به گزارش همشهری آنلاین، تابستان نزدیک است و دردسرهای مستاجران شروع شده است. اگر از دردسر یافتن خانه جدید بگذریم، مستاجرانی که باید جابهجا شوند، دردسر بزرگ اسبابکشی را هم باید از سر بگذرانند.
از مصائب اصلی اسبابکشی و جابهجایی، هزینههای سرسامآور آن است. وقتی مستاجری بخواهد جابهجا شود شرکتهای باربری تحت عناوین و بهانههای مختلف کرایه خود را افزایش میدهند. نوع وسیله حمل و نقل، مسیر جابهجایی، تعداد طبقات، نوع اسباب و اثاثیه و حجم آنها و تعداد کارگران همگی در تعیین قیمت اسبابکشی تاثیرگذارند و سرجمع آنها مبلغ هنگفتی میشود که با شنیدنش آه از نهاد مستاجر برمیآید.
نرخ مصوب باربری
حمل و نقل بار در تهران نرخ مصوب و مشخصی دارد و دفاتر باربری موظف هستند هزینهها را طبق نرخنامه اتحادیه حمل و نقل کالای شهری تهران محاسبه کنند اما مشکل اصلی آنجاست که باربریها نرخ مصوب را رعایت نکرده و با عناوین مختلف هزینه هنگفتی که گاه ۱۰ تا ۱۵ برابر بیشتر از نرخ مصوب است از مشتریان دریافت میکنند.
رئیس اتحادیه حمل و نقل کالای شهری تهران با تاکید بر اینکه دریافت نرخهای بالا از سوی دفاتر بدون مجوز انجام میشود و دفاتر دارای مجوز پایبند به نرخ مصوب هستند، در مورد نرخ مصوب باربری در پایتخت به همشهری میگوید: هنوز نرخ سال جدید به ما داده نشده و قرار است طی حدود ۱۰ تا ۱۵ روز آینده مشخص شود.
عارف مرادی ادامه میدهد: نرخ مصوب الان نرخ سال ۱۴۰۱ است که طبق آن هزینه هر سرویس حمل بار با کامیونت بزرگ برای ۳ ساعت ۹۵۰ هزار تومان و دستمزد هر کارگر برای حمل بار برای ۳ ساعت ۲۰۰ هزار تومان است. در نرخنامه پیشنهادی جدید ما اگر مورد موافقت قرار بگیرد کرایه ماشین برای ۳ ساعت ۲ میلیون تومان و دستمزد هر کارگر برای ۳ ساعت ۴۵۰ هزار تومان است اما فعلا تا زمان اعلام نشدن نرخهای جدید، اعضا موظف به رعایت نرخهای قبل هستند.
رئیس اتحادیه حمل و نقل کالای شهری تهران میافزاید: ما نرخ همه چیز اعم از هزینه حمل یخچال، بوفه، کمد، گاوصندوق، کمد بزرگ و غیره و حتی نحوه محاسبه هزینه حمل کالاها در معابری که امکان ورود خودرو وجود ندارد را در نرخنامه درج کردهایم که در سایت اتحادیه قابل رویت است و دفاتر مجاز موظفند آنها را رعایت کنند. ضمن آنکه کلیه باربریها موظف به عقد قرارداد و صدور فاکتور رسمی با مهر شرکت خود هستند اما متاسفانه باربریهای غیرمجاز و بدون مجوز که تعدادشان بیش از ۶ هزار مورد است، هر چه دلشان بخواهد که گاه ۱۰ تا ۱۵ برابر نرخ مصوب است از مشتری دریافت میکنند.
چگونه باربری مجاز را شناسایی کنیم؟
تعداد دفاتر مجاز باربری در شهر تهران ۳۹۶ دفتر است و ۴۸ دفتر جدید هم در حال دریافت مجوز هستند. برای شناسایی دفاتر مجاز ۳ راه وجود دارد: راه نخست، مراجعه به آدرس سایت اتحادیه حمل و نقل کالای درونشهری تهران به نشانی ehkt.ir است. در سایت اتحادیه، در قسمت اعضا، اسامی دفاتر مجاز که با نرخ مصوب هم کار میکنند، موجود است. راه دوم، تماس با شماره ۱۱۸ است. نام و شماره تماس شرکتهای باربری دارای مجوز در سامانه ۱۱۸ موجود است، بنابراین به سهولت میتوان به اطلاعات شرکتهای مجاز دسترسی پیدا کرد. راه سوم هم مراجعه حضوری به دفاتر باربری فعال در هر منطقه است. در حال حاضر در تمام ۲۲ منطقه تهران دفاتر مجاز وجود دارند. به عبارتی در هر منطقه حداقل ۱۰ تا ۱۲ باربری مجاز وجود دارد و دسترسی به آنها راحت است.
از فضای مجازی دوری کنید
بهرغم برخوردهای مستمر پلیس فتا، سازمان بازرسی و پلیس راهور، دفاتر باربری غیرمجاز همچنان در تهران فعالیت دارند و با خرید چند خط تلفن، خودرو و تبلیغات در فضای مجازی وارد این بازار میشوند. نوع خودروهای این دفاتر کاملا شبیه خودروهای بابربریهای مجاز است و حتی نام و نشان دفاتر باربری معتبر و مجاز را جعل و از مردم کلاهبرداری میکنند. رئیس اتحادیه حمل و نقل کالای شهری تهران در این باره میگوید: از کلاهبرداریهای باربریهای غیرمجاز این است که اسامی شرکتهای معتبر را جعل کرده و تحت نام آنها در فضای مجازی فعالیت میکنند به همین دلیل هر نام تجاری دارای مجوز حداقل ۲۰ تا ۳۰ نمونه جعلی و مشابه در فضای مجازی دارد که این موضوع کار را برای مشتری سخت میکند. بنابراین، هرگز در گوگل و شبکههای مجازی و اپلیکیشنهایی مانند دیوار دنبال باربری نگردید.
درخواست کارشناس کنید و قرارداد ببندید
دفاتر مجاز باربری موظف هستند طبق نرخنامه مصوب از مشتریان خود هزینه دریافت کنند. در صورتی که این نرخ از سوی آنها رعایت نشود، مشتری میتواند از دفتر شکایت کند. اما برای اینکه کار به آنجا نکشد بهتر است قبل از اسبابکشی و جابهجایی از دفتر مدنظر بخواهید که به منزل شما کارشناس بفرستد و بار را بازدید و نرخ را اعلام کند. این کار هیچ هزینهای ندارد و طبق گفته رئیس اتحادیه حمل و نقل کالای شهری تهران، اگر مشتری از دفتر تقاضای کارشناس کند، دفتر باید به این خواست او رسیدگی کند. به این ترتیب، ابتدا میتوان بر سر هزینهها به توافق رسید و بعد کار اسبابکشی را انجام داد. وقتی توافقات حاصل شد دفاتر موظف هستند به رقم اعلامی متعهد بمانند و به این صورت مشتری دیگر هزینه اضافهتر از رقم توافقی پرداخت نخواهد کرد.