محوری‌ترین پیام انتخابات ۸ تیرماه، مشارکت چشمگیر مردم در رقم زدن آینده کشور است؛ رویکردی که به مذاق جریان‌های معاند و ضدانقلاب خوش نیامده‌ و آنان را به وارونه‌نمایی حقایق و آمارها واداشته‌است.

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: در شرایطی که «مردم ایران» را باید بزرگ‌ترین برنده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری دانست، «تحریمی‌ها»، «بی‌تفاوت‌ها» و «ضدانقلاب» مهم‌ترین بازندگان این انتخابات به‌شمار می‌روند. نگاهی به فهرست «برنده‌ها» و «بازنده‌ها» ی این انتخابات، گویای نکاتی راهبردی است که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

برنده‌ها

۱

مردم

مردم ایران، در نقاط مختلف دنیا را می‌توان اصلی‌ترین برنده انتخابات ۸ تیرماه به‌حساب آورد. آنان با مشارکت پرشور در انتخابات ریاست‌جمهوری، نشان دادند همچنان با حساسیت ویژه‌ای درحال ریل‌گذاری برای آینده توسعه و پیشرفت این سرزمین هستند. با وجود موج گسترده فضاسازی‌های جریان‌های معاند، اما مردم ایران ثابت کردند فریب دروغ‌های معاندان و ضدانقلاب را نمی‌خورند و همچنان دلسوزانه، پای کار نظام و انقلاب حضور دارند.

۲

نظام و رهبری

رهنمودهای راهگشای رهبرمعظم انقلاب پیرامون برگزاری هرچه بهتر و باشکوه‌تر چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، زمینه‌ساز رقابتی شد که فارق از رقم خوردن هر نتیجه‌ای در نهایت، چشم‌انداز روشنی را پیش‌روی مردم و کشور ایران پدیدار خواهد کرد. تأکیدهای حضرت‌آیت‌الله خامنه‌ای طی هفته‌های اخیر خطاب به کاندیداها و حامیان آنها و در مقابل التزام کاندیداها و حامیان‌شان به خط‌مشی‌های ترسیمی ازسوی ایشان نشان داد «مردم‌سالاری» از برجسته‌ترین شاخص‌های جمهوری‌اسلامی ایران به‌حساب می‌آید.

۳

کاندیداها

هر ۶ کاندیدای حاضر در عرصه رقابت‌های انتخاباتی را باید از برندگان بزرگ انتخابات ۸ تیرماه ۱۴۰۳ به‌حساب آورد. رعایت اخلاق انتخاباتی ازسوی آنان و اکثریت حامیان و طرفداران نشان داد کاندیداها با درک صحیح از شرایط کشور و نظام بین‌الملل، با ارائه برنامه‌های راهبردی و تبیین اصول و اهداف خود برای افکارعمومی، به‌دنبال رقم زدن رقابتی اخلاقی، اصولی و جوانمردانه هستند. بررسی رویکردهای انتخاباتی کاندیداها طی ۱۷ روز فرصت تبلیغاتی نشان‌دهنده اتخاذ رویکردهای صحیح ازسوی کاندیداهاست.

۴

دولت و نهادهای حکومتی

دولت و دیگر ساختارهای حکومتی و اجرایی را باید از دیگر برندگان رقابت انتخاباتی ۸ تیرماه ۱۴۰۳ به‌حساب آورد. بررسی روندهای انتخاباتی طی هفته‌های اخیر نشان می‌دهد با وجود شوکی که به‌دنبال شهادت آیت‌الله رئیسی و جمعی از همراهان‌شان به دولت سیزدهم وارد شد، دولتی‌ها با اراده‌ای خلل‌ناپذیر به سرعت شرایط لازم برای برگزاری انتخاباتی به‌دور از جهت‌گیری‌های مرسوم سیاسی را فراهم کردند.

۵

عدم‌احراز صلاحیت‌شدگان

یکی از مهم‌ترین موضوع‌هایی که زمینه‌ساز شکل‌گیری رقابتی بدون حاشیه و جنجال‌ طی هفته‌های اخیر شد، رویکرد قابل‌ تقدیری بود که پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها ازسوی شورای‌نگهبان، توسط داوطلبان عدم‌احرازصلاحیت شده درپیش گرفته شد. برخی چهره‌های نامدار سیاسی که ازسوی شورای‌نگهبان مجوز حضور در رقابت‌های انتخاباتی را دریافت نکردند، با رفتاری نجیبانه و پرهیز از برخی جنجال‌سازی‌های مرسوم، نه‌تنها رویکرد «تحریم انتخابات» را درپیش نگرفتند، بلکه روز جمعه پای صندوق‌های رأی حضور یافتند.

۶

تحریمی‌های پیشین

برخی جریان‌ها و چهره‌های سیاسی که طی سال‌های اخیر راهبرد «تحریم انتخابات» را در اولویت رویکردهای سیاسی خود قرار داده بودند، در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با همه توان پای کار آمدند تا بستر مناسبی برای شکل‌گیری انتخاباتی رقابتی و حضور پرشور رأی‌دهندگان پای صندوق‌های رأی فراهم شود. درچنین شرایطی برخی تحریمی‌های پیشین را نیز باید جزو اصلی‌ترین برندگان انتخابات چهاردهم ریاست‌جمهوری به‌حساب آورد.

