ایرانیان روز جمعه، ۸ تیرماه حماسه دیگری را در دفتر افتخارات ایران به ثبت رساندند و براساس آخرین گزارش‌ها، با حضور پرشور پای صندوق‌های رأی، تجلی مردم‌سالاری در جمهوری‌اسلامی را به رخ جهانیان کشیدند.

انتخابات

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: اگرچه فرایند رأی‌گیری از ساعت ۸ صبح روز ۸ تیرماه در بیش از ۵۸ هزار شعبه اخذ رأی سراسر کشور آغاز شد، اما نخستین رأی را ایرانیان ولینگتون در نیوزیلند به صندوق انداختند تا فرایند رسمی انتخابات این بار نه از ایران، بلکه در شعبه‌های خارج از کشور آغاز شود.

این درحالی است که وزارت امورخارجه به‌منظور دریافت رأی ایرانیان خارج‌از کشور تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده بود و با تدارک ۳۴۴ صندوق، اخذ رأی ایرانیان تسهیل شده بود.

در شرایطی که طی روزهای اخیر حال و هوای کشور کاملا انتخاباتی بود و همه‌چیز تحت‌تأثیر رقابت‌های ۶ کاندیدایی قرار داشت که در نهایت ۲ نفر از آنها (علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی‌زاده) به نفع جبهه‌ انقلاب اعلام انصراف کردند، بیش‌از ۶۱ میلیون ایرانی واجد شرایط رأی دادن بودند و آخرین گزارش‌ها از مشارکت چشمگیر ایرانیان در چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری حکایت دارد.

شکست سنگین معاندان

گزارش‌های رسیده از شعبه‌های خارج از کشور چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، از حضور گسترده ایرانیان به‌منظور مشارکت در انتخابات حکایت دارد.

اگرچه در برخی نقاط مانند انگلیس و آمریکا، عناصر معاند با ایجاد مزاحمت‌ و فحاشی، سعی در کمرنگ‌سازی حضور ایرانیان در انتخابات داشتند، اما گزارش‌های رسیده، از شلوغی حوزه‌های اخذ رأی حکایت داشت. گزارش‌ها و تصاویر ارسالی از مسقط، بغداد، کربلا، مسکو، لندن، کابل و... نشان می‌دهد ایرانیان با حضور پرشور پای صندوق‌های رأی، شکست سنگینی را برای جریان‌های معاند و ضدانقلاب رقم زدند.

سیاسیون کجا رأی دادند؟

یکی از سوژه‌های اصلی روز جمعه رسانه‌ها و شبکه‌های‌اجتماعی، حضور چهره‌های سیاسی پای صندوق‌های رأی بود. گرایش‌های مختلف سیاسی کشور ۸ تیرماه با حضور در شعبه‌های مختلف، رأی خود را به صندوق انداختند.

حسینیه جماران یکی از اصلی‌ترین شعبه‌هایی بود که روز جمعه به محلی برای رأی دادن چهره‌های اصلاح‌طلب تبدیل شد. برخی چهره‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب نیز با حضور در حسینیه ارشاد رأی دادند. ازسوی دیگر محسن رضایی و غلامعلی حدادعادل ازجمله چهره‌های اصولگرایی بودند که با حضور در مسجد لرزاده تهران، رأی‌شان را به صندوق انداختند.

علیرضا زاکانی که روز پنجشنبه به نفع کاندیداهای جبهه انقلاب اعلام انصراف کرد، در مسجد «میرزاعیسی خان وزیر» تهران رأی داد و امیرحسین قاضی‌زاده، دیگر کاندیدای انصرافی جبهه‌ انقلاب نیز با حضور در حرم مطهر رضوی رأی خود را به صندوق انداخت.

حضور پرشور رأی اولی‌ها

یکی از مهم‌ترین جلوه‌های انتخابات روز جمعه، حضور پرشور رأی‌اولی‌ها پای صندوق‌های رأی بود؛ موضوعی که با توجه ویژه رسانه‌های داخلی و خارجی نیز مواجه شد. ۸ تیرماه جشن تکلیف سیاسی رأی‌اولی‌ها در شرایطی برگزار شد که براساس آمارهای ارائه‌شده ازسوی مسئولان وزارت آموزش و پرورش طی روزهای اخیر، چیزی در حدود یک‌میلیون رأی‌اولی روز جمعه واجد شرایط رأی دادن بودند.

