در جریان دویست و چهل و پنجمین جلسه شورا اسلامی شهر تهران موارد و مشکلات حسابرسی سال های گذشته شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری بررسی و مدیرعامل این سازمان توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش همشهری آنلاین؛ محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در دویست و چهل و پنجمین جلسه شورا در جریان بررسی گزارش حسابرسی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران برای سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با بیان اینکه مشکلاتی در بندهای تکلیفی وجود دارد، اظهار کرد: باید توضیح داده شود که چه اقدامی برای رفع این مشکلات صورت گرفته است.

کارگروهی برای تعیین تکلیف مرکز آیینی صبا تعیین شود

سید احمد علوی رئیس کمیته گردشگری شورا با بیان اینکه اگر قرار است اقدامی انجام نشود دیگر نیازی به مطرح کردن موارد نباشد، خاطرنشان کرد: قرار بر این بود پاسخ به تذکراتی که در بررسی گزارشات حسابرسی سال های قبل داشتیم، ارائه شود اما هیچ پاسخی داده نشد. این شرکت یکی از شرکت های مهم و اثرگذار شهرداری بود و امور آن به تدریج جلو می رود اما گزارشات حسابرسی نشان می دهد که ۶ سال است شرکت رها شده است.

او افزود: هیئت مدیره این شرکت در ادوار مختلف به ثبت نرسیده و مشکلات به این دلیل است که هیئت مدیره نداشته است. دوستان ما در شهرداری باید ثبت هیئت مدیره شرکت ها را پیگیری کنند. شورا می تواند برای موضوعات خاص ورود کند. دوستان ما در مورد پروژه البرز لشگرک ورود کردند و مشکل ۵۰۰ خانوار این محدوده با همکاری شورا و تخصیص ۲۰ میلیارد تومان اعتبار مورد توجه قرار گرفت. شهردار تهران نیز اعتبار ویژه ای اختصاص داد تا امور دنبال شود.

علوی تأکید کرد: قرار ما بر این بود که کارگروهی که جسارت تصمیم گیری داشته باشد برای مرکز آیینی صبا تعیین تکلیف کند. اگر این پروژه ها به درستی مدیریت نشوند مانند دوره چهار ساله پنجم باقی خواهد ماند و به مشکل برخورد خواهد کرد. شهرداری باید در مورد این موضوع توضیح دهد.

شهرداری باید پس از سال ها مشکلات را حل کند

مهدی اقراریان رئیس کمیته حقوقی شورا با بیان اینکه گزارش حسابرسی این شرکت مردود است، گفت: پیشنهاد بنده این است که کمیته ای به نمایندگی از کمیسیون برنامه و بودجه و فرهنگی و اجتماعی شکل بگیرد و در مورد مشکلات این شرکت تصمیم گیری کند. اگر مسائل حقوقی نیز وجود داشته باشد کمیسیون نظارت و حقوقی نیز می تواند ورود کند تا گزارش این مجموعه از وضعیت مردود خارج شود.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه این شرکت یکی از شرکت های فعال و کارساز شهرداری بوده و هرکاری که قرار بود در مدت کوتاه به نتیجه برسد به این مجموعه واگذار می شد، گفت: به همین دلیل دست شرکت را باز گذاشتند و به اینجا رسید که شرکت در ۵ تا ۶ سال اخیر با مشکل مواجه شده است.

او ادامه داد: شهرداری باید مسائل و مشکلات را رفع کند و مهمترین اقدامی که باید انجام شود نشست مشترک معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری با مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی است تا مشکلات شرکت پس از سالها رفع شود.

نیاز به ورود شخص شهردار است

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با تأکید بر اینکه عمده مشکلات این شرکت مالی و حقوقی است، اظهار کرد: رفع مشکلات این شرکت به ورود شخص شهردار و استفاده از اختیارات او نیاز دارد. گزارشات حسابرسی نشان می دهد که مسائل همچنان باقی است و تصمیمی برای آن گرفته نشده است و رفع آن به حمایت شهردار، ورود سازمان بازرسی و مرکز حقوقی شهرداری نیازمند است.

او اضافه کرد: این شرکت منشأ خدمات بزرگی در شهرداری بوده و نباید با این وضعیت گزارش آن مردود اعلام شود. قالب اقدامات این شرکت عمرانی است و به اندازه ای خوب عمل کرده که دیگر شهرها درخواست دارند که شرکت به آنها در اجرای پروژه های این حوزه کمک کند. می توان این شرکت را زیر نظر معاونت فنی و عمرانی مدیریت کرد؛ چراکه تا زمان بهره برداری از آن، معاونت فرهنگی و اجتماعی کاری در حوزه مزایده و مناقصه نمی تواند انجام دهد.