۷

ایرانیان خارج از کشور

یکی از دلنشین‌ترین جلوه‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۸ تیرماه، حضور پرشور ایرانیان خارج از کشور پای صندوق‌های رأی بود. در این دوره از انتخابات، با وجود برخی کارشکنی‌های دولت‌های غربی، ۳۴۴ شعبه اخذ رأی در خارج از ایران برای اخذ رأی ایرانیان درنظر گرفته شده بود و هموطنان ایرانی در نقاط مختلف جهان، با وجود ایجاد مزاحمت‌های فراوان و فضاسازی‌های گسترده ازسوی جریان‌های معاند و ضدانقلاب، بازهم پای صندوق‌های رأی حاضر شدند و به آزادی، استقلال، آبادانی و پیشرفت ایران عزیزمان رأی دادند.

بازنده‌ها

۱

تحریمی‌ها

تحریمی‌ها را باید یکی از اصلی‌ترین بازندگان چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری به‌حساب آورد. در شرایطی که بنا به اذعان همه جریان‌های سیاسی فعال در کشور، این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری را می‌توان از رقابتی‌ترین رقابت‌های انتخاباتی سال‌های اخیر در کشور دانست، اما باز هم برخی چهره‌ها و جریان‌های سیاسی رویکرد بی‌نتیجه «تحریم انتخابات» را درپیش گرفتند؛ رویکردی که اکنون طیف وسیعی از تحریمی‌های پیشین نیز به بی‌فایده بودن آن اذعان کرده‌اند. ادامه مسیر تحریم انتخابات اما، جز ریختن آب به آسیاب دشمنان این مرز و بوم حاصلی برای برخی چهره‌ها و جریان‌های سیاسی، به‌ویژه در داخل کشور به‌همراه نخواهد داشت.

۲

معاندان و ضدانقلاب

با بررسی تحولات روزهای اخیر و به‌ویژه روز برگزاری انتخابات، باید جریان‌های ضدانقلاب را جزو ناکامان و بازندگان اصلی چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری به‌حساب آورد. آنان از یک‌سو با فحاشی و ایجاد مزاحمت برای رأی‌دهندگان ایرانی در برخی کشورها، اخلاق را باختند و ازسوی دیگر با رقم خوردن مشارکتی پرشور در انتخابات ۸ تیرماه، شکست راهبردهای تخریبی‌شان را به‌نظاره نشستند. جریان‌های معاند و ضدانقلاب طی هفته‌های اخیر با تمرکز ویژه بر ناامیدسازی مردم از صندوق‌های رأی و کوبیدن بر طبل تحریم انتخابات، آن‌هم با ابزارهای متکثر و چندوجهی، قصد داشتند مانع حضور گسترده ایرانیان پای صندوق‌های رأی شوند؛ راهبرد ناکامی که این‌بار نیز نتیجه‌ای برای آنان به‌دنبال نداشت و با «نه» بزرگ ایرانیان در سراسر جهان مواجه شدند.

۳

بی‌تفاوت‌ها

یکی از طیف‌هایی که در انتخابات ۸ تیرماه ۱۴۰۳ جزو بازندگان قرار دارند، «بی‌تفاوت‌ها» هستند؛ افرادی که با استدلال‌ها و دلایل غیرقابل دفاع، خود را از فرصت حضور پای صندوق‌های رأی و مشارکت در تعیین سرنوشت‌شان طی ۴ سال پیش‌رو محروم کردند و ترجیح دادند دیگران برای آنها تصمیم بگیرند؛ رویکرد مذمومی که تبعات زیان‌آورش نه‌تنها گریبانگیر خود فرد خواهد شد، بلکه آینده کشور را نیز با خطرات عینی و ملموس مواجه خواهد کرد.

۴

حامیان بی‌اخلاق

اگرچه طی ۱۷ روز رقابت انتخاباتی، اکثریت حامیان و هواداران کاندیداها با رقم زدن رقابتی سالم و اخلاقی، به برگزاری هرچه پرشکوه‌تر چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری کمک قابل‌توجهی کردند، اما اقدام‌های برخی هواداران بی‌اخلاق موضوعی است که این قبیل افراد را در جمع بازندگان انتخابات ریاست‌جمهوری قرار می‌دهد. رقابت‌های انتخاباتی به پایان رسید، اما برخی دروغ‌پردازی‌ها، هتک‌حرمت‌ها و دادن نسبت‌های ناروا به کاندیداها تبعات زیان‌آوری بر افکارعمومی برجا خواهد گذاشت که بعضا غیرقابل جبران خواهد بود.

۵

غربی‌ها

برخی دولت‌های غربی را باید جزو اصلی‌ترین بازندگان انتخابات ریاست‌جمهوری به‌حساب آورد. برخی دولت‌ها، مانند کانادا، با کارشکنی در مسیر استقرار صندوق‌های رأی به‌منظور جمع‌آوری ایرانیان مقیم، نشان دادند برخلاف شعارهای آزادی‌خواهانه و حقوق‌بشری، اعتقادی به این مبانی انسانی ندارند و این دست شعارها صرفا ابزاری برای تحت‌فشار قرار دادن دولت‌های غیرهمسو است. برخی دیگر از دولت‌های غربی، مانند آمریکا نیز با درپیش گرفتن رویکردهای خصمانه و استمرار بخشیدن به دخالت در امور داخلی ایران تلاش کردند به شیوه‌های مختلف بر روند برگزاری انتخابات در ایران تأثیر منفی بگذارند؛ رویکردی که روز جمعه با شکست سنگینی مواجه شد.

منبع: روزنامه همشهری