ششمین همایش و نمایشگاه آتش‌نشانی و ایمنی شهری با حضور و دعوت از نخبگان علمی و شرکت‌های تخصصی ایمنی دانش بنیان و آتش‌نشانی داخلی و خارجی، مدیران عامل آتش‌نشانی‌های سراسر کشور، بالغ بر ۴۰ تن از اساتید برجسته کشور از ۱۱ تا ۱۳ تیر برگزار می شود.

به گزارش همشهری آنلاین،‌ سازمان آتش نشانی تهران با رشادت و فداکاری‌ خود طی سالیان متمادی همواره به عنوان یکی از محبوب‌ترین سازمان‌های خدمتگزار شهرداری تهران استکه تمام توان علمی و عملیاتی خود را وقف اساسی‌ترین رسالت خود «حفاظت از جان و مال شهروندان» در رویارویی با حوادث و مخاطرات گوناگون کرده است.

بدین منظور اقدامات متعددی در راستای نهادینه‌سازی مباحث علمی و پژوهشی ذیل موضوعات ایمنی و آتش‌نشانی تاکنون انجام پذیرفته است که از اهم این اقدامات می‌توان به برگزاری همایش و نمایشگاه بین‌المللی آتش‌نشانی و ایمنی شهری اشاره نمود که با حضور و دعوت از نخبگان علمی و شرکت‌های تخصصی ایمنی دانش بنیان و آتش‌نشانی داخلی و خارجی، مدیران عامل آتش‌نشانی‌های سراسر کشور، بالغ بر ۴۰ تن از اساتید برجسته کشور و همچنین با دریافت بیش از ۲۳۰ مقاله‌ی علمی بستری در جهت رشد و بالندگی ایمنی کشور عزیزمان را فراهم ساخته است.

کامران عبدولی معاونت حفاظت و پیشگیری از حریق سازمان آتش‌نشانی تهران و دبیر اجرایی همایش در خصوص این رویداد توضیح داد: همانطور که می‌دانید همایش سازمان آتش‌نشانی قبل از این دوره هر سال برگزار می‌شد، قبل از آن هم در دوران کرونا به دلیل محدودیت‌هایی که ایجاد شد یک سالی وقفه افتاد، ولی برنامه ریزی که در سال ۱۴۰۱ با آمدن آقای دکتر محمدی مدیرعامل سازمان در خصوص این همایش داشتیم و ایشان دستور دادند هم کیفیت کار را بالا ببریم و هم از دستاوردهای همایش بتوانیم استفاده کنیم تصمیم براین شد همایش را دو ساله برگزار کنیم، که بخش بین الملل هم پررنگ‌تر باشد.

وی افزود: همین موضوع باعث شد که برنامه ما این باشد که هر دو سال یکبار همایش را برگزار کنیم و خداراشکر امسال از همایش استقبال خیلی خوبی شده است. امسال ۱۴ مهمان از کشورهای بلژیک، استرالیا، کره جنوبی، چین، ترکیه، عراق را در همایش داریم، بخش بین‌الملل خیلی قوی‌تر شده است. از سال‌های قبل بخش نمایشگاه جانبی را در این همایش داشتیم که امسال با توجه به اطلاع رسانی به موقع و پیگیری مجری همایش استقبال بی‌نظیری از شرکت‌ها را شاهد بودیم به نوعی که به دلیل محدودیت فضا نتوانستیم بسیاری از شرکت را جانمایی کنیم.

عبدولی گفت:‌ خوشبختانه امسال استقبال از همایش به شدت افزایش پیدا کرده است و در بخش‌های مختلف شاهد رشد صددرصدی بوده‌ایم. در خصوص مقالات تا به امروز ۲۳۴ مقاله ورودی داشتیم. خوشبختانه امسال شاهد آن هستیم که مقالات از سطح کیفی بسیار بالایی برخوردار است. در این دوره مقاله‌هایی که دانشگاه‌ها، صنعتی‌ها، شهرداری‌ها، دانشجویان، نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان داریم.


