مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۴
۰ نفر

دورشدن از آلودگی‌ها و پناه‌آوردن به آرامش طبیعت یک نیاز ضروری برای همه به شمارمی‌رود، مخصوصاً اگر مقصد روستاهای بکر و زیبا باشد. روستای سله بن یکی ازاین روستاهادر فیروزکوه است که با داشتن آب‌وهوای خنک و مطبوع وجاذبه‌های طبیعی و تاریخی منحصر به فرد، هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

سله بن

همشهری - سعیده مرادی: روستای سله بن در دامنه کوه های البرز قرار دارد. این روستا از شمال به کوه های البرز، از شرق به روستای طارس، از غرب به روستای وشتان، و از جنوب به سد نمرود محدود می‌شود.

اهمیت سله بن در دوران حکومت‌های مختلف

روستای سله بن دارای تاریخچه‌ای باستانی است و طبق کاوش‌های باستان‌شناسان و کشف چند سفالینه قدیمی در رنگ‌های مختلف در تپه تاریخی این محدوده، قدمت این روستا به ۳۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد. سله بن در گذشته محل اقامت قبیله‌هایی از عشایر بوده و اصالت فرهنگی و تمدنی عشایر در آن حفظ شده است. این روستا با داشتن تاریخچه‌ای عمیق، به عنوان یکی از میراث‌های فرهنگی و تاریخی شهرستان فیروزکوه شناخته می‌شود. بر اساس مطالعات انجام شده، روستای سله بن در دوران حکومت ساسانیان، یکی از مراکز مهم حکومتی بوده که از آن به عنوان پایگاه‌ نظامی و دفاعی مهم مورد استفاده قرار می گرفته است. در دوران حکومت صفویه، نیز یکی از مراکز مهم تولید و تجارت محصولات کشاورزی و دامی در این روستا قرار داشت و به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب خود، به یکی از قطب های اقتصادی منطقه تبدیل شده بود. در دوران حکومت قاجار، نیز روستای سله بن به عنوان یکی از مراکز مهم گردشگری منطقه شناخته می‌شد. در این دوران، بسیاری از افراد از جمله شاهان قاجار، برای تفریح و استراحت به این روستا سفر می‌کردند.

جاذبه‌های گردشگری و طبیعت‌گردی در سله بن

روستای سله بن با داشتن مناظر طبیعی زیبا و آب و هوای معتدل، یکی از مقاصد محبوب گردشگری در شهرستان فیروزکوه محسوب می‌شود. این روستا دارای کوهستان‌هایی با مناظر دیدنی بوده که مسیرهای پیاده‌روی و کوهنوردی را برای علاقه‌مندان فراهم کرده است. همچنین، رودخانه‌ها و آبشارهای زیبا در این روستا جاذبه‌های دیدنی دیگری هستند که گردشگران را به خود جذب می‌کنند. در اینجا همچنین سد نمرود وجود وجود دارد که در زمره بزرگترین سدهای ایران فرار دارد. دریاچه این سد از مقاصد محبوب گردشگران به حساب می‌آید. این دریاچه همچنین زیستگاه انواه ماهی است و علاقه‌مندان در این دریاچه می‌توانند به ماهیگیری بپردازند. دشت‌های اطراف این روستا در فصل بهار و تابستان با گل های رنگارنگ پوشیده می‌شوند و مناظری خیره کننده را به نمایش می‌گذارند. روستای سله بن، دارای آثار تاریخی متعددی از جمله قلعه، پل، و سنگ نوشته های تاریخی بوده و علاقه‌مندان به تاریخ می‌توانند با بازدید از این آثار، با تاریخ و فرهنگ این روستا آشنا شوند. این روستا تنها به جاذبه‌های گردشگری‌اش محدود نیست و در آن می توان انواع صنایع دستی از جمله گلیم، قالی و جاجیم را نیز تهیه کرد و یادگاری‌هایی را به خانه برد. اجاره خانه‌های روستایی، اقامت در بومگردی‌های روستا و کمپ زدن در طبیعت از گزینه‌های اقامت در روستای سله بن هستند. در نظر داشته باشید که سله بن در تمام مواقع سال، به‌غیر از فصل تابستان، شب‌های سردی را تجربه می‌کند؛ پس بهتر است که فقط در تابستان در این منطقه کمپ کنید.

نشانی:شهرستان فیروزکوه، بخش ارجمند، دهستان دوبلوک

چطور برویم: وارد بزرگراه پردیس و سپس جاده فیروزکوه شوید. حدود ۲۰ کیلومتری شهر فیروزکوه، یک دوربرگردان دیده می‌شود که شما را برای رفتن به سمت روستای سله بن راهنمایی و هدایت می‌کند.

کد خبر 855901

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha