ایام انتخابات سال‌۱۴۰۰، بیش از آنکه صحنه تغییرات سیاسی و جابه‌جایی قدرت بوده باشد، عرصه بروز و ظهور مشی و مرامی سیاسی- اخلاقی بود که با صدای رسا و دلنشین، کرامات انسانی و اخلاقی را در صحنه خشک سیاست نشاند و رقابت مهربانانه را جایگزین نزاع‌های قبیح سیاسی کرد.

بهادری جهرمی

علی بهادری‌جهرمی؛ سخنگوی دولت: «خسته نشدید از این همه توهین و اهانت!؟ اگر مشکلات مردم با اهانت‌کردن به من حل می‌شه، اشکالی نداره...» این فرازی دردناک و درس‌آموز از درددل‌های رئیس‌جمهوری است که خود را آنگونه فنای فی‌الله و وقف خلق‌الله کرد که حالا نبودنش، اندوهی بزرگ بر جان‌ها و حسرتی سترگ بر دل‌ها نشانده است.

ایام انتخابات سال‌۱۴۰۰، بیش از آنکه صحنه تغییرات سیاسی و جابه‌جایی قدرت بوده باشد، عرصه بروز و ظهور مشی و مرامی سیاسی- اخلاقی بود که با صدای رسا و دلنشین، کرامات انسانی و اخلاقی را در صحنه خشک سیاست نشاند و رقابت مهربانانه را جایگزین نزاع‌های قبیح سیاسی کرد. شهید مظلوم آیت‌الله رئیسی، در ۲ بار حضورش در صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری در سال‌های‌۱۳۹۶ و ۱۴۰۰، فارغ از دو نتیجه متفاوتی که در این دو انتخابات رقم خورد، سبک بدیعی از کنشگری سیاسی – انتخاباتی مبتنی بر اخلاق دینی و اصول انسانی ارائه کرد که مورد توجه بخش‌های مختلف جامعه، جریانات سیاسی و قاطبه مردم قرار گرفت.

مهم‌ترین شاخصه این کنش اخلاقی، موضع ایجابی آن بود؛ به‌عبارتی برخلاف رویه معمول رقابت‌های سیاسی و نامزدهای انتخاباتی که اثبات خود را در تباه‌کردن دیگران می‌جستند، آیت‌الله رئیسی در صحنه انتخابات، روی اثبات ایده‌اش برای حکمرانی مطلوب تمرکز کرد و از پرداختن به نقص‌ها - جز در مواردی که بیانش ضرورت داشت- اجتناب می‌کرد. دومین شاخصه رویکرد اخلاقی شهید رئیسی در انتخابات این بود که تخریب دولت‌های گذشته را، تخریب بخشی از کلیت و کلان نظام جمهوری اسلامی می‌دانست و از آن به‌شدت پرهیز می‌کرد.

ایشان ضمن اینکه نقدهایی به برخی عملکردهای مسئولان در دولت‌های مختلف داشتند اما این مراقبت جدی را در دستورکار قرار می‌دادند که مبادا نقد گذشته، تصویر عملکرد جمهوری اسلامی را مخدوش نکند؛ مراقبه‌ای که متأسفانه معمولا از سوی سایر رقبا در انتخابات‌های مختلف مورد توجه قرار نمی‌گرفت. سومین نکته در باب رفتار انتخاباتی شهید رئیسی این است که ایشان در برابر حجم گسترده نقدها، توهین‌ها و متأسفانه دروغ‌ها – تا جایی که جنبه حیثیتی برای نظام پیدا نمی‌کرد – نه‌تنها سکوت بزرگوارانه داشتند، بلکه برای فاعلان و عاملان آن توهین‌ها استغفار می‌کردند.

خاطره‌ای در این زمینه نقل شده است که ایشان در آن مناظره‌ای که یکی از رقبای ایشان با بی‌اخلاقی، موضوع تحصیلات ایشان را مطرح کردند، شهید رئیسی نه‌تنها پاسخ فرد توهین‌کننده را ندادند، بلکه در پایان مناظره و بعد از برنامه به آن فرد مراجعه کردند و برای او طلب مغفرت کردند... این مدل رفتار اخلاقمدارانه و توأم با عاطفه و محبت، اثر وضعی قابل‌توجهی دارد که نتایجش را در نوع رفتار مردم با رئیس‌جمهور هم در زمان حیات و هم پس از شهادت شاهد هستیم. امیدوارم مرام و مشی و سلوکی که شهید مظلوم آیت‌الله رئیسی در فضای سیاسی و انتخاباتی کشور ایجاد کردند و با خون شریف‌شان آن را تثبیت و فراگیر کردند، هم در این انتخابات و هم در سایر انتخابات‌ها مورد توجه جریانات سیاسی، شخصیت‌ها و نامزدها قرار گیرد و این باقیات‌الصالحات شهیدجمهور منجر به تعالی هرچه بیشتر نظام مقدس جمهوری اسلامی شود.

کد خبر 858162
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
    0 1
    خسته نشدن هنوز هم ول کن نیستند اصلاح طلب خسارت محض