تمام دانشگاه‌های برتر کشور کنار این همایش هستند

دبیر اجرایی همایش به مشارکت دانشگاه‌ها و مراکز علمی اشاره کرد و افزود: تمام دانشگاه‌های تراز اول کشور مثل دانشگاه تهران، شهید بهشتی، علم و صنعت و شریف، خواجه نصیر، صنعتی امیرکبیر، تربیت مدرس و ... امسال در کنار ما هستند، مرکز تحقیقات وزارت راه، سازمان ملی استاندارد، وزارت کشور، سازمان شهرداری و دهیاری‌ها کشور، مراکز علمی معتبر مثل بعضی از دانشگاه‌های کشورهای خارجی در کنار ما هستند و این باعث شده است که تمام اعضای هیئت علمی ما اساتید برجسته دانشگاه باشند و داوری مقالات توسط این عزیزان صورت گیرد. در کنار این آقای دکتر عسگریان را به عنوان دبیر علمی همایش داریم استاد برجسته دانشگاه خواجه نصیر که در این حوزه بسیار سرشناس هستند و در بحث‌های حریق خیلی کار کرده‌اند.

عبدولی گفت: خوشبختانه تجربه برگزاری همایش را در دوره قبل داریم، این باعث شده که ما از نظر علمی هم بین دانشجویان، دانشگاه‌ها، مراکز علمی و دانش بنیان‌ها جایگاه خیلی خوبی پیدا کنیم و یکی از انتظارات ما این است که ان‌شاالله در بحث‌های تحقیقاتی مقاله‌ها و پایان‌نامه‌ها موضوعات ایمنی و آتش‌نشانی که دغدغه همکاران بنده در آتش‌نشانی‌های کشور است بتواند در دانشگاه‌ها یک سمت و سویی بگیرد و اساتید دانشجویان را به این سمت سوق دهند و با تحقیقات و کارهای پژوهشی که انجام می‌شود بخشی از مشکلات آتش‌نشانی کشور حل شود.

ارتقا فرهنگ ایمنی مهم‌ترین هدف ما در همایش است

عبدولی به اهداف همایش نیز اشاره کرد و گفت: بخش ارتقا فرهنگ ایمنی مهم‌ترین هدف ما در همایش پیش رو است، ارتقا سطح مدیریت در عملیات آتش نشانی، بستر سازی برای هم اندیشی و تبادل دانش و تجربه با آتش نشانی‌های داخلی و خارجی، ارتقا سطح دانش مهندسین ناظر و فعالان عرصه ساخت و ساز با موضوع ایمنی و آتش نشانی، آشنایی و دستیابی به آخرین دستاوردها و فناوری‌های روز دنیا در حوزه صنعت ایمنی و آتش‌نشانی، شناسایی چالش‌ها و مشکلات در حوزه ایمنی، ارتباط و تعامل دانشی و مهارتی بین سازمان‌های آتش‌نشانی و دانشگاه‌ها و دانشجویان، هم افزایی دانش بین سازمان‌های امدادی و اضطراری )آتش‌نشانی‌های کشور، بحران‌ها، امدادونجات، هلال احمر)، بهره‌مندی از توان و پتانسیل شرکت‌های دانش بنیان حمایت از تولید داخل و اشتغال‌زایی و در نهایت خود کفایی و بی نیازی به واردات تجهیزات ایمنی و آتش نشانی است.


برای پیگیری مقالات برتر دبیرخانه همایش را دائمی کردیم

معاونت پیشگیری از حریق سازمان آتش‌نشانی تهران درباره برنامه ریزی دبیرخانه دائمی و تعداد پنل‌های همایش افزود: یکی دیگر از تصمیماتی که ما گرفتیم قرار شد دبیرخانه همایش دائمی شود و دبیرخانه دائمی ما بعد از همایش تمام نمی‌شود و تازه بعد از آن برنامه‌ها و کارهای کمیته علمی و کمیته اجرایی ما شروع می‌شود و خروجی‌های همایش را چه در بحث مقاله‌ها و نوآوری‌هایی که ایجاد شده و چه بحث عملیات، پیشگیری و در بحث فرهنگی یا تجهیزاتی باشد را در دستور کار قرار خواهیم داد. خوشبختانه امسال پذیرش و امتیاز مجوز ISC را هم گرفته‌ایم و به غنای کار ما افزوده است و مقالاتی که برتر باشند و اولویت داشته باشند می‌توانیم این‌ها را برای همه عزیزانی که با کار ما مرتبط هستند ارسال کنیم.

