شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۴
۰ نفر

تجربه ۲ تابستان گذشته بدون خاموشی گسترده حالا وزارت نیرو را در یک چالش جدی قرار داده که آیا می‌تواند امسال را هم بدون خاموشی پشت سر بگذارد. مهم‌ترین سوال پیش روی علی اکبر محرابیان این است که برق صنایع چگونه تامین می‌شود.

صرفه‌جویی در مصرف برق

به گزارش همشهری‌آنلاین، با افزایش دمای هوا در کشور و همزمان اضافه شدن ۶۰۰ مگاوات بر مصرف برق، وزارت نیرو یک فراخوان جدید ۳۶۰ درجه با شعار «با انرژی» را برای عبور از تابستان عملیاتی کرده و می‌خواهد مشارکت همه مردم را به کمک بطلبد.

علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو با تایید رشد شدید مصرف با گرم شدن هوا در کشور، می‌گوید از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم بیش از ۹۰۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شد و بیش از ۲۰ هزارمگاوات نیروگاه در دست ساخت است که نیمی از آن را نیروگاه های حرارتی و نیمی دیگر را نیروگاه های تجدیدپذیر(عمدتا نیروگاه خورشیدی و بعضا نیروگاه بادی) تشکیل می‌دهد.

وی مدیریت مصرف را گام دیگر دولت سیزدهم برای مدیریت بحران برق عنوان و تاکید کرد: طی برنامه‌هایی مدون در بخش‌های مختلف، مصرف به گونه‌ای مدیریت می‌شود که حداکثر انرژی با رعایت ساعت های اوج، دریافت شود.

معمای تامین برق صنایع

محرابیان با بیان اینکه صنایع کوچک و کارگاهی حدود ۹۰ درصد صنایع را شامل می‌شود، گفت: برای این صنایع در حوزه تامین برق هیچ‌گونه محدودیتی لحاظ نشده است و می‌توانند به راحتی از برق استفاده و به تولید محصولات خود برپردازند. نکته اینکه میزان اشتغال در این صنایع بسیار قابل توجه است. وزیر نیرو یادآور شد: صنایع متوسط که عمدتا صنایع واقع در شهرک‌های صنعتی است؛ برای این دست از صنایع فقط روز تعطیل محدودیت درنظر گرفته شده است و طی ۶ روز هفته می‌توانند به صورت شبانه‌روزی تولید داشته باشند و محدودیتی در این ایام نخواهند داشت.

او تصریح کرد: اما حدود ۷۰۰ واحد صنعتی بزرگ در کشور وجود دارد که عمدتا صنایع فولادی، مس، آلومینیوم، سیمان را تشکیل می‌دهد و برای این دست از صنایع برنامه‌ریزی شده در ساعت های اوج بار مصارفشان کاهش و در ساعات غیر اوج انرژی بیشتری را دریافت و برنامه‌های تولید خود را عملیاتی کنند. محرابیان یادآور شد: در زمستان سال گذشته و در دو ماهه ابتدای سال جاری، میزان مصرف برق صنایع بزرگ کشور ۱۵ درصد رشد یافت. این صنایع با استفاده از ظرفیت برق بدون اعمال هیچ‌گونه محدودیتی تولیدات خود را افزایش دادند و خود را برای شرایط پیش رو آماده کردند.

تغییر ساعت کار ادارات دولتی

وزیر نیرو اظهار کرد: مهم‌ترین برنامه وزارت نیرو در این زمینه ساعت کار ادارات است که بر اساس مصوبه هیئت دولت از ۱۵ خرداد ماه ساعت کار ادارات از ۶ صبح تا ۱۳ خواهد بود و از این طریق مدیریت مصرف صورت می‌گیرد، البته در کنار آن باید در مصارف سرمایشی نیز ملاحظات صورت گیرد و دمای محیط روی دمای آسایش یعنی ۲۴ درجه تنظیم کنند.

