه‌رو بودیم. اما چه دلایلی باعث شد که در ماه‌های نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، تهران کاهش ۱۶ درصدی سرقت را تجربه کرد. همشهری در گفت‌وگو با سردار علی ولیپور گودرزی، رئیس پلیس آگاهی تهران به بررسی دلایل کاهش وقوع سرقت در پایتخت پرداخته است.

طرح ویژه پلیس

پدیده سرقت یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان است که افزایش آن در جامعه با افزایش احساس ناامنی در میان شهروندان ارتباط مستقیم دارد. یکی از راهکارهای پلیس برای مبارزه با سرقت، اجرای طرح برخورد با سارقان و راه‌اندازی قرارگاه مبارزه با سرقت است.

سردار علی ولیپور گودرزی، رئیس پلیس آگاهی تهران می‌گوید: یکی از طرح‌های ضربتی پلیس که به صورتی دوره‌ای در پایتخت اجرا می‌شود، با رویکرد مقابله با جرم سرقت انجام می شود. به طوری‌که هر چند وقت یکبار شاهد اجرای این طرح‌های ضربتی از سوی پلیس هستیم. در این طرح‌ها ماموران با همه توان برای مقابله با سارقان، زورگیران و مالخران به میدان آمده و مقتدرانه با این افراد که با عملکرد خود امنیت و آرامش را به مخاطره می اندازند، برخورد می کنند.

وی ادامه می‌دهد: معمولا در جریان این طرح ها همکاران من در پلیس آگاهی تهران، کلانتری ها و پلیس پیشگیری، با انجام کار شبانه روزی بر روی پرونده‌های سرقت، متهمان را شناسایی کرده و در چندین عملیات غافلگیرانه دستگیرشان می کنند. همچنین پلیس با انجام اقدامات اطلاعاتی و ویژه، مالخرانی که با این سارقان و زورگیران همکاری داشته‌اند را در جریان این طرح دستگیر کرده که همین مساله، یکی از دلایل کاهش آمار سرقت در پایتخت است.

دستگاه قضا، پای کار

در سال‌های گذشته سارقان پس از دستگری و انتقال به زندان، از دادگاه درخواست مرخصی کرده و با موافقت قاضی پرونده می‌توانستند با سپردن وثیقه مرخصی بگیرند و از زندان آزاد شوند. اغلب این مجرمان بلافاصله پس از آزادی، ‌ سرقت های خود را از سر می گرفتند اما حالا با همکاری پلیس و دستگاه قضایی تدابیری اندیشده شده که مانع ورود دوباره سارقان دستگیر شده به جامعه می‌شود.

سردار گودرزی می‌گوید: خوشبختانه تعامل بسیار خوبی با دستگاه قضا انجام شده که به هیچ‌وجه به سارقان مرخصی داده نشود. دادستان تهران نسبت به این موضوع بسیار جدی است و می‌توان گفت که با پیگیری‌های شخص دادستان تهران، آمار آزاد شدن سارقان با وثیقه و در قالب مرخصی به صفر رسیده است.

وی ادامه می‌دهد: یکی مساله یکی از مهم ترین دلایل آمار کاهش سرقت است که اجرای آن، بسیار تاثیر گذار بوده است.

دستگیری سارقان حرفه‌ای

بیشتر سرقت‌های پایتخت از سوی مجرمان حرفه‌ای و سابقه‌دار صورت می‌گیرد. اغلب این مجرمان، پس از آزادی مجددا به سراغ سرقت می‌روند اما اخیرا یکی از رویکردهای پلیس زیر نظر گرفتن سارقان حرفه‌ای است. رئیس پلیس آگاهی تهران می گوید: یکی دیگر از دلایلی که باعث کاهش آمار سرقت شده، کنترل سارقان حرفه‌ای است. بسیاری از این افراد، ‌هنوز مهر آزادی شان خشک نشده، مجددا نقشه سرقت‌های سریالی می کشند و با تشکیل باندهای بزرگ، ‌ نقشه های مجرمانه خود را پیش می برند. خوشبختانه کنترل و دستگیری زودهنگام این افراد، ‌تاثیر زیادی بر کاهش آمار سرقت داشته است.