وی اظهار کرد: اگر پذیرفته شد و کار آن ایده و کار تحقیقاتی که معمولا در مراحل اولیه هست پذیرفته شود برای تامین اعتبار و حتی گرفتن پیمانکار برای اجرایی کردن کار در دستور کار ما هست که بتوانیم خروجی همایش را که یکی از مهم‌ترین اقدامات ما است را بتوانیم از دستاوردهای آن برای ارتقا سطح سازمان از نظر ایمنی و از نظر جایگاه فرهنگی و مهندسی استفاده کنیم.

عبدلی ادامه داد: موضوع دیگر در بخش بین‌الملل همایش است، مهمانان خارجی امسال از اساتید دانشگاه و همکاران آتش‌نشانی از کشورهای مختلف و همچنین از صنعتی‌ها و کسانی که در کار تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی فعالیت دارند و یا مدرسینی که کار تدریس ایمنی و آتش‌نشانی انجام می‌دهند هستند. ما سعی کردیم حتی دوستانی که می‌خواهند بیایند رزومه قوی داشته باشند و تجربه خوبی در آتش نشانی در کار خود داشته باشند. خوشبختانه علی‌رغم اینکه حجم کار ما خیلی بالا است و استقبال اساتید و کسانی که کار تحقیقاتی انجام داده‌اند زیاد بوده برای ارائه در پنل‌ها و سخنرانی‌ها و کارگاه‌ها، توانستیم این افراد را در پنل‌های اصلی بگنجانیم.

برای اولین بار مانور آتش‌نشانان خانم را در همایش خواهیم داشت

دبیراجرایی همایش به برنامه‌های علمی و عملیاتی این رویداد اشاره کرد و افزود: امسال ۷ پنل اصلی در دو روز و ۳۵ سخنران علمی دانشگاهی داریم، همچنین ۱۹ کارگاه تخصصی در طول سه روز خواهیم داشت. به نظر من علاقمندان این صنعت تجربه اساتید و میهمانان خارجی را از دست ندهند، سعی کنند که پای صحبت آنان بنشینند. به هر حال یکی از راه‌های آوردن علم ایمنی و آتش نشانی به کشور همین است و ما سعی کردیم تا حد امکان این موضوع را برای دوستان فراهم کنیم. در خصوص


وی بیان کرد: بخش عملیاتی همایش نیز باید اشاره کنم چند مانور داریم، مانور هوایی اطفای حریق با بالگرد و مانور نقطه زنی حریق با پهپاد را خواهیم داشت و البته مانور ویژه آتش‌نشانان خانم سازمان را داریم که در نوع خود منحصر به فرد است.
سطح کیفی همایش ارتقای چشم‌گیری داشته است

