برای پاسخ به این سؤال که «به چه‌کسی رأی بدهیم؟» ابتدا باید به این گزاره محوری توجه کنیم که هرگاه در تصمیم‌گیری‌ها تحت‌تأثیر هیجانات کاذب قرار گرفته‌ایم، در تشخیص گزینه اصلح دچار اشتباه و آسیب‌های آن را نیز متحمل شده‌ایم.

مرتضی طلایی؛ فعال سیاسی اصولگرا: در آستانه برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، آنچه بیش‌از هر چیز باید مورد بررسی و توجه ویژه قرار گیرد، پاسخ به ۲ سؤال محوری است که طبیعتا ذهن بسیاری از مردم را مشغول کرده‌است. سؤال نخست این است که «اگر رأی ندهیم چه می‌شود؟» و دومین سؤال نیز معطوف به این گزاره است که «به چه‌کسی رأی بدهیم؟». تبیین شفاف واقعیت‌های موجود برای پاسخگویی به این دو سؤال، می‌تواند ایفاگر نقشی محوری در برگزاری انتخاباتی پرشور همراه با «انتخاب اصلح» باشد.

در پاسخ به سؤال نخست باید پیش از هر چیز به تجربه‌های گذشته بازگردیم؛ اینکه طی دهه‌های گذشته بارها هزینه رأی ندادن یا انتخاب اشتباه را پرداخته‌ایم. در چنین شرایطی باید از تعلقات جانبی، احساسات کاذب و فضاسازی‌های تبلیغاتی که بعضا با اهداف مختلفی به‌وجود می‌آیند، عبور کنیم و با انتخاب بهترین و صالح‌ترین گزینه، گام محکمی در مسیر ساختن ایرانی سربلند برداریم.

در چنین شرایطی کانونی‌ترین موضوع این است که هرکه دل در گرو ایران دارد، باید روز جمعه پای صندوق‌های رأی حضور یابد. اگر دلسوز آینده فرزندان‌مان هستیم، باید با حضور حداکثری در شعبه‌های رأی‌گیری، در رقم زدن آینده روشن برای فرزندان‌مان مشارکتی فعال داشته‌باشیم.

اگرچه میان آنچه آرمان‌مان بوده با وضعیت کنونی فاصله وجود دارد، اما با نیامدن نه‌تنها گرهی از مشکلات کشور گشوده نمی‌شود، بلکه فرایند رسیدن به وضعیت مطلوب و شایسته جامعه ایران کندتر هم می‌شود. روز جمعه باید تبلور بلوغ و بصیرت سیاسی‌ ایرانیان باشد.

ازسوی دیگر برای پاسخ به این سؤال که «به چه‌کسی رأی بدهیم؟» ابتدا باید به این گزاره محوری توجه کنیم که هرگاه در تصمیم‌گیری‌ها تحت‌تأثیر هیجانات کاذب قرار گرفته‌ایم، در تشخیص گزینه اصلح دچار اشتباه و آسیب‌های آن را نیز متحمل شده‌ایم. درچنین شرایطی باید با تطبیق شاخص‌هایی که ازسوی رهبرمعظم انقلاب تبیین شده‌ و مورد قبول همه ماست، با کاندیداهای موجود، به اصلح‌ترین گزینه رأی دهیم.

«کارآمدی»، «سلامت»، «عقلانیت»، «تدبیر»، «پاک‌دستی» و «پایبندی به مبانی و ارزش‌های اسلام و انقلاب» ازجمله شاخص‌هایی است که لازم است در انتخاب بهترین گزینه مورد توجه قرار گیرد. مهم این است که برای نیل به چنین انتخابی، پیش از هر چیز باید با کنار گذاشتن تعلقات جناحی و پذیرش این نکته که رأی ما سرنوشت کشور را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، به گزینه اصلح رأی دهیم.

دراین میان کاندیداها نیز وظیفه سنگینی برعهده دارند؛ دوری از ایجاد فضای دوقطبی و به خطا و اشتباه انداختن رأی‌دهندگان به جد باید مورد توجه کاندیداها قرار داشته باشد.

منبع: روزنامه همشهری