مجازات بازدارنده

یکی از مهم‌ترین پرونده‌هایی که چندی قبل در پلیس پایتخت گشوده شد، زورگیری سارقان در اتوبان صدر و در روز روشن بود. وقوع این سرقت جنجال زیادی در رسانه‌ها بوجود آورد و ماموران پلیس، توانستند زورگیران را در کمتر از یک هفته دستگیر کنند. این اما پایان کار نبود. چرا که با توجه به اینکه سارقان، امنیت روانی جامعه را به خطر انداخته بودند، قاضی پرونده برای متهمان درخواست محاربه کرد.

به گفته رئیس پلیس آگاهی تهران، یکی از دلایل آمار کاهش سرقت صدور احکام سنگین و بازدارنده برای سارقان است. این احکام باعث می‌شود که سایر سارقان احساس خطر کرده و جرات نکنند امنیت مردم را به خطر بیندازند.

وی می‌گوید: به عقیده بنده، هر دلیلی که برای کاهش سرقت مطرح شده است، مانند یک تکه پازل است. این تکه ها کنار هم قرار می گیرد و ما به یک نتیجه کلی می‌رسیم و آن کاهش وقوع سرقت است. در پرونده های مهم و جنجالی مانند زورگیری در اتوبان صدر یا مهاجمانی که به بیمارستانی در تهران هجوم بردند تا سارقی را آزاد کنند، دستگاه قضایی اتهام محاربه برای متهمان در نظر گرفته که صدور این احکام سنگین می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از وقوع جرم داشته باشد.

اشراف پلیس

یکی از دغدغه‌های پلیس از دیرباز به کار گیری ساز و کاری بوده که ماموران بتوانند در مدت‌ کوتاهی پس از اینکه یک سارق، سرقت‌هایش را آغاز کرد او را دستگیر و به جرایمش پایان دهند. به همین دلیل در ماه‌های اخیر پلیس تلاش کرده اشراف کاملی بر وقوع جرم سرقت در پایتخت داشته باشد. سردار گودرزی می‌گوید: فاصله وقوع تا کشف به شدت کاهش یافته است. چرا؟ چون همکاران من به صورت شبانه‌روزی در حال بررسی پرونده‌های سرقت و کنترل مجرمان سابقه‌دار هستند و با وجود سرنخ های کوچک نیز، به موقع عمل کرده و با اشراف خوبی که بر مجرمان دارند، به سرعت آنها را دستگیر می کند.

نقش پابندهای الکترونیکی

تازه‌ترین طرح مبارزه با سرقت که با روی کار آمدن سردار احمدرضا رادان، فرمانده فراجا اجرایی شده است، کنترل هوشمند سارقان سابقه دار با پابندهای الکترونیکی است. اجرایی شدن این طرح که قریب به سه ماه از کلید خوردنش می گذرد، دستاوردهای خوبی در پی داشته و باعث دستگیری چند سارق حرفه‌ای، پس از ارتکاب اولین سرقت شده است.

رئیس پلیس آگاهی تهران توضیح می‌دهد: با اجرای این طرح همکاران من به صورت آنلاین و ۲۴ ساعته در حال رصد افرادی هستند که پابند الکترونیکی دارند. تردد این افراد که سابقه‌دار هستند، از سوی مرکزی که در پلیس دایر شده کاملا کنترل می‌شود و همین باعث شده که به تازگی تعدادی از سارقان سابقه‌دار که با پابند الکترونیکی راهی سرقت شده بودند، در نخستین سرقت دستگیر شوند. از طرفی انتشار خبر دستگیری آنها در رسانه‌ها باعث شده که سایر مجرمان سابقه‌دار که از پابند الکترونیکی استفاده می‌کنند، در جریان ماجرا قرار گرفته و جرات نکنند دست به سرقت بزنند. این مساله نیز یکی از دلایل کاهش سرقت در پایتخت بود که امیدواریم ادامه داشته باشد.