امنیت و سلامت انتخابات

یکی از موضوع‌های محوری انتخابات روز جمعه، برگزاری فرایند رأی‌گیری در امنیت و سلامت کامل بود. بر این اساس هم بود که دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات در عرصه نظارت و امنیت، تأکید کردند انتخابات در امنیت و سلامت کامل برگزار شده‌است. در شرایطی که به‌گفته مسئولان برگزارکننده انتخابات، ۴۶ هزارو ۸۹۴ نفر به‌عنوان نمایندگان کاندیداها در شعبه‌های رای‌گیری سراسر کشور حضور داشتند، نمایندگان هیأت‌های اجرایی، نمایندگان فرمانداری‌ها و شورای‌نگهبان و بازرسان نیز پای صندوق‌ها حضور داشتند و بر روند دریافت آرا نظارت می‌کردند. ازسوی دیگر، گزارش‌های مقام‌های انتظامی کشور نیز از برگزاری انتخابات روز ۸ تیرماه در امنیت کامل حکایت دارد.

کاندیداها روز جمعه چه کردند؟

سعید جلیلی

سعید جلیلی، یکی از ۴ کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، صبح جمعه با همراهی جمعی از حامیانش، در مسجد امام حسن مجتبی(ع) محله مشیریه تهران، رأی خود را به صندوق انداخت. جلیلی پس از رأی دادن، برای اقامه نمازجمعه به مصلای تهران رفت و در جمع هوادارانش نیز حضور یافت.

مسعود پزشکیان

مسعود پزشکیان دیگر کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، پس از اینکه به‌همراه جمعی از اعضای خانواده‌اش، رأی خود را در بیمارستان فیروزآبادی شهرری به صندوق انداخت، به زیارت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و همچنین مزار شهید امیرعبداللهیان رفت. حضور بر مزار شهدای هفتم تیر از دیگر برنامه‌های روز جمعه پزشکیان بود.

نخستین رای کجا به صندوق انداخته شد؟  | سیاسیون کجا رای دادند؟

محمدباقر قالیباف

محمدباقر قالیباف، دیگر کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بود که با حضور در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) رأی خود را به صندوق انداخت. قالیباف پیش از رأی دادن به زیارت مزار مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و شهیدان امیرعبداللهیان و موسوی، از شهدای خدمت رفت.

مصطفی پورمحمدی

مصطفی پورمحمدی نیز دیگر کاندیدای انتخابات روز جمعه بود که با حضور در حسینیه ارشاد تهران، رأی خود را به صندوق انداخت. پورمحمدی همچنین با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور، از دست‌اندرکاران برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری قدردانی کرد.

آمارهایی از انتخابات

۶۱میلیون واجد شرایط

براساس آمارهای رسمی، ۶۱میلیون‌و ۴۵۲هزار و ۳۲۱نفر واجد شرایط رأی دادن در داخل و خارج کشور بودند.

یک‌میلیون رأی‌اولی

با توجه به آمارهای اعلام شده، در انتخابات روز جمعه حدود یک‌میلیون رأی اولی واجد شرایط رأی دادن بودند.

۱۰میلیون تهرانی واجد شرایط رأی دادن

براساس آمارها، ۱۰ میلیون و ۱۹۹ هزارو ۷۴۲ نفر در استان تهران روز جمعه واجد شرایط رأی دادن بودند.

۸۰۰هزار معتمد

برای برگزاری انتخابات ۸ تیرماه، بیش‌از ۸۰۰ هزار نفر از قشرهای مختلف مردم حضور فعال داشتند.

۳۴هزار شعبه شهری

در روز رأی‌گیری ۳۴هزارو۵۲۲ شعبه شهری فعالیت کردند.

۲۴هزار شعبه روستایی

۲۴ هزارو ۱۱۸ صندوق روز جمعه برای دریافت آرای روستاییان تدارک دیده شده بود.

۴۳هزار صندوق ثابت

برای انتخابات ۸ تیرماه ۴۳ هزارو ۴۲۵ صندوق ثابت درنظر گرفته شده بود.

۱۵هزار شعبه سیار

روز جمعه ۱۵ هزارو ۲۱۵ شعبه سیار اخذ رأی فعال بود.

۵۸هزار شعبه داخلی

حدود ۵۸ هزارو ۶۴۰ شعبه اخذ رأی در سراسر کشور تدارک دیده شده بود.

۴۶هزار نماینده کاندیداها

روز جمعه ۴۶ هزارو ۸۹۴ نفر به‌عنوان نمایندگان کاندیداها در شعبه‌های رأی‌گیری سراسر کشور حضور داشتند.

۱۸۰خبرنگار خارجی

حدود ۱۸۰ خبرنگار خارجی به‌منظور پوشش خبری انتخابات ریاست‌جمهوری به ایران سفر کردند.

۹۵کشور

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در حدود ۹۵ کشور جهان برگزار شد.

۳۴۴صندوق خارج از کشور

در خارج از کشور ۳۴۴ صندوق آرای ایرانیان را دریافت می‌کنند.

کد خبر 862962
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha