نیروگاه بادی «میل نادر» در شهرستان نیمروز استان سیستان و بلوچستان با ظرفیت تولید ۵۰ مگاوات در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته و به زودی بخشی از بادهای ۱۲۰ روزه سیستان به انرژی برق تبدیل می شود.

نيروگاه بادي

همشهری آنلاین - مجیدجباری : بادهای ۱۲۰ روزه سیستان که سال ها به راه انداختن طوفان های گرد و خاک، شرایط زندگی را برای مردم سیستان و بلوچستان سخت کرده حالا قرار است به فرصتی برای بهبود شرایط زیستی مردم و شاید احیاء تالاب بین المللی هامون منطقه تبدیل شود. نیروگاه بادی «میل نادر» در شهرستان نیمروز استان سیستان و بلوچستان با ظرفیت تولید ۵۰ مگاوات در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته و به زودی بخشی از بادهای ۱۲۰ روزه سیستان به انرژی برق تبدیل می شود. موضوعی که از جنبه های مختلف بر زندگی مردم تاثیر خواهد داشت. آنطور که کارشناسان می گویند راه‌اندازی نیروگاه‌های بادی و استفاده از ظرفیت بادهای ۱۲۰ روزه علاوه بر تولید انرژی پاک و کاهش آلاینده های ناشی از سوخت های فسیلی، می تواند ابزاری برای چانه زنی با افغانستان برای آزادسازی حقابه «هامون» باشد و احیاء این تالاب بین المللی تاثیر زیادی بر بهبود شرایط زیستی ساکنان سیستان و بلوچستان دارد.

ابزاری برای دریافت حقابه «هامون»

یک فعال محیط زیست درباره بهره گیری از ظرفت بادهای ۱۲۰ روزه برای رونق اقتصاد منطقه و همچنین احیاء تالاب هامون گفت:« بادهای ۱۲۰ روزه سیستان که در حال حاضر چالش و بحرانی برای مهم مردم سیستان و بلوچستان است، می‌تواند با برنامه ریزی مناسب فرصتی برای احیاء هامون و افزایش زیست پذیری سیستان و بلوچستان باشد.»

محمد درویش افزود: استقرار توربین‌های بادی در منطقه و تولید برق از آن یکی از فرصت هایی است که می تواند زندگی مردم این استان رادگرگون کند. برق تولیدی از مزارع بادی ازآنجا نیازی به سوخت ندارند، تأثیر کمتری بر محیط‌زیست نسبت به سایر روش های تولید برق دارد و به‌عنوان منبع خوب انرژی سبز از آنها یاد می‌شود. ضمن اینکه برق تولید شده در توربین های بادی را می توانیم به افغانستان بفروشیم و به ازای آن از این کشور آب بگیریم. ایران بزرگ‌ترین شریک تجاری افغانستان است و آنها مجبورند که با ما راه بیایند. این‌گونه نیست که ما نتوانیم و هیچ ابزاری برای مجاب کردن‌شان جهت تامین حقابه تالاب بین‌المللی هامون نداشته باشیم. احیاء هامون و رونق گردشگری در این استان به زیست پذیر تر شدن منطقه کمک زیادی می کند.»

فرصتی برای توسعه اقتصادی سیستان و بلوچستان

یک دکترای جغرافیا و برنامه ریزی محیطی هم در این زمینه گفت:«وجود بادهای ۱۲۰ روزه‌ی سیستان نعمت بزرگی است تا بتوان در راستای استفاده‌ی بهینه از مصرف انرژی و به‌خصوص انرژی‌های نو گام‌های اساسی برداشت. وزش باد در زمستان‌ها سریع تر است و به‌هنگام نیاز بیشتر به برق، الکتریسیته بیشتری تولید می‌شود. این انرژی بدون ایجاد آلودگی و با منبع انرژی پایان‌ناپذیر و فن‌آوری آزموده شده است.»

