صرفه‌جویی در انرژی به این معنا نیست که شما آسایش کمتری داشته باشید. بلکه می‌توانید به کمک فناوری جدید و کارآمد، راحت‌تر از وسایل خود استفاده کنید؛ بدون اینکه مجبور شوید هر ماه متقبل هزینه زیادی بابت بروز مشکلاتی دراین‌خصوص شوید.

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: باصرفه جویی در مصرف برق و دیگر سوخت‌ها؛ علاوه بر اینکه جلوی اسراف و زیاده‌روی در مصرف انرژی را می‌گیرید؛ هزینه قبض‌های آب و برقتان را هم کاهش دهید و تأثیرات مخرب زیست‌محیطی کمتری برجای بگذارید. برای این کار می‌توانید به این پیشنهادها توجه داشته باشید:

لامپ‌های خود را عوض کنید

لامپ‌های رشته‌ای قدیمی انرژی زیادی مصرف می‌کنند و به‌اندازه لامپ‌های کم‌مصرف هم دوام ندارند. هنگام خرید لامپ به دنبال نماد انرژی با حمایت دولت برای بهره‌وری بیشتر انرژی باشید. به‌عنوان مرجع، لامپ‌های LED دارای گواهی Energy Star تا ۹۰ درصد انرژی کمتری نسبت به لامپ‌های رشته‌ای مصرف می‌کنند. توجه داشته باشید لامپ‌های کم‌مصرف گران‌تر هستند، اما طول عمر بیشتری دارند.

استفاده از ترموستات

ترموستات‌های هوشمند می‌توانند به کاهش مصرف انرژی گرمایشی و سرمایشی کمک کنند؛ چون به طور خودکار گرمایش و سرمایش را در مواقع مختلف تنظیم خواهند کرد.

همچنین یک ترموستات هوشمند می‌تواند تقریباً ۸ درصد در هزینه های گرمایش و سرمایش صرفه جویی کند.

ییشتر بخوانید :

یک روش ساده و ارزان برای تامین نور گیاهان آپارتمانی | چراغ رشد گیاه چه ویژگی‌هایی دارد؟

۱۰ راهکار برای عایق‌بندی در و پنجره‌ها در هوای سرد

تهیه لوازم برقی معتبر

هنگام خرید لوازم برقی، باید نوع معتبر و کارآمد آن را انتخاب کنید. چون به‌این‌ترتیب علاوه بر صرفه‌جویی بیشتر در میزان مصرف انرژی کمتر هم مجبور به تعویض آنها خواهید شد.


کاهش هزینه‌های گرمایش آب

گرمایش آب به میزان قابل‌توجهی به مصرف کل انرژی کمک می‌کند. به‌غیراز خرید آب‌گرم‌کن کم‌مصرف، راه‌های دیگری هم برای کاهش هزینه‌های گرمایش آب وجود دارد؛ کمتر از آب گرم کمتر استفاده کنید، ترموستات آب‌گرم‌کن خود را کم کنید، یا آب‌گرم‌کن خود را با آب گرم و سرد عایق کنید.

پنجره‌های دوجداره

بر اساس گزارش وزارت انرژی، افزایش و ازدست‌دادن گرما از طریق پنجره‌ها ۲۵ تا ۳۰ درصد انرژی گرمایش و سرمایش بیشتر خانه ها را تشکیل می دهد.

برای جلوگیری از اتلاف حرارت از طریق پنجره‌های خود می‌توانید پنجره‌های تک‌جداره را با محصولات دوجداره جایگزین کنید. چون می‌توانند انرژی حرارتی غیرضروری را ۱۰ تا ۳۰ درصد کاهش دهند.

در آب‌وهوای گرم‌تر، افزایش گرما از طریق پنجره‌ها ممکن است مشکل‌ساز باشد. پنجره‌های دوجداره می‌توانند علاوه بر به‌حداقل‌رساندن اتلاف گرما، با انعکاس نور بیشتر و کاهش میزان انرژی حرارتی وارد شده به خانه، افزایش گرما را کاهش دهند.