وی به برنامه‌های پیش‌بینی شده برای مدیریت مصرف در بخش خانگی نیز اشاره و اظهار کرد: طی دو سال سابقه پاداش صرفه‌جویی را داریم که با استفاده از این ظرفیت مردم همکاری بسیاری خوبی داشتند به طوری که سال گذشته بیش از ۴۰ درصد مشترکان خانگی با استفاده ظرفیت پاداش صرفه جویی، مصارف خود را کاهش دادند. به گفته محرابیان؛ این تجربه باعث شد که امسال نیز برنامه های پیشین گسترش داده شود.

جایزه‌های شگفت انگیز!

وزیر نیرو در این باره افزود: بر این اساس قبوض برق مشترکان خانگی که اقدام به کاهش مصرف می‌کنند شامل تخفیف و حتی ممکن است رایگان شود. این ظرفیت و امکان مشارکت مشترکان در این طرح است. وی اضافه کرد: همچنین پویش «با انرژی» برنامه دیگری است که در نظر گرفته شده است؛ افرادی که در مصرف برق صرفه‌جویی کنند در قرعه‌کشی شرکت داده می‌شوند و جوایز متنوع دریافت خواهند کرد که شامل کالاهای خانگی، بسته‌های اینترنت، دوچرخه، کالاهای الکترونیک و صدها خودرو می‌شود. محرابیان گفت: روش‌های مختلفی برای مشارکت افراد در این پویش پیش‌بینی شده است به طوری که برای همه افراد پیامک این پویش ارسال می‌شود. این تبلیغات به صورت ۳۶۰ درجه است به این معنا که تبلیغات در محیط، فضای مجازی، سطوح شهری و رسانه‌ها صورت می‌گیرد.

قبض برق رایگان

سخنگوی صنعت برق هم با اشاره به این که با آغاز دوره گرما میزان مصرف برق کشور نسبت به هفته گذشته افزایش ۶۰۰ مگاواتی و رشد ١١ درصدی را نشان می دهد،گفت: مشترکان برق با نصب برنامه کاربردی که در آدرس اینترنتی ba-energy.ir قابل دسترسی و نصب است، ضمن آموزش راهکارهای مدیریت مصرف مشمول قبوض رایگان و ۸۰ میلیون فقره جوایز ارزشمند همچون خودرو، لوازم برقی کم مصرف، اینترنت رایگان و .. می شوند.

مصطفی رجبی مشهدی از اختصاص قبض برق رایگان به مشترکانی که مصرف برقشان را کاهش می دهند، خبر داد و خاطرنشان ساخت: مشترکان متناسب با میزان کاهش انرژی، امتیاز دریافت می‌کنند و با شرکت در قرعه‌کشی از جوایز ارزنده ای مانند خودرو، لوازم خانگی و کالای دیجیتال بهره مند می شوند.مدیرعامل توانیر در عین حال از معرفی نخستین دور برندگان مشارکت کننده در این پویش در تیرماه خبرداد و با بیان اینکه مشترکان می‌توانند از طریق نصب برنامه کاربردی با انرژی یا مراجعه به وب اپلیکیشن Ba-energy.ir و ثبت شناسه قبض برق خود، مشارکت در این پویش را آغاز کنند، تصریح کرد: تنها با چند راهکار ساده مانند قرار دادن درجه کولر روی عدد ٢٤ ،استفاده از دور کند کولر آبی و یا عدم استفاده از وسایل پرمصرف برقی در ساعت‌های اوج مصرف برق می‌توانند شانس خود را برای دریافت جایزه افزایش دهند .

رجبی مشهدی در عین حال در خصوص نحوه نصب اپلیکیشن با انرژی نیز گفت: این برنامه کاربردی در آدرس اینترنتی ba-energy.ir قابل دسترسی و نصب است و امکاناتی مانند شبیه ساز مصرف، نحوه محاسبه تعرفه های برق، باشگاه مشتریان و.... برای مشارکت کنندگان، در این برنامه قرار گرفته که می تواند هموطنان را در اجرای برنامه های مصرف بهینه برق کمک کند.

کد خبر 856438
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار انرژی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha