نیروگاه بادی «میل نادر» در شهرستان نیمروز استان سیستان و بلوچستان با ظرفیت تولید ۵۰ مگاوات در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته و به زودی بخشی از بادهای ۱۲۰ روزه سیستان به انرژی برق تبدیل می شود.

همشهری آنلاین - مجیدجباری : بادهای ۱۲۰ روزه سیستان که سال ها به راه انداختن طوفان های گرد و خاک، شرایط زندگی را برای مردم سیستان و بلوچستان سخت کرده حالا قرار است به فرصتی برای بهبود شرایط زیستی مردم و شاید احیاء تالاب بین المللی هامون منطقه تبدیل شود. نیروگاه بادی «میل نادر» در شهرستان نیمروز استان سیستان و بلوچستان با ظرفیت تولید ۵۰ مگاوات در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته و به زودی بخشی از بادهای ۱۲۰ روزه سیستان به انرژی برق تبدیل می شود. موضوعی که از جنبه های مختلف بر زندگی مردم تاثیر خواهد داشت. آنطور که کارشناسان می گویند راه‌اندازی نیروگاه‌های بادی و استفاده از ظرفیت بادهای ۱۲۰ روزه علاوه بر تولید انرژی پاک و کاهش آلاینده های ناشی از سوخت های فسیلی، می تواند ابزاری برای چانه زنی با افغانستان برای آزادسازی حقابه «هامون» باشد و احیاء این تالاب بین المللی تاثیر زیادی بر بهبود شرایط زیستی ساکنان سیستان و بلوچستان دارد.

ابزاری برای دریافت حقابه «هامون»

یک فعال محیط زیست درباره بهره گیری از ظرفت بادهای ۱۲۰ روزه برای رونق اقتصاد منطقه و همچنین احیاء تالاب هامون گفت:« بادهای ۱۲۰ روزه سیستان که در حال حاضر چالش و بحرانی برای مهم مردم سیستان و بلوچستان است، می‌تواند با برنامه ریزی مناسب فرصتی برای احیاء هامون و افزایش زیست پذیری سیستان و بلوچستان باشد.»

محمد درویش افزود: استقرار توربین‌های بادی در منطقه و تولید برق از آن یکی از فرصت هایی است که می تواند زندگی مردم این استان رادگرگون کند. برق تولیدی از مزارع بادی ازآنجا نیازی به سوخت ندارند، تأثیر کمتری بر محیط‌زیست نسبت به سایر روش های تولید برق دارد و به‌عنوان منبع خوب انرژی سبز از آنها یاد می‌شود. ضمن اینکه برق تولید شده در توربین های بادی را می توانیم به افغانستان بفروشیم و به ازای آن از این کشور آب بگیریم. ایران بزرگ‌ترین شریک تجاری افغانستان است و آنها مجبورند که با ما راه بیایند. این‌گونه نیست که ما نتوانیم و هیچ ابزاری برای مجاب کردن‌شان جهت تامین حقابه تالاب بین‌المللی هامون نداشته باشیم. احیاء هامون و رونق گردشگری در این استان به زیست پذیر تر شدن منطقه کمک زیادی می کند.»

فرصتی برای توسعه اقتصادی سیستان و بلوچستان

یک دکترای جغرافیا و برنامه ریزی محیطی هم در این زمینه گفت:«وجود بادهای ۱۲۰ روزه‌ی سیستان نعمت بزرگی است تا بتوان در راستای استفاده‌ی بهینه از مصرف انرژی و به‌خصوص انرژی‌های نو گام‌های اساسی برداشت. وزش باد در زمستان‌ها سریع تر است و به‌هنگام نیاز بیشتر به برق، الکتریسیته بیشتری تولید می‌شود. این انرژی بدون ایجاد آلودگی و با منبع انرژی پایان‌ناپذیر و فن‌آوری آزموده شده است.»

غلامرضا نوری تصریح کرد:«تکنولوژی استفاده از انرژی باد در بسیاری از کشورها در دسترس است و ارزان‌ترین راه برای تهیه الکتریسیته از مشتقات انرژی خورشیدی تشخیص داده شده است. مناطق بادخیزی که پتانسیل استفاده از انرژی باد را دارند مانند سیستان و بلوچستان(باد ۱۲۰روزه سیستان از اواخر خرداد تا اواخر مهر) به ویژه حوالی شهر زابل، یکی از مناسب‌ترین مکان‌ها برای سرمایه‌گذاری انرژی باد است. سرمایه‌گذاری و استفاده از انرژی بادی منطقه سیستان از هدررفت سرمایه‌ها به‌صورت بلند مدت جلوگیری می شود. وجود باد در منطقه نباید عامل تخریب‌کننده قلمداد شود بلکه باید فرصتی مناسب برای توسعه اقتصادی منطقه برشمرد.»

تهدیدی که فرصت می شود

  • بادهای ۱۲۰ روزه،مشهورترین و اثرگذارترین بادهای محلی ایران است که تقریباً از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور در بخش‌هایی ازشرق کشور، طوفان‌های گرد و خاک و ماسه به را ه می اندازد و شرایط زیستی مردم منطقه را با چالش و بحران جدی مواجه می کند. این بادها تاکنون خسارات فراوانی را بر منطقه سیستان تحمیل کرده و امنیت شهرها را تحت تأثیر خود قرار داده است.میانگین سرعت باد در منطقه «میل نادر» حدود ۱۰ متر بر ثانیه و کریدور مناسبی برای اجرای نیروگاه بادی است.
  • این باد حداقل ۱۲۰ روزه در کانال بین کوه هرات و دیواره سمت شرقی ایران قرار می‌گیرد و این منطقه را به بهشت تولید برق از انرژی باد بدل می‌کند.
  • تولید ۱۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر، سالانه در مصرف ۲۵۰ میلیون لیتر آب و ۳۰ میلیون لیتر گازوئیل صرفه‌جویی می‌کند.
  • نیروگاه بادی میل نادر به مساحت تقریبی یک‌هزار هکتار در شهرستان نیمروز استان سیستان و بلوچستان و در شمال غرب زابل واقع شده است.
  • تولید سالانه حدود ۲۱۹ هزار مگاوات ساعت برق از انتشار حدود ۱۴۰ تن دی‌اکسیدکربن در سال جلوگیری می‌کند.

منبع: همشهری آنلاین