کامران عبدولی در خصوص وجه تمایز این دوره از همایش اضافه کرد: وجه تمایز این دوره با سنوات قبل یکی از نظر سطح کیفی مقالات است که واقعا متفاوت شده است، دو اینکه استقبال خیلی ویژه‌ای حتی در صنعت، در این دوره از همایش را داشتیم. در اداوار گذشته ولی صنعت خیلی پای کار نمی‌آمد، امسال خوشبختانه صنعت پای کار آمده است. سال قبل شاید حضور تعداد کمی دانشگاه بودیم ولی در همایش ششم تقریبا همه دانشگاه‌ها پای کار آمده‌اند و علاقمندی در بین دانشجویان به موضوعات ایمنی و آتش‌نشانی بیشتر شده است. این دوره برای پایه و ارتقا سطح پایه دوستان نظام مهندسی مجوز را گرفته‌ایم که کارهای آن دارد انجام می‌شود. یا کاری که انجام دادیم از سازمان تحول و نوسازی شهرداری مجوزی گرفتیم حتی نفرات یک ساعت در همایش ما حضور پیدا می‌کند هر گواهی که می‌گیرد برای مسیر ارتقا شغلی آن‌ها معتبر است. موضوع دیگر هم بحث نمایشگاه است که استقبال خیلی خوبی شده است، نوآوری‌هایی که در این سری ایجاد شده نسبت به قبل شرکت‌هایی که حضور پیدا کرده‌اند با تجهیزاتی که ما همیشه دغدغه داشتیم که سازمان آتش نشانی باید بالاخره یک روزی حمایت خود را از تولید داخل انجام دهد، به جایی برسیم که نیاز ما به خارج از کشور و تجهیزاتی که از بیرون وارد می‌شود برطرف شود و خوشبختانه این موضوع دارد محقق می‌شود.

در کشور نیاز داریم تا جامعه ایمنی را تقویت کنیم

دبیراجرایی ششمین همایش در آخر گفت: در این دوره دبیرخانه همایش را از مدت‌ها راه اندازی کردیم و باید اشاره کنم و گروه اجرایی و علمی خیلی زحمت کشیدند و از همین جا از همه آن‌ها تشکر می‌کنم. بچه‌ها در این ۹ ماه شبانه‌روز کار کرده‌اند، یک تیم قوی اجرایی و یک تیم قوی علمی داشتیم، امسال بچه‌ها با فکر و درایت و عمیق کار کردند، یعنی کارها مخصوصا ارتباطاتی که با اساتید گرفتند و جلساتی که داشتند، شاید بالغ بر ۳۰۰ جلسه با اساتید مختلف و کسانی که در کارهای پژوهشی بودند گذاشتند که خروجی آن این کارگاه‌ها و پنل‌هایی است که در برنامه گنجانده شده است. ان‌شاالله بتوانیم زحمات آنان را جبران کنیم. متاسفانه در بحث ایمنی و آتش نشانی ما چون استاد و افراد فنی و علمی خیلی قوی در کشور نداریم کار برای دوستان خیلی سخت بود، ولی در هر صورت حمایت و پشتیبانی مدیریت محترم سازمان، شرکت مجری همایش و تیم اجرایی زحمت کشیدند. همه واقعا شبانه‌روز دارند کار می‌کنند و اتفاقات خیلی خوبی افتاده است و همه این‌ها را مدیون زحمات این دوستان هستیم.

عبدولی ادامه داد:‌ از همه عزیزان دعوت می‌کنم که از ششمین همایش و نمایشگاه آتش‌نشانی و ایمنی شهری بازدید کنند و نیازهای خود را به ما بگویند، ما یک واحد به نام واحد ایده داریم، برای جذب ایده‌ها و افکار یک غرفه ایجاد کردیم که اگر به آن‌جا بیایند فرم ایده را خواهند گرفت و دوستان نظرات خود را اعلام کنند و مطمئن باشند که رسیدگی خواهد شد و نظرات، پیشنهادات و انتقادات و هرنکته‌ای که لازم باشد به ما منتقل کنند. ما در این کشور نیاز داریم تا جامعه ایمنی را تقویت کنیم، هرچقدر تقویت جامعه ایمنی ارتقا پیدا کند مطمئن باشید رفاه ما، دردسرها و آسیب‌ها و حوادث و بحران‌های ما کم‌تر خواهد شد. این چیزی است که خواهش می‌کنم چه از مسئولین و چه از دانشجویان و فعالان عرصه مرتبط با ایمنی و آتش نشانی و غیرمرتبط مثل پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها، فرودگاه‌ها و کسانی که در کار تولید و صنعت هستند که حتما حضور پیدا کنند و انشاالله از دستاوردهای این همایش بهره کافی را ببرند.

برچسب‌ها