وضعیت حساب های شرکت توسعه فضاهای فرهنگی باید تعیین تکلیف شود

آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه گزارشات حسابرسی به موارد مالی می پردازد و عملکرد باید در فضایی مجزا بررسی شود، تصریح کرد: ۱۵ ماه از قرائت گزارش حسابرسی قبل این شرکت گذشته و باید مدیرعامل شرکت توضیح دهد که در این مدت برای رفع بندهای تکلیفی چه اقدامی انجام داده و اگر قابل حل است که باید حل شود و در غیر این صورت باید کمیته مشترک را تشکیل دهیم.

او ادامه داد: تعیین تکلیف حساب مالیاتی و پروژه البرز لشگرک، ارائه تأییدیه گزارشات به حسابرسان، ثبت سهام و تعیین تکلیف بدهی ها، مخارج صورت گرفته در پروژه ها و ثبت ذخیره حساب ها از جمله بندهای تکلیفی گزارش حسابرسی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی است.

مشکلات شرکت به تدریج در حال رفع شدن است

محمد ناظم رضوی مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران نیز در ادامه با بیان اینکه بنده از تیرماه سال قبل در شرکت حضور یافتم و یک هفته بعد از حضور گزارش حسابرسی شرکت قرائت شد، گفت: موارد حسابرسی بلافاصله در دستور کار قرار گرفت و بخش عمده ای از این بندها در حال تعیین تکلیف است و بسیاری از آنها مرتفع شده است.

او با اعلام اینکه این گزارش از حالت مردودی خارج شده و امیدواریم از مشروط بودن به وضعیت مطلوب برسد، اظهار کرد: مشکلات حقوقی شرکت به تدریج در حال رفع است و با همکاری با مناطق، حمایت های خوبی برای پروژه های شرکت صورت خواهد گرفت تا مشکلات این حوزه برطرف شود. نباید نگاه صرف کارگزار به شرکت صورت بگیرد و تنها شرکتی که در شهرداری تهران بر مبنای اساسنامه فرصت فعالیت در خارج از تهران را دارد، شرکت توسعه فضاهای فرهنگی است که در قالب سرمایه گذاری وارد عمل می شود.

ناظم رضوی با تأکید بر اینکه در پروژه امام رضا (ع) البرز لشگرک برای تخصیص نقدینگی اقدام شده و بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: ۵۰۰ واحد تجاری موجود در این پروژه برای بهره برداری مشترک و اصولی آماده شده و مجموعه ای خدمات رسان با فضایی منحصر به فرد در حال بهره برداری است.

او ادامه داد: این پروژه ۱۷ هزار متر مربع فضای فرهنگی و ورزشی دارد و طبقات فوقانی آن با ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری سرمایه گذار به بهره برداری خواهد رسید و با برنامه ریزی خوبی که صورت گرفته در حال تجهیز است.

ناظم رضوی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲ مطالبات کمیسیون ماده ۳۸ به طور کامل پرداخت و تسویه شده است. درخصوص موضوع مالیاتی نیز با پیگیری هایی که صورت گرفت بدهی بیش از ۵۰ میلیاردی به ۶ میلیارد تومان رسید که با پیگیری های قضایی همین رقم نیز کاهش خواهد یافت.

او با بیان اینکه دو پرونده سنگین شرکت با نقض رأی اولیه روبه رو شدند، تصریح کرد: بخشی از ایرادات گزارشات حسابرسی که در سال ۱۴۰۲ نخواهیم داشت به دلیل اعتبار دیون است و در بسیاری از شرکت ها وجود دارد و اگر شورا کمک کند که دیون پرداخت شود، شفافیت در گزارشات را شاهد خواهیم بود.

ناظم رضوی همچنین خاطرنشان کرد: برای ماده ۱۴۱ قانون تجارت پیگیری صورت گرفته تا افزایش سرمایه انجام شود و این منوط به تفویض اختیار شورا به حسابرس است که مطالبات به روز و ایرادات رفع شود. این قول را به شورا را می دهیم که بندهای تکلیفی گزارشات سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در گزارش حسابرسی سال ۱۴۰۲ وجود نخواهد داشت و بنابر تأکید شهردار تهران تمام تلاش ما بر رفع مشکلات بوده و هست.

او با بیان اینکه ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار حوزه گردشگری تخصیص یافته از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی برای اجرای پروژه های این حوزه در نظر گرفته شده است، یادآور شد: تا زمان تشکیل سازمان گردشگری اجرای پروژه ها در این شرکت دنبال خواهد شد.

گفتنی است به پیشنهاد مهدی اقراریان رئیس کمیته حقوقی شورای شهر تهران، کمیته مشترک شامل معاونت مالی و اقتصاد شهری، معاونت اجتماعی و فرهنگی، رئیس مرکز حقوقی، مدیرعامل شرکت، رئیس سازمان بازرسی، مدیرکل امور مجامع حسابرسی و نماینده شورا از کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی برای رفع مشکلات شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تشکیل خواهد شد.

گزارش حسابرسی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران برای سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مردود اعلام شد و با حداکثر آراء موافق اعضای شورا به تصویب رسید.

منبع: خبرگزاری شهر