گروه اقتصادی: در راستای سیاست‌ ساماندهی فعالیت قرض‌الحسنه بانک‌ها، تشکیل صندوق قرض‌الحسنه‌ پس‌انداز در بانک‌های تجاری به منظور جداسازی کامل فعالیت قرض‌الحسنه از سایر فعالیت‌های شبکه بانکی آغاز شد

روز یکشنبه صندوق قرض‌الحسنه پس‌انداز ملی ایران در بانک ملی، به عنوان پیشگام در ساماندهی فعالیت‌های قرض‌الحسنه، با حضور وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی افتتاح شد.

با تشکیل صندوق قرض‌الحسنه پس‌انداز، تمامی سپرده‌های قرض‌الحسنه مردم در بانک ملی به این صندوق منتقل می‌شود و تماما صرف اعطای وام قرض‌الحسنه خواهد شد و بدین ترتیب از روال فعلی استفاده از منابع قرض‌الحسنه برای اعطای وام‌های عقود مبادله‌ای و مشارکتی جلوگیری خواهد شد.

به تدریج سایر بانک‌های تجاری نیز اقدام به تشکیل صندوق قرض‌الحسنه پس‌انداز خواهند کرد تا به‌طور کامل منابع قرض‌‌الحسنه از سایر منابع بانک‌ها جدا شود. به گفته محمودرضا خاوری، مدیرعامل بانک ملی، صندوق قرض‌الحسنه پس‌انداز ملی ایران دارای شعب مستقلی است و در جاهایی که امکان تفکیک فیزیکی آن وجود نداشته باشد به‌صورت باجه مستقل در شعب بانک ملی فعالیت می‌کند.

محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی، در مراسم تأسیس صندوق قرض‌الحسنه پس‌انداز ملی ایران اعلام کرد: کل منابع قرض‌الحسنه سیستم بانکی 125 هزار‌میلیارد ریال است که بیش از 39‌درصد این منابع به مصارف دیگری غیر از وام قرض‌الحسنه اختصاص پیدا کرده‌ است.