غلامرضا نوری تصریح کرد:«تکنولوژی استفاده از انرژی باد در بسیاری از کشورها در دسترس است و ارزان‌ترین راه برای تهیه الکتریسیته از مشتقات انرژی خورشیدی تشخیص داده شده است. مناطق بادخیزی که پتانسیل استفاده از انرژی باد را دارند مانند سیستان و بلوچستان(باد ۱۲۰روزه سیستان از اواخر خرداد تا اواخر مهر) به ویژه حوالی شهر زابل، یکی از مناسب‌ترین مکان‌ها برای سرمایه‌گذاری انرژی باد است. سرمایه‌گذاری و استفاده از انرژی بادی منطقه سیستان از هدررفت سرمایه‌ها به‌صورت بلند مدت جلوگیری می شود. وجود باد در منطقه نباید عامل تخریب‌کننده قلمداد شود بلکه باید فرصتی مناسب برای توسعه اقتصادی منطقه برشمرد.»

تهدیدی که فرصت می شود

  • بادهای ۱۲۰ روزه،مشهورترین و اثرگذارترین بادهای محلی ایران است که تقریباً از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور در بخش‌هایی ازشرق کشور، طوفان‌های گرد و خاک و ماسه به را ه می اندازد و شرایط زیستی مردم منطقه را با چالش و بحران جدی مواجه می کند. این بادها تاکنون خسارات فراوانی را بر منطقه سیستان تحمیل کرده و امنیت شهرها را تحت تأثیر خود قرار داده است.میانگین سرعت باد در منطقه «میل نادر» حدود ۱۰ متر بر ثانیه و کریدور مناسبی برای اجرای نیروگاه بادی است.
  • این باد حداقل ۱۲۰ روزه در کانال بین کوه هرات و دیواره سمت شرقی ایران قرار می‌گیرد و این منطقه را به بهشت تولید برق از انرژی باد بدل می‌کند.
  • تولید ۱۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر، سالانه در مصرف ۲۵۰ میلیون لیتر آب و ۳۰ میلیون لیتر گازوئیل صرفه‌جویی می‌کند.
  • نیروگاه بادی میل نادر به مساحت تقریبی یک‌هزار هکتار در شهرستان نیمروز استان سیستان و بلوچستان و در شمال غرب زابل واقع شده است.
  • تولید سالانه حدود ۲۱۹ هزار مگاوات ساعت برق از انتشار حدود ۱۴۰ تن دی‌اکسیدکربن در سال جلوگیری می‌کند.

