همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در حال اجراست. فروش چارتری بلیت هواپیما در مسیر عتبات ممنوع شد. کارشناسان نسبت به پایین آمدن سرانه مصرف شیر هشدار می‌دهند. تجارت ایران و ترکیه ۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه با بیان اینکه موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در حال اجرا است، گفت: با ابلاغ قانون بودجه در حال تنظیم احکام حقوقی بازنشستگان هستیم و جلسات با صندوق‌های بازنشستگی شروع شده که در روزهای آینده تکمیل خواهد شد و با توجه به اینکه اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از ابتدای سال اجرایی می‌شود، معوقات هم پرداخت خواهد شد.

داود منظور اظهار کرد: در برنامه هفتم موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان دیده شده که طی سه سال اجرای شود؛ به‌طوری‌که در سال اول ۴۰ درصد و در دو سال بعد هم ۶۰ درصد اجرایی شود.

وی افزود: در مورد صندوق‌های بازنشستگی بخش دولتی پیش‌بینی شده امسال منابع حاصل از افزایش یک‌درصدی مالیات بر ارزش‌افزوده که ۵۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده به این موضوع اختصاص یابد.

فروش چارتری پروازهای عتبات

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور گفت: در پروازهای بازه عزاداری حسینی، واگذاری پروازها از طرف شرکت‌های هواپیمایی به چارترکنندگان و عرضه چارتری بلیت در مسیر عتبات عالیات ممنوع است و عرضه و فروش بلیت می‌بایست از طریق کانال‌های شفاف و از طریق عرضه به عموم صورت گیرد.

جعفر یازرلو اظهار کرد: در مسیر پروازهای بین‌المللی تنها مسیری که شرکت‌های هواپیمایی ملزم به رعایت قوانینی مانند نرخ مصوب از سوی سازمان هواپیمایی کشوری هستند مربوط به مسیرهای عتبات عالیات در بازه اربعین حسینی است که همه‌ساله از طریق سازمان هواپیمایی کشوری تعیین و به ذینفعان ابلاغ می‌شود.

وی افزود: ضوابط بازه اربعین حسینی سال ۱۴۰۳ از سوی سازمان هواپیمایی کشوری تا هفته آینده به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ خواهد شد.

ایرانی‌ها چقدر شیر می‌خورند؟

بر اساس گزارش انجمن صنایع لبنی، مصرف لبنیات بر اساس معادل شیر در کشور از ابتدای دهه ۷۰ تا سال ۱۳۸۳ روند افزایشی داشته اما از سال ۱۳۹۰ روند نزولی به خود گرفته و بنا بر اعلام برخی از فعالان صنعت لبنیات، به کمتر از ۷۰ کیلوگرم رسیده است؛ درحالی‌که سرانه مصرف شیر در دنیا بیش از ۱۵۰ کیلوگرم می‌رسد.

سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) اول ژوئن (۱۲ خرداد) را به‌عنوان روز جهانی شیر نام‌گذاری کرده تا بتواند به این وسیله اهمیت و نقش این ماده غذایی مفید را بر سلامت انسان‌ها بر همگان آشکار کند.

بنا بر گفته کارشناسان تغذیه، مصرف شیر برای کودکان ضروری بوده و این ماده مغذی برای سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها بسیار مفید است و از طرفی می‌تواند منبع خوبی برای تأمین پروتئین مورد نیاز بدن باشد. سرانه مصرف شیر در دنیا به بیش از ۱۵۰ تا ۱۶۰ کیلو می‌رسد که این آمار در برخی کشورها تا ۲۰۰ الی ۳۰۰ کیلو هم پیشروی کرده است.

افزایش ۲ درصدی تجارت ایران و ترکیه

آمارهای منتشر شده توسط اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران در چهارمین ماه سال جاری میلادی با رشد ۱۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۳۸۶ میلیون دلار رسیده است.

همچنین سرجمع مبادلات تجاری ایران با ترکیه طی چهارماهه سال جاری میلادی با رشد ۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار رسیده است. مبادلات تجاری ایران و ترکیه در چهارماهه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی بالغ‌بر یک میلیارد و ۷۲۰ میلیون دلار اعلام شده بود.

زعفران ایرانی به نام دیگران

رئیس اتاق بیرجند گفت: دولت می‌تواند با خرید تضمینی زعفران کشور مانع عرضه زعفران ایرانی در بازارهای جهانی به‌عنوان محصول دیگر کشورها شود.

علیرضا خامه‌زر، از تحریم‌ها، ارتباط نداشتن سیستم بانکی کشور با جهان و نرخ ارز به‌عنوان چالش‌های پیش روی صادرات کشور یاد کرد و گفت: علاوه بر این‌ها تعهدات ارزی خود تجارت ایران را تحت شعاع قرار می‌دهد و در شرایطی که تاجران بخش خصوصی ایرانی بار بازاریابی و فروش را یک‌تنه بر عهده دارند، اجرای چنین قانونی یک خودتحریمی به شمار می‌آید.

وی افزود: دولت می‌داند بازرگانان نمی‌توانند به دلیل نبود ارتباط با سیستم بانکی جهانی ارز حاصل از صادرات را به کشور بیاورند و در این زمینه کمکی هم به بازرگانان ایرانی نمی‌کند اما بازهم بازرگانان را متعهد به چنین امری کرده است.

خامه‌زر با بیان اینکه موضوع تعهد ارزی بیش‌تر از چالش‌های خارجی تجارت ایران را با مشکل روبه‌رو می‌کند، افزود: خاستگاه زعفران جهان ایران است و همه دنیا هم این را می‌دانند اما زعفران ایران از کشورهای دیگر با برندهای غیر ایرانی صادر می‌شود و این نوعی سوءاستفاده است.

خامه‌زر گفت: کل تولید زعفران کشور در سال ۴۰۰ تن است و اگر ارزش هر کیلو زعفران به‌طور متوسط ۱۵۰۰ دلار ارزش داشته باشد می‌توان با اختصاص ۶۰۰ میلیون دلار برای خرید تضمینی زعفران کشور مانع این شد که افغانستان زعفران ایران را به نام خود در بازارهای جهانی عرضه کند و یا امارات خود را کشور زعفران معرفی کند.

منبع: روزنامه همشهری