کتاب «اخلاق انتخاباتی» شامل گزیده‌ای از دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) است که در چهار فصل تهیّه و تدوین شده است.

همشهری آنلاین- علی‌الله سلیمی: تب تند انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر فضای عمومی کشورمان را فرا گرفته و این روزها، قرار گرفتن در آستانه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری جامعه را تحت تاثیر این رویداد بزرگ سیاسی و اجتماعی قرار داده و در مطبوعات، رسانه‌های عمومی و شبکه‌های اجتماعی بسیاری از بحث‌های داغ این روزها پیرامون همین موضوع فراگیر و البته موثر و سرنوشت‌ساز در جامعه است که توده‌های مختلف مردم را برای مشارکت فعال و حداکثری در این انتخابات مهم و سرنوشت‌ساز ترغیب و تشویق می‎کند. در سوی دیگر ماجرا، بعضی اظهارات نامزدهای این دوره از انتخابات و برخی رفتارهای هواداران آن‌ها، نگرانی‌هایی را در سطح جامعه ایجاد کرده است. از جمله، دلسوزان نظام اسلامی نگرانند برخی گفتار و رفتار غیر اخلاقی از سوی بعضی از نامزدهای این دوره از انتخابات و هواداران آنها، زمینه را برای مخدوش کردن شکوه و زیبایی این رویداد بزرگ سیاسی و اجتماعی در کشورمان فراهم کند؛ اتفاق ناخوشایندی که لازم است از همین حالا برای پیشگیری از احتمال وقوع آن تدابیری اندیشیده شود تا این دوره از انتخابات ریاست جمهوری هم با حضور فعال و حداکثری مردم به شکل باشکوه و به‌یادماندنی برگزار شود. مانند بسیاری از مقاطع حساس و تاریخی کشورمان، برای عبور مطمئن و افتخارآمیز از این مقطع حساس و سرنوشت‌ساز می‌توان به توصیه‌ها و سفارش‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) متوسل شد که برای رعایت اخلاق انتخاباتی بیانات گهربار و ارزشمندی دارند که مجموع این بیانات در قالب کتاب «اخلاق انتخاباتی» از سوی انتشارات انقلاب اسلامی منتشر و بارها تجدید چاپ شده است. مروری بر بیانات و سیره‌ عملی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) نشان می‌دهد که ایشان از ابتدای رهبری خویش، تأکید بسیاری بر حضور مردم در همه‌ صحنه‌ها، خصوصاً عرصه‌ انتخابات داشته و به خوبی پیامدهای مثبت و مهم آن را جهت حفظ نظام و کشور تشریح کرده‌اند. در این راستا، برای آشنایی عموم مردم خصوصاً نسل جوان و فرهیخته‌ کشور، کتاب «اخلاق انتخاباتی» شامل گزیده‌ای قابل توجّه از دیدگاه‌های معظّم‌لّه، در چهار فصل تهیّه و تدوین شده است. در فصل اوّل، به وظایف اقشار و گروه‌های مختلف در انتخابات پرداخته شده، فصل دوّم با عنوان «معیارِ انتخاب اصلح»، ارائه‌کننده‌ ملاک‌ها و معیارهایی است که معظّم‌لّه در انتخابات مختلف درباره‌ نامزدها بیان داشته‌اند و فصل سوّم و چهارم هم دربردارنده‌ توصیه‌ها و هشدارهای ایشان در زمینه‌ انتخابات و حواشی آن است. موضوعات مهم، شرکت در انتخابات وظیفه‌، سیاسی، ملّی و اخلاقی، آگاهی و بصیرت در انتخابات، توجّه به ملاک‌های دینی و انقلابی نه قومی و طایفه‌ای، حفظ وحدت ملّی بعد از انتخابات، ترجیح مصالح نظام بر مصالح حزبی و جناحی، برگزاری انتخاباتی آزاد، سالم و قانونی و بیداری در مقابل دشمنان، از موضوعات مهم و مطرح شده در کتاب حاضر است.

  • برش‌هایی از کتاب «اخلاق انتخاباتی»

  • حضوری آگاهانه و محققانه در انتخابات

همه‌ی کسانی که در مقابل اسلام و آینده‌ی این کشور احساس مسئولیت می‌کنند، وظیفه دارند که در این آزمایش الهی [انتخابات] شرکت کنند. البته این حضور باید آگاهانه و از روی تحقیق و با به دست آوردن حجّت بین خود و خدا باشد. کسی که رأی می‌دهد و فردی را انتخاب می‌ کند، باید برطبق تشخیص باشد. این تشخیص را به دست آورید و ان‌شاءالله با قاطعیّت در این آزمایش الهی شرکت کنید.

  • قصد خدمت نه قدرت‌طلبی و جمع ثروت

کسانی هم که وارد عرصه‌ی انتخابات می‌شوند، باید یک تقیداتی، تعهداتی داشته باشند. این، خطاب به همه‌ی کسانی است که به عنوان نامزد وارد عرصه‌ ی انتخابات می‌شوند... نامزد انتخابات باید با قصد خدمت وارد شود. اگر با قصد قدرت‌طلبی و جمع‌کردن پول و مسائل گوناگون و انگیزه‌های ناسالم دیگر وارد شود، به کشور خدمت نمی‌کند. نامزد انتخابات باید با انگیزه‌ی خدمت وارد شود؛ این را باید تشخیص داد، باید فهمید، باید حدس زد. اگر چنانچه نامزدها به مراکز ثروت و قدرت متصل شوند، کار خراب می‌شود.

  • نامزد شدنِ افرادِ واجد ملاکهای نمایندگیِ مجلس

چنین افرادی [باصفات تدیّن، انقلابی، خدوم، امتحان داده، باکفایت، برنامه دار، خوش نام و جوان گرا] در هرجای کشور حضور دارند، باید خود را موظّف بدانند و بروند نامزد شوند. در این چند روزی که از مهلت ثبت‏‌نام نامزدهای انتخابات باقی مانده، وظیفه‌‏ی وجدانی و اسلامی و میهنی هرکسی که خود را دارای این خصوصیات می‏‌داند، این است که برود داوطلب شود و به صحنه‌‏ی انتخابات بیاید. اگر بعد دیدند افرادِ باصلاحیت‌‏تر از آن‏ها هستند، می‌‏توانند کنار بروند؛ لیکن الآن باید به صحنه بیایند. مردم چنین افرادی را هرجا دیدند، باید از آن‏ها بخواهند که بروند نامزد شوند.

منبع: همشهری آنلاین