تغییر ساعت کاری ادارات یکی از ابزارهای مدیریت مصرف انرژی در ساعت پیک است و امسال نیز دولت تغییراتی در این موضوع انجام داده که جزئیات آن در اطلاعیه سازمان اداری و استخدامی کشور آمده است.

به گزارش همشهری آنلاین، بر اساس اطلاعیه سازمان اداری و استخدامی کشور، برای مدیریت مصرف برق در فصل گرمای، از امروز (16 خردادماه) تا 15 شهریور، آغاز به کار ادارات ساعت 6 صبح خواهد بود و وسایل سرمایشی ادارات دولتی باید از ساعت 12 خاموش شود.

همچنین ساعت پایانی کار ادارات، ساعت ۱۳ تعیین شده و دستگاه‌ها باید مابقی ساعات کار موظفی کارکنان خود را با تمهیدات لازم از طریق دورکاری جبران کنند.

این تغییرات دقیقاً مطابق بخشنامه سال گذشته این سازمان است و مشمول دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، بانک‌ها، شهرداری‌ها و سایر نهادهای عمومی خواهد بود.

اجرای تغییرات در ساعات کاری ادارات دولتی و عمومی، در راستای حفظ پایداری شبکه سراسری برق و کاهش ناترازی تولید و مصرف برق در ساعات پیک مصرف با هدف آسایش شهروندان و عدم وقفه در تأمین برق خانگی اجرایی می‌شود و همه دستگاه‌های مورد خطاب در بخشنامه مکلف به رعایت آن هستند.

البته در این بخشنامه، تمهیداتی اندیشیده شده تا لطمه‌ای به زندگی و کار افراد خاص وارد نشود. به همین منظور ساعت آغاز به کار مادران شاغل دارای فرزند زیر ۶ سال، افراد دارای معلولیت و افراد ساکن در حومه شهرهای محل خدمت، به مدت یک ساعت شناور تعیین شده و لزوماً نباید در چارچوب این بخشنامه فعالیت کنند. همچنین در بخشنامه، تصریح شده است که رؤسای دستگاه‌های مشمول می‌توانند به تشخیص خود، سایر مصادیق نظیر این موارد را در همین چهارچوب تدبیر کنند.

بر اساس مصوبه هیات وزیران که سال گذشته برای عبور از خاموشی در فصل گرما ابلاغ شده و امسال نیز همچنان قابل اجراست، ادارات باید در ساعات کاری، مصرف برق خود را ۳۰ درصد و پس از پایان ساعات کاری ۶۰ درصد کاهش دهند که با نصب کنتورهای هوشمند مصرف برق ادارات کنترل‌پذیر می‌شود.

منبع: روزنامه همشهری