اوقات فراغت تازه شروع شده و امسال برنامه‌های عمومی مدیریت شهری پایتخت برای فصل تابستان با ۲ محور کلی اجرا می‌شود.

همشهری آنلاین: یکی از محورهای برنامه‌های تابستانه با موضوع خانواده طراحی و بر مبنای گردشگری ارزان برنامه‌ریزی شده است تا خانواده‌ها بتوانند از طریق سراهای محله و معاونت اجتماعی مناطق از امکان ایجادشده توسط شهرداری تهران برای گردشگری ارزان استفاده کنند. منظور از گردشگری ارزان این است که بخشی از هزینه‌ها مانند هزینه اتوبوس و... را شهرداری تامین می‌کند یک بخش هم توسط خود شهروندان پرداخت می‌شود. شکل کار به این صورت خواهد بود که ابتدا ثبت‌نام‌ها انجام می‌شود و پس از آن به شکل گروهی خانواده‌ها و شهروندان متقاضی را از یک نقطه مشخص به تور گردشگری می‌برند و در پایان به همانجا باز می‌گردانند. یکسری برنامه‌ها نیز با محوریت بوستان‌ها طراحی و اجرا می‌شود.
علاوه بر اینها یکسری برنامه مناسبتی هم در این ایام داریم؛ مثل جشن ۱۰ کیلومتری غدیرخم که هفته گذشته توسط معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد. همچنین در ادامه ویژه‌برنامه‌های ‌ماه محرم را خواهیم داشت که طبیعتا برنامه‌ریزی‌های مربوط به آن انجام شده است تا در زمانش به خوبی اجرا شود؛ برنامه‌هایی مانند عطر سیب که در سال‌های گذشته نیز برپا شده است. یکسری برنامه دیگر هم توسط سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی تدارک دیده و برنامه‌ریزی شده است. درتمام این برنامه‌ها نیز تلاش می‌شود خانواده محور اول و اصلی را تشکیل دهد و محور دوم نیز باید برمبنای تعمیق اندیشه‌ها و اعتقادات باشد. ما در شهر تهران مساجدی داریم که در قالب طرح مدارس مسجدمحور در سال گذشته با دانش‌آموزان کودک و نوجوان ارتباط داشتند که برای فصل تابستان و برای پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان در داخل آن مساجد برنامه‌ریزی‌های مختلف و متنوعی صورت گرفته که در دهه اول و دوم محرم و پس از آن در ‌ماه صفر و اربعین حسینی اجرا می‌شود. برنامه‌های طراحی‌شده برنامه‌های خوبی است و امیدوارم به نحو احسن هم اجرایی شود.
همچنین ما در زمینه ورزش شهروندی این موضوع را مختص تابستان نمی‌دانیم، اگرچه معتقدیم در تابستان این موضوع باید تقویت شود، چون فضای بیشتری برای استفاده خانواده‌ها از امکانات و تفریحات ورزشی وجود دارد. باید در کنار ویژه‌برنامه‌هایی مانند قهرمان شهر و مسابقات و جشنواره‌هایی از این دست که روی بحث استعدادیابی کار می‌کنند، این موضوع را در ایام مختلف سال نیز پیش ببریم. تمام تلاش ما در مدیریت شهری بر این مبناست که در موضوعات مختلف شهروندان و به‌ویژه جوانان و نوجوانان وارد عرصه‌ رقابت‌های ورزشی شوند. یعنی ثبت‌نام کنند و آموزش ببینند. مسابقاتی مانند قهرمان شهر با حضور همین افراد آموزش دیده برگزار شد. طی کردن این فرایند به این معنی است که ما به‌دنبال استعدادیابی و ایجاد فضای ورزشی هستیم که براساس آموزش و استعدادیابی جوانان و نوجوانان شکل بگیرد.
زمانی که شهرداری تهران ثبت‌نام و دوره‌های آموزشی را برگزار می‌کند، طبیعتا هزینه‌های آن نیز برعهده مدیریت شهری است. اگرچه بسیاری از دوستان معتقدند که هزینه استفاده از اماکن ورزشی بالاست و ممکن است ورزش از سبد خانوارها خارج شود، اما با برنامه‌هایی که انجام می‌دهیم سعی‌مان این است که هزینه‌ها کاهش پیدا کند یا به صفر برسد.
سرانه‌های ورزشی شهر تهران نسبت به جمعیت بد نیست. البته نمی‌گویم کامل است، اما خب بد هم نیست. موضوع اصلی در میزان استفاده از ظرفیت موجود است. به‌عنوان مثال یک مجموعه ورزشی که باید صد درصد آن فعال و در خدمت مردم باشد به دلایل مختلف تنها ۵۰ درصد آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. ممکن است در یک مجموعه ورزشی بسته باشد به‌خاطر مشکلی که قابل حل است. در این دوره سعی کرده‌ایم که این مشکل را برطرف کنیم. در ابتدا ما مجموعه‌های ورزشی را تحویل گرفتیم. حدود ۱۰۰ مجموعه ورزشی تعطیل بود که سعی کردیم آنها را با رفع مشکلات‌شان در اختیار مردم قرار دهیم. مجموعه‌هایی را که به شکل اختصاصی فعالیت می‌کردند هم عمومی می‌کنیم تا به ظرفیت‌های ورزشی شهر افزوده شود.

سیداحمد علوی، رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران

منبع: روزنامه همشهری