کرکره، پرده‌ و سایبان‌ هم می‌توانند یک‌لایه عایق اضافی بین دمای خانه و دمای بیرون ایجاد کنند که منجر به صرفه‌جویی بیشتر انرژی و مدیریت بهتر آن خواهد شد.

ارتقای سیستم گرمایشی و سرمایشی

تعویض تجهیزات گرمایشی و سرمایشی قدیمی خود با تجهیزات دارای گواهی استاندارد می‌تواند قبض‌های انرژی سالانه شما را تا حدود زیادی کاهش دهد. استفاده از دستگاه‌های تهویه‌مطبوع برای خنک‌کردن و گرم‌کردن هوا نیز می‌تواند کمک زیادی دراین‌خصوص به شمار رود.

در واقع اتلاف انرژی می‌تواند هزینه‌های زیادی به هزینه گرمایشی و سرمایشی شما اضافه کند. درصورتی‌که عایق‌بندی و نگهداری مناسب سیستم تهویه می‌تواند هزینه‌های گرمایش و سرمایش را تا ۲۰ درصد کاهش دهد.

عایق‌بندی منازل

عایق‌بندی با حفظ گرما در زمستان و دورنگه داشتن خانه از گرما نقش مهمی در کاهش مصرف دارد. سطح عایق‌کاری شما نیز به مساحت خانه شما بستگی دارد.

دیوارها، کف، زیرزمین و فضاهای متنوع قابل‌استفاده در منازل نیز باید عایق‌بندی شوند.


شست‌وشو با آب سرد

باوجوداینکه شستن لباس‌ها کار ضروری است. اما انرژی‌بر هم هست. آب گرم حدود ۹۰ درصد بیشتر انرژی مصرف می کند. همچنین به نظر می رسد شست و شو با آب سرد می تواند باعث طول عمر بیشتر لباس ها هم شود.

تعویض فیلترهای هوا

بسیاری از سیستم‌های خانگی، مانند تهویه‌مطبوع از فیلترهایی استفاده می‌کنند که باید مرتب تعویض یا تمیز شوند. فیلترهای تمیز کارآمدتر هستند و فشار کمتری به سیستم شما وارد می‌کنند، اما اغلب نادیده گرفته می‌شوند. بنابراین بهتر است آنها را هر دو ماه یک‌بار تمیز یا تعویض کنید.

استفاده از نور طبیعی

استفاده از نور خورشید راه مناسبی برای کاهش مصرف انرژی است. پنجره‌های شمالی و جنوبی باعث می‌شوند نور بیشتری داشته باشید. درحالی‌که پنجره‌های رو به شرق و غرب اجازه تابش نور مستقیم خورشید را می‌دهند، اما در ورود گرما به آن مؤثر نیستند. البته ساختمان‌های مجاور هم باعث می‌شوند بادها از جهات مختلف مسدود شوند.


پوشیدن لباس متناسب با فصل

ممکن است به نظر بدیهی برسد که همیشه باید مطابق فصل لباس‌پوشید. اما متأسفانه بعضی افراد دوست دارند در فصل‌های سرد هم در خانه‌مانند تابستان لباس بپوشند. درصورتی‌که اگر در خانه باتوجه‌به فصل لباس بپوشید می‌توانید به‌صرفه جویی در هزینه‌های گرمایشی کمک زیادی کنید. اگر با پوشیدن لباس‌های بیشتر در داخل خانه گرم بمانید، می‌توانید انرژی موردنیاز برای گرم‌کردن خانه خود را کاهش دهید.

تنظیم رفتارهای روزمره

هزینه‌های گرمایش و سرمایش معمولاً بیشترین تأثیر را بر صورت‌حساب‌های آب و برق دارد، بنابراین کاهش شدت و دفعات این فعالیت‌ها بیشترین صرفه‌جویی را به همراه دارد. مانیتورهای انرژی به شما کمک می‌کنند متوجه شوید بیشتر میزان برق شما در خانه کجا می‌رود و کدام وسایل روزانه بیشترین مصرف برق را دارند.