مکمل‌ها و ویتامین‌های مصرفی کشور آمار بالایی دارند اما در این میان فراورده‌های مورد استفاده در حفظ سلامت عمومی بدن مانند مولتی ویتامین‌ها پرمصرف‌ترین‌ها هستند.

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر علیرضا رستمی، مدیرکل امور فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو درباره پرمصرف‌ترین مکمل‌ها و ویتامین‌های مصرفی در کشور گفته فراورده‌های مورد استفاده در نوزادان و مادران باردار و شیرده (ارایه شده در مراکز بهداشت)، افزایش عملکرد ورزشی، محصولات حفظ سلامت پوست، مو و ناخن، بهبوددهندگان عملکرد دستگاه ایمنی، موارد مورد استفاده در مدیریت وزن اعم از کاهش یا افزایش وزن، مکمل‌های پیشگیری و حمایت از شرایط خاص سلامت مثل پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و آنتی اکسیدان‌ها و امگا ۳ بیشتر مورد اقبال افراد قرار دارند.

البته این مسئول توصیه کرده که با توجه به نیاز پایه بدن به ریزمغذی‌ها، مصرف مولتی ویتامین‌ها به صورت شکل دارویی و فرآورده مکمل با مشورت پزشک یا داروساز باشد.

مکمل‌ وارداتی نداریم

نکته قابل توجه در بازار مصرفی مکمل‌ها اما وجود برخی محصولات تقلبی، وارداتی قاچاق و حتی تاریخ مصرف گذشته به ویژه درباره مکمل‌های ورزشی یا محصولات کاهش و افزایش وزن است. فضای مجازی هم بستر اصلی تبلیغ این محصولات است و نمایش دهنده محصولاتی که در بسته‌بندی‌های پرزرق و برق ادعای وارداتی بودن دارد و مصرف کننده را به بهانه تاثیر بهتر از محصولات ایرانی ترغیب به خرید می‌کنند.

چند سالی است که دیگر مکمل‌های خارجی وارد کشور نمی‌شوند و در کنار قاچاق این گروه از مکمل‌ها، پای محصولات تقلبی هم به بازار باز شده است. محصولاتی که حتی پشت ویترین مغازه‌های لوازم آرایشی - بهداشتی یا حتی باشگاه های ورزشی و آرایشگاه‌ها، بدون هیچ ممانعت قانونی فروخته می‌شود و قیمت کمی هم ندارند، از ۵۰۰ هزار تومان به بالا.

همین چند روز پیش بود که دکتر سیدمحمد میرخانی، عضو هیأت‌مدیره نظام پزشکی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین به تمرکز فعالان حوزه دارو بر فروش مکمل‌ها اشاره کرده و گفته بود که در ایران داروها به شکل یارانه‌ای و دستوری قیمت می‌گیرند اما مکمل‌ها تعرفه آزاد دارند. به همین دلیل شرکت‌های داروساز و داروخانه‌ها برای اینکه مجبور به تولید و عرضه داروها با قیمت‌های دستوری هستند، بیشتر روی مکمل‌ها مانور می‌کنند. بازاریابی‌ این حوزه هم به‌دلیل سود قابل توجه‌ مورد توجه بلاگرها، سلبریتی‌ها، مربیان باشگاه‌های بدنسازی هم هست. برخی از این محصولات هم به بهانه اینکه مکمل‌های خارجی وارداتی یا تولید شده با مواداولیه خارجی هستند با قیمت‌های بالاتر به مشتریان فروخته می‌شود و این در حالی است که بسیاری از مکمل‌هایی که تحت عنوان محصولات آمریکایی به مردم فروخته می‌شود، در همین شهرک‌های اطراف تهران در حال تولید هستند.

بیشتر بخوانید

چرا به مصرف خودسرانه ویتامین‌ ها علاقه دارید؟

مکمل‌های روغن ماهی برای همه سودمند نیست

مکمل‌های آمریکایی را اطراف تهران تولید می‌کنند

پشت‌پرده تخفیف‌های زیاد برای فروش مکمل‌ها در داروخانه‌ها

سیدمحمد ناصری، دبیر سندیکای تولیدکنندگان مکمل ایران هم این موضوع را تایید می‌کند و در توضیح بیشتر به همشهری آنلاین می‌گوید: اگر در داروخانه‌ها، محصولی را تحت عنوان برند خارجی عرضه می‌کنند، همان‌هایی هستند که تحت لیسانس و فرمولاسیون شرکت خارجی از سوی شرکت‌های داخلی تولید شده‌اند و ادعای تولید آن توسط شرکت خارجی در کشور دیگر مورد تأیید نیست.

به تاکید این مسئول تنها مرکز معتبر برای عرضه این محصولات هم داروخانه‌ها هستند و اگر در محلی خارج از این اصناف عرضه شوند، قاچاق و فاقد اصالت خواهند بود.

مهدی پیرصالحی، عضو هیئت‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی و غذایی کشور هم پیش از این درباره عرضه مکمل‌های قاچاق و تقلبی در بازار کشور هشدار داده و گفته بود که مردم برای حفظ سلامت خود باید نسبت به تبلیغات حوزه مکمل‌ها به هوش باشند چون به نظر می‌رسد سیستم‌های نظارتی بیش از این نمی‌خواهند یا نمی‌توانند جلوی مکمل‌های تقلبی و قاچاق را در بازار بگیرند.

عوارض مصرف خودسرانه

تاکید متخصصان برای استفاده از پودرهای ورزشی و مکمل‌های افزایش وزن هم خرید آنها از داروخانه‌ها و مصرف‌شان با توصیه‌های پزشکان است. چون کمترین عارضه پودرهای ورزشی فشار به کبد و بالا بردن آنزیم‌های کبدی است که بدن را به سمت نارسایی کبدی هم می‌کشان و مکمل‌های افزایش وزن هم حاوی کورتون هستند، که سیستم ایمنی افراد را ضعیف می‌کند و عوارض بسیار شدیدی برای فرد رقم می‌زند. ابتلا به فشار خون بالا، افزایش قند خون، بروز آب مروارید در چشم و خشکی پوست از جمله مهمترین عوارض مصرف کورتن است. این مکمل‌ها هچنین می‌توانند مشکلات استخوانی و سوءجذب مواد معدنی ایجاد کنند.

منبع: همشهری آنلاین