برای رفتن به یک منطقه خوش آب‌وهوانیازبه طی مسیرهای طولانی نیست. در اطراف پایتخت جاذبه‌های طبیعی وتاریخی بسیاری وجود داردکه گردشگران بایکبار رفتن به چنین جاهایی آن راتبدیل به پاتوق‌هایی برای تعطیلات کوتاه مدت خودکرده‌اند. مکان‌هایی مانندروستای خمده که باطبیعت نابش مقصدی مناسب برای گردشگری‌ است.

همشهری-سعیده مرادی: روستای خمده در ۲۰ کیلومتری فیروزکوه در منطقه‌ای بکر و آباد واقع شده است و از روستاهای خوش آب و هوا و کوهستانی نزدیک به پایتخت محسوب می‌شود.

هم زیبا، هم تاریخی

روستای خمده علاوه بر داشتن طبیعت زیبا و هوایی پاک، مکانی تاریخی نیز به شمار می‌رود. آثار باقیمانده از دوران دور نشان از قدمتی بیش از ۱۰۰۰ سال در این روستا می‌دهد. حتی چشمه‌ آب معدنی روستا که به چشمه خمده معروف است، طبق روایات قدمتی بیشتر از خود روستا دارد. در نزدیکی چشمه زیبای خمده بر روی دیوارهای سنگی آثاری وجود دارد که از تاریخی بودن این روستا حکایت می‌کند. اهالی روستای خمده به گویش شیرین مازندرانی سخن می‌گویند. شنیدن صحبت‌های مردم، شما را به یاد اهالی خطه خونگرم شمال ایران می‌اندازد. همین گویش زیبای آن‌ها سبب شده تا این منطقه را به مازندرانی‌ترین منطقه استان تهران بشناسند.

کم نظیر در طبیعت و حیات وحش

یکی از ویژگی‌های بارز این منطقه پوشش کم نظیر طبیعت و حیات وحش آن است. باغ‌های میوه متنوع که با وجود هوای مطبوع اینجا برکت و فراوانی به همراه دارد؛ رونق کشاورزی و باغداری اینجا مدیون رودخانه حبله رود بوده که با عبور از روستا و شمال شرق تهران به استان سمنان وارد می‌شود. بوته‌های زرشک در هر گوشه از طبیعت روستای خمده جلوه‌ای باشکوه به آن است. روستای خمده تنها به طبیعت زیبایش محدود نیست و در اینجا می‌توان تنوع حیات وحش را به چشم دید. حیواناتی مثل جوجه‌تیغی، روباه، گرگ و خرگوش در اینجا به وفور وجود دارند. اگر به پرنده‌ها علاقه‌مند هستید بهتر است سرتان را به سمت آسمان بلند کنید. علاوه بر پرندگان کوچک اگر خوش‌شانس باشید شاید بتوانید پرندگان شکاری چون شاهین یا عقاب را هم ببینید.

لوکیشن‌هایی که در سفر به خمده خواهید دید!

در سفر به خمده مسیر پر پیچ‌وخم و زیبایی پیش رو است که لذت سفر را در همان ابتدای راه بیشتر می‌کند. در ادامه مسیر، بر روی رودخانه‌ حبله‌رود، پلی قدیمی با ۹ دهانه با قوس گهواره‌ای معروف به پل تاریخی خواهید دید که در سال ۱۳۰۶ شمسی ساخته شده است. بعد از این پل با مسیر راه‌آهن تهران مازندران روبرو می‌شوید. ایستگاه فیروزکوه یکی از راه‌های رسیدن به این روستای محسوب می‌شود.

تفریحات سفر به روستای خمده

آب درمانی در چشمه خمده

دلیلی که خیلی‌ها به خاطر آن به چشمه خمده می‌آیند؛ خاصیت آب درمانی چشمه آب معدنی است. گفته می‌شود که با انجام حرکات خاص ورزشی امکان آب درمانی برای بیماری‌های مفصلی و استخوانی و کمک به بهبود آن‌ها وجود دارد. املاح موجود در این آب نیز خاصیت‌هایی دارد که برخی پزشکان طب سنتی به بیمارانشان پیشنهاد می‌کنند.

ماهیگیری

اگر آدم باحوصله و صبوری باشید احتمالاً به تفریحی مثل ماهیگیری علاقه‌مند هستید و با وسایل ماهیگیری‌تان به اینجا می‌آیید. البته وقتی از ماهیگیری می‌گوییم منظورمان ماهیگیری از آب چشمه نیست، برای ماهیگیری باید به کنار رودخانه حبله رود بروید.

شنا و آب تنی

استخر سنگی و زیبای چشمه آب معدنی خمده، خواه‌ناخواه شما را به سمت خود می‌کشاند. در فصل های سرد سال بهتر است بی‌گدار به آب نزنید؛ چون آب این چشمه سرد بوده و از چشمه های آب گرم ایران متمایز است. با این وجود نمی‌شود از حس خوب شنا کردن در فصل تابستان گذشت. بهتر است اگر قصد شنا و آبتنی در جاهایی مثل رودخانه جاری در روستا و اطراف آن را دارید از نقاط کم عمق و آرام استفاده کنید؛ چون راهنما و غریقی در انتظار شما نیست. آب تنی در آب‌های خنک اینجا به همراه دوستان و همراهانتان تفریح روزتان را کامل می‌کند و سر کیف می‌آیید.

برای سفر به خمده مجهز باشید

در اینجا خبری از امکانات به‌روز و بسیار مدرن نیست؛ بنابراین قبل از راهی شدن به فکر تجهیزات باشید. ابزار و تجهیزات سفر یک روزه مثل چادر مسافرتی، وسایل پخت غذا، حوله، لباس مناسب، عینک آفتابی، ضد آفتاب و داروهای مصرفی. اگر به ماهیگیری علاقه‌مند هستید، وسایل این تفریح لذت‌بخش را به همراه بیاورید و اگر اهل کمپینگ و شب مانی در دامن طبیعت هستید حتماً وسایل مورد نیاز مثل کیسه‌خواب، چادر کمپ و چراغ‌قوه را به همراه داشته باشید که با توجه به نبود فروشگاه تهیه آن‌ها در روستای خمده برایتان ممکن نخواهد بود. از امکانات موجود در اینجا می‌توان به سرویس بهداشتی، بوفه، رستوران و بخش انتظامات اشاره کرد.

نشانی: ۲۰ کیلومتری فیروزکوه، دهستان شهرآباد، روستای خمده

چطور برویم: جاده دماوند – فیروزکوه را تا سه‌راه امین‌آباد بروید. در سمت راست پس از دیدن تابلوی زرین‌شهر وارد شوید و مسیر را تا رسیدن به تابلوی روستا در سمت چپ جاده ادامه دهید.

جاذبه‌های دیدنی اطراف روستا: رودخانه حبله رود، تنگه واشی