کد خبر 857826
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 33
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۸
    30 1
    استفاده از توربين های بادی در سيستان يکی از بهترين پروژه های انرژی نوين می باشد، اگرچه اين کار می توانست چندين دهه قبل صورت پذيرد اما الآن هم شروع بشود خيلی خوب است، البته نکات منفی از جمله گرد و خاکی که به وسيله بادهای صد و بيست روزه در سيستان جا به جا می شود هم وجود دارد که ممکن است از نظر فنی بر روی توربين ها اثرات نامطلوبی بگذارد اما متخصصان امر به اين موضوع واقف هستند و حتما راه حلی برای آن پيدا می کنند، اما در مجموع اجرای اين پروژه از نان شب هم واجب تر می باشد و هم اکنون در بسياری از کشورهای دنيا در حال اجرا می باشد.
  • رخشانی IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
    17 2
    موضوع معضل آب برق هیرمند طوفان گرد غبار کار و زابل باید بندر آزاد میشد .توجه جدی انجام نمی‌گیرد . حیف صد حیف سیتان
  • حاتمی IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
    27 4
    طالبان فقط زبون زورمیفهمه به ملت خودش رحم نداره به مارحم میکنه
  • رحمان افغان IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
    24 28
    کار نیک است آفرین آفرین. ولی فکرتان باشه ما افغانستانی ها بیکار و به اچشم نتظار از برق ایران زیاد نیستم فکر می کنید ما دست روی دست بگذاریم که شما برای ما تعیین و تکلیف کنی سخت در اشتباهی
    • افغانی آریایی US ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
      30 20
      افغانستان جزیی از ایران بزرگ هست دلبرم
  • حیدرعلی اسدی IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
    31 16
    متاسفم برای اقای درویش که میگویندبرق حاصل ازانرژی بادی رابه افغانستان بفروشیم وجایش اب هیرمندکه حق قانونی امان هست رابگیریم. بعدژست برنده هاهم میگیرد. بهرحال ازاین مسولان نخبه چه کارهاکه برنمیاد.
  • جابر منتی IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
    18 5
    طی یک قرارداد قسمتی از سر زمینمان(دشت ناامید) را به ازای همین اب به افغانها دادیم
  • علی ولی الله IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
    15 2
    برق خورشیدی هم درسیستان جواب میدهد،هیچ کاری برای مردم این منطقه صورت نمی گیرد،طالبان هم که دشمن خونی مردم ایران است ،آب را بر مردم بسته است وبه کشت بیستر مواد مخدر اختصاص داده ،اما در رسانه های داخلی وخارجی می گویند که کشت مواد مخدر را کم کرده است،اما این اخبار کذب است وبااین کار وتوزیع کم تریاک ،فقط درجهت بالا بردن قیمت آن است،اما لگد به اقتصاد افغانستان می زند،چون همه کشورها وکسانیکه دنبال کشت موادمخدر هستند به کشت گلخانه ای ویا کلا دستیابی داخلی به این مواد هستندوخود را از نیاز به این حکومت شیطان صفت طالب بی نیاز میکنند،انشاالله که به زودی حکومت منحط طالبان که هیچ ریشه داخلی ومردمی ندارد نابود خواهد شد،آمین
  • ایرانی IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
    17 8
    ... هیچ امیدی به آزاد سازی هیرمند از طرف افغانی ها نیست
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
    18 2
    ترکیه برای افغان ها در نمیروز ۵۰۰۰مگاوت برق بادی خورشیدی قرار است بزند
  • سیستانی IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
    14 3
    تولید برق زمانی برای مردم سیستان منفعت دارد که هزینه برق مصرفی برای مردم کاهش پیدا کند و همیشه برق فقط نیاز اصلی نیست آب مهمتر از برق هست وقتی آب در منطقه نباشد نمی‌توان در آنجا زندگی کرد نهایتا دولت تصمیم جدی بگیرد که در ازای صادرات برق به افغانستان آب از افغانستان به سمت ایران رها شود که اینجا صحبت از حقابه نباید باشد اگر این اتفاق بیفتد یعنی معامله صورت گرفته و چنین اقدامی جهت دریافت حقابه نبوده و نمی باشد
  • سعید‌آریایی IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
    23 1
    اگر‌مهاجرین‌غیرقانونی‌به‌کشورشان‌برگردند‌مشکل‌آب‌کشورحل‌می‌شود‌نزدیک‌۸میلیون‌مهاجر‌به‌اندازه‌‌۵برابر‌سیستان‌آب‌مستقیم‌وغیر‌مستقیم‌مصرف‌می‌کنند‌که‌طالبان‌درک‌ندارند‌این‌تعداد‌مهاجر‌به‌کشورش‌برگردد‌دچار‌معضل‌اقتصادی‌بزرگی‌خواهد‌شد