جمع‌آوری معتادان متجاهر

معتادان متجاهر همیشه متهم اصلی افزایش سرقت‌های خرد در پایتخت بودند. آنها نه تنها به چهره شهر، که به امنیت شهروندان نیز آسیب می‌زدند و به همین دلیل در ۲سال گذشته فعالیت‌های عمده‌ای برای ساماندهی آنها از سوی شهرداری عملی شد. این فعالیت‌های در ۳ گام پیگیری شد که در گام نخست، یاورشهرها برای نگهداری معتادان متجاهر و آسیب‌دیدگان اجتماعی ایجاد شدند. در گام دوم برخی پاتوق‌ها را که بیش از هزار و۵۰۰معتاد متجاهر را در خود جای داده بودند، شناسایی و با کمک نیروی انتظامی پاک‌سازی شدند. در گام سوم نیز خانه‌های پلاک قرمز که محل تجمع موادفروشان و مصرف‌کنندگان موادمخدر و بزهکاران بود، شناسایی و پملب شدند. این اقدامات نه تنها باعث کاهش جرایم خرد از سوی معتادان که موجب شد موادمخدر از دایره ۱۰جرم اول تهران خارج شود.

سردار علی ولیپور گودرزی می‌گوید: اجرای این طرح که با کمک شهرداری پایتخت انجام شده، بسیار تاثیر گذار است و می توان گفت از عوامل اصلی در زمینه کاهش وقوع سرقت در پایتخت بوده است.

بیشتر سرقت‌های خرد از سوی معتادان رقم می‌خورد و با جمع‌آوری این افراد شاهد کاهش ۱۵ درصدی سرقت‌های خرد نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده‌ایم که بسیار دستاورد قابل توجهی است.

وی می گوید: معمولا جرایم خرد مانند سرقت لوازم خودرو، کش‌روی، سرقت از انباری ها و ... توسط معتادان انجام می شود. اغلب این معتادان برای تامین هزینه مواد خود، سرقت های کوچک و خرد انجام می دهند؛ به عنوان نمونه وارد ساختمانی می‌شوند و دوچرخه می دزدند تا پول موادشان تامین شود. یا کش روی می کنند یا مثلا آیینه خودروها را سرقت می کنند تا مواد تهیه کنند. سردار گودرزی می‌گوید: مهم ترین و اصلی ترین دلیل شاخص نیز در کاهش وقوع سرقت های خرد، اجرای این طرح توسط شهرداری بوده است.

دستگیری اتباع غیر مجاز

برخی از سرقت‌های پایتخت از سوی مهاجران غیرمجاز صورت می‌گرفت. افرادی که مجوز قانونی برای زندگی در ایران را نداشته و چون هیچ وابستگی به محلی که در آن زندگی می‌کنند، ندارند به راحتی دست به ارتکاب جرم می‌زنند. سردار گودرزی می‌گوید: دستگیری اتباع غیرمجاز و طرد آنها از کشور، یکی از عوامل کاهش وقوع جرم سرقت در پایتخت بوده است.

وی ادامه می دهد: ما طرح هایی برای دستگیری این افراد اجرا کرده ایم. معمولا اتباع خارجی که مجوز قانونی نداشته اند از کشور طرد شده اند. چرا که این افراد، چنانچه نتوانند کار مناسبی پیدا کنند به سرقت روی می آورند که خوشبختانه دستگیری آنها توسط پلیس، دستاوردهای خوبی برای کاهش وقوع جرم سرقت داشته است.

دستگیری اراذل و اوباش

یکی دیگر از عوامل کاهش وقوع جرم سرقت، جمع آوری اراذل و اوباش بوده است. سردار گودرزی درباره دستگیری این افراد می گوید: گاهی شرارت و دزدی توسط مجرمان در کنار یکدیگر قرار می گیرد. افرادی که سابقه درگیری و شرارت دارند، برای خودنمایی و نشان دادن خود، ‌دست به سرقت های خشن می زنند. دستگیری این افراد نیز موجب شد که ما امسال با آمار ۱۶ درصدی سرقت نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه رو شویم. وی ادامه می دهد: باید تاکید کنم که طرح ها و اقدامات پلیسی به صورت جدی ادامه دارد تا ما عدد این آمار را بالا برویم و کاهش بیشتری در زمینه جرم سرقت مواجه شویم.

برچسب‌ها