کشمیر ناحیه‌ای کوهستانی است که در شمال غربی شبه‌ قاره هند واقع شده و تا اواسط قرن 19 به لحاظ جغرافیایی دره‌ای میان هیمالیای بزرگ و رشته کوه پیر پنجال بود و امروز میان سه دولت هند، چین و پاکستان تقسیم شده است.

به گزارش همشهری آنلاین، کشمیر سرزمینی است که به رغم ناامنی‌ها، زیبایی محصور کننده‌اش، مانع از سفر گردشگران به ویژه توریست‌ها نشده و جالب است بدانید که اقبال لاهوری آن را «ایران صغیر» نامید.

اما غیر از این کشمیر که در سرزمین هند است، یک کشمیر هم در همین ایران خودمان وجود دارد؛ باغ کشمیر دهستانی از توابع بخش مرکزی شهرستان صالح‌آباد در خراسان رضوی ایران است که با جاذبه‌هایی چون جنگل نیل‌زار، کوه درازآب، گردنه سنجدک، پیروحش، جنگل پسته آزادده، سد کالکراب، سد فالیزک، سد ممیزاب، سد شاه توت،‌ جنگل باغ‌کشمیر، کوه‌های باغ‌کشمیر، منطقه شوراب درخت بید، منطقه حفاظت شده باغ کشمیر و چشمه زرد شناخته می‌شود.

عرصه طبیعی باغ کشمیر در همین محدوده جغرافیایی با وسعت تقریبی 20299 هکتار به لحاظ موقعیت، در فاصله 55 کیلومتری شمال تربت جام واقع شده است. باغ کشمیر علاوه بر اینکه منطقه حفاظت شده محیط زیست محسوب می‌شود، به دلیل وجود جنگل‌ها، رویشگاه پسته وحشی و ذخیره‌گاه ژنتیکی آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. وضعیت این منطقه کوهستانی و تپه ماهوری و دارای چشمه‌سارهای متعددی است. بادام، درمنه، آویشن، کاکوتی، زیره وحشی، زالزالک، اسپند و بارهنگ از جمله گیاهان و درختان مثمر این رویشگاه است و حیات‌وحش طبیعت باغ کشمیر را جانورانی نظیر قوچ و میش، گراز وحشی، گرگ، روباه، شغال، گربه وحشی و پرندگانی مانندکبک، تیهو، سارگپه، بلدرچین، سبزقبا، شاهین، سهره، قرقی، عقاب و... تشکیل می‌دهد.

این منطقه در سال 1375 به مدت 5 سال به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد و سپس به دلیل وجود جنگل‌های پسته وحشی در سال 1381 تبدیل به منطقه حفاظت شده جنگلی شد.

علاوه بر دهستان و منطقه حفاظت‌شده باغ‌کشمیر در این منطقه یک روستا هم با همین نام وجود دارد. این روستا در دهستان باغ کشمیر قرار دارد و با2500 نفر جمعیت (480 خانوار) از روستاهای پر جمعیت شهرستان صالح‌آباد محسوب می‌شود.

به جز این منطقه، البته یک کشمیر دیگر هم در ایران وجود دارد؛ روستایی با 66 خانوار جمعیت در دهستان پیوشک بخش لیردف شهرستان جاسک در هرمزگان ایران.