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
    13 3
    طالبان باید از روی زمین بر چیده بیشه نه حرف حالیشون هست نه زبان هیچ صیراتی مستقیم نیستن باید تمام طالبان از کوره زمین پاک بیشه
  • ناشناس IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
    24 2
    ما مردم ایران خواستار بیرون کردن هرچی زودتر افغانها از تمامیه شهرهای ایران هستیم چه مجاز چه غیر مجاز
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
    2 0
    ترکیه بر همان رود هایی که میگید حقابه ماست داره صد می‌سازه به نظرت ضد پاتک حساب نمیشه ؟؟؟!!!
  • باهر IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
    1 1
    اگر از انرژی باد آنجا تولید برق کافی بعمل آید دیگر نیاز به انتقال گاز به ان استان نیست و برای گرما و پخت و پز می توانند از انرژی برق استفاده کنند و مازاد ان هم صادر شود. حسن بسیارزیاد ان کاهش سرعت باد و‌جلوگیری از تخریب محیط زیست می باشد و اگر از این نیروگاه ها بصورت گسترده در ان نواحی استفاده شود این مشکل تخریب محیط زیست دراثر سرعت زیاد باد از بین خواهد رفت و بصورت اصولی حل و رفع خواهد گردید و انرژی بسیار زیادی هم تولید خواهد شد. تبدیل نقمت به نعمت با برنامه ریزی و‌اینده نگری اصولی.
  • مجید IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
    2 1
    طالبان بی وجدان برای این همه افغانستانی که به ایران هدایت کرده اب مصرفی شان را تحت عنوان حق آبه بدهد
  • رامین IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
    4 0
    درود بر ایران بزرگ حق ابه حق مسلم ماست دولت باید بدون قید شرط حق ابه را بگیرد و برق می‌تواند به قیمت ازان تری بفروشد ان را هم برای سیستان عزیز هزینه کند....
  • محمد IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
    1 0
    این‌همه‌سال‌خواب‌بودید؟
  • حمید اربابی IR ۰۴:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
    1 0
    انشاالله آبادی سرزمین
  • تاری IR ۰۶:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
    2 0
    اگر امکانش میسر باشد بسیار مفید است نکته دیگر مقاله کوتاه تر و مختصر باشد بهتر است
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
    4 0
    اگه همین افغانی ها روبفرستن کشورخودشون ایران بهشت میشود
  • علیرضا IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
    3 0
    این که باز هم خواسته افغان شد آنها می‌گویند آب در مقابل پول یعنی اگر آب میخواهید بایستی پولش را بدهید و منبع. آب مجانی به ایران نمی‌دهند حالا برق بده آب که حق مسلم مردم ایران هست در قبال برق بگیر از کجا معلوم در آینده نزدیک آنها با سد و باد از برق خودکفا نشوند شما بهتره موضوع حق آب ایران را بگیرید نه اینکه کوتاه بیایید و ...
    • سوسک بالدار IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
      0 1
      بیاییم با واقعیت کنار بیاییم که حق آبه یه زمانی کاربرد داشت که افغانستان سد نزده بود روی رودخانه هاشون الان که توانایی کنترل آب رو داره خودمون رو با حق آبه و این جور مسائل گول نزنیم و این وسط مردم سیستان ضرر میکنند نه اون کسی که از تهران شعار میده حق آبه حق مسلم ماست بهتره با صادرات برق یک نوع وابستگی متقابل داشته باشیم که نهایت به تعامل ختم میشه
  • رهگذر IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
    2 0
    منظور نویسنده محترم اینه که برق رو به افغانستان بدیم و بجای اون حقابه (احتمال ایشون معنی حقابه رو نمیدونن) بگیریم جناب حق آبه حق قانونی ماست برای گرفتن حقت نیازی به فروش با باج دادن هیچ چیزی نداری بی عرضه بودن دولت و نظامه که افغانی ها حق ما رو نمی‌دن به نظرم باید سد ها رو تارگت کنن و بگن در صورتی که آب ما آزاد نشه به سد ها حمله موشکی میکنیم تا جای خر بستن رو برادران طالب خوب بفهمند
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
    0 0
    مرحبااااااا
  • سیوسنانی IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
    0 0
    آب حق مردم سیستان است دولتهای خاین زمین به افغانی ها واگذارکردند،اگه حق آبه نباشد طبق قراردادبایدمناطق واگذاری پس گرفته شود،بایدغیرت دولت مردان ایران رادید....