امسال ۱۷ حوزه بهداشتی و درمانی برای کنکره سلامت اربعین در نظر گرفته شده و خدمات دندانپزشکی و بیماری‌های دهان و دندان هم به آن اضافه شده است.

همشهری آنلاین - مریم سرخوش: دکتر علیرضا پازوکی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در نشست خبری چهارمین کنگره سلامت در اربعین گفت: یکی از مهم‌ترین حوادثی که به عنوان تجمعات انبوه در حوزه سلامت مطرح است، بحث اربعین است که بزرگترین تجمع انبوه جهان هم به شمار می‌رود. در تجمعات انبوه هم حوزه سلامت نقش ویژه ای در بخش بهداشتی و درمانی دارد.

پازوکی با بیان این که سال گذشته سه میلیون و ۳۰۰ هزار زائر از ایران در راهپیمایی اربعین حضور داشتند، عنوان کرد: پیش بینی می‌شود که این عدد امسال تا ۵ میلیون نفر افزایش پیدا کند.

او ادامه داد: امسال چهارمین کنگره بین المللی سلامت در اربعین با حضور مهمانان خارجی، اساتید و سازمان‌های دخیل در این امر مهم در تاریخ ۱۳ تا ۱۵ تیر در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود که ۱۷ محور علمی دارد شامل درمان، بهداشت، تغذیه، توانبخشی، فرهنگی، هوش مصنوعی، دارو و تجهیزات، حوادث و بلایا، امداد و نجات، پزشکی قانونی، طب‌سنتی، پرستاری، سلامت روان.

به گفته این مسئول امسال محور دندانپزشکی و بیماری‌های دهان و دندان هم به کنگره اضافه شده و علاوه بر آن بحث آموزش مواکب هم به عنوان یکی از بحث‌هایی مهم داریم که برای حفظ سلامت زائران برای مسئولان مواکب در نظر گرفته شده است.

پازوکی با بیان این که محور پیش بیمارستانی هم به این کنگره اضافه شده به عنوان یک بحث مستقل مطرح است، عنوان کرد: زائران از نقاط مختلف کشور تا مرز حرکت می کنند و در طول مسیر ممکن است مسایل مختلف سلامت آنها را تهدید کند. کشور ما همچنین مسیر ترانزیت برای زائران پاکستان، افغانستان و هندوستان هم هست که نکات بهداشتی و درمانی و اورژانس‌های خاص را با توجه به نوع بیماری در کشورهای مبدا خواهیم داشت و طی سه روز از سوی اساتید و سازمان‌هان دخیل در این کنگره تبادل خواهد شد.

به تاکید رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران امسال بسیاری از مهمان این کنگره از کشور عراق هستند تا ارائه خدمت بهتر در حوزه سلامت با استانداردهای بین‌المللی برای زائران ایرانی با هماهنگی هر چه بیشتر با مسئولان عراقی صورت بگیرد.

مهم‌ترین دلایل فوت زائران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به این سؤال همشهری آنلاین که مهم‌ترین بیماری‌ها در مراسم اربعین کدام‌ها هستند و در کنگره امسال چه برنامه‌ریزی‌هایی برای آن صورت گرفته است، بیان کرد: با توجه به همزمانی مراسم اربعین با تابستان بحث گرمازدگی یکی از نکات مهم است که سلامت زائران را تهدید می‌کند. درباره بیماری‌های غیرواگیر هم شایع‌ترین علت مرگ و میر حوادث جاده‌ای و بیماری‌های قلبی - عروقی است. این در حالی است که در سایر در تجمع‌های انبوه از جمله حج همه زائران یک ارزیابی پزشکی و سلامت قبل از اعزام دارند اما درباره اربعین این مساله را نداریم.

او ادامه می‌دهد: حتی شاهد هستیم که مادرانی در اواخر بارداری راهی این مراسم می‌شوند و حتی زایمان آنها در آنجا انجام می‌شود. در حالی که درباره سایر مراسم‌ها این مادران اجازه حضور نخواهند داشت. به همین دلیل مباحث علمی برای خدمات‌رسانی بهتر در مرحله اجرایی اهمیت زیادی دارد و باید آمادگی لازم را در همه زمینه‌ها داشته باشیم.

او در پاسخ به دیگر سؤال همشهری آنلاین درباره چالش‌هایی آن سمت مرز  زائران با آن مواجه هستند و با حضور عراقی‌ها می‌توان امیدوار بود که امسال کمتر شود، بیان کرد: مهم‌ترین مساله هماهنگی بین تیم‌های درمانی داخلی است اما بحث هماهنگی بین تیم‌های درمانی داخلی و با تیم‌های خود عراق هم اهمیت زیادی دارد. از سوی دیگر زائران باید به اطلاعات لازم دسترسی داشته باشند که موکب‌های درمانی در کجا واقع شده‌اندک. البته در کنگره امسال سعی کردیم خروجی‌هایی اجرایی و عملیاتی بر اساس چالش‌های موجود باشد.

پازوکی تاکید کرد: حضور هر چه بیشتر مسئولان عراقی در کنگره‌های ما کمک می‌کند که این هماهنگی‌ها هر چه بیشتر صورت بگیرد. مسئولان اورژانس کشور عراق و مسئولان بهداشتی و درمانی استان‌های مختلف از جمله نجف و کربلا در این کنگره حضور دارند که باعث می‌شود هم آشنایی پیدا کنند و هم تبادل تجربیات بیشتر بین اساتید ایرانی و کشور عراق صورت بگیرد.

منبع: همشهری آنلاین