تیم‌های ملی فوتبال بلژیک و فرانسه امشب در مرحله یک هشتم نهایی یورو ۲۰۲۴ به مصاف هم می‌روند.

به گزارش همشهری‌آنلاین، بازی هیچ‌یک از ۲تیم تا اینجای کار چنگی به دل نزده‌ است. در مرحله گروهی تنها صربستان (۳.۸درصد) نسبت به فرانسه و بلژیک (هر دو ۴.۲درصد) رکورد بدتری در تبدیل شوت به گل داشت.

این دوره فرانسه یک گل از روی نقطه پنالتی و یک گل به‌خودی به‌دست آورده که از زمان جام‌جهانی۲۰۱۰(یک گل) بدترین عملکرد گلزنی آنها در یک دوره مسابقات ملی است. اگر پنالتی و گل به‌خودی را درنظر نگیریم، فرانسه ۴۷تلاش ناموفق برای گلزنی داشته است. تنها گل خورده آنها در این دوره هم پنالتی لواندوفسکی بود.

فرانسه در ۶بازی آخر خود در یورو، ۴بازی را مساوی کرده و تنها یکی را برده که این برابر است با همین تعداد مساوی در ۲۵بازی قبلی‌شان (۱۴برد و ۷شکست).

بلژیک در ۲دوره قبل یورو از این مرحله عبور کرد. بعد از جام‌جهانی۲۰۰۲که ۲بر صفر به برزیل باختند، شیاطین سرخ همواره در یورو یا جام‌جهانی به مرحله یک‌چهارم پایانی راه یافته‌اند.

بلژیکی‌ها در ۲تورنمنت مهم گذشته (جام‌جهانی۲۰۲۲و یورو۲۰۲۴) در ۶بازی فقط ۳گل زده‌اند و تنها از ۳.۶درصد شوت‌های خود (۳گل از ۸۳شوت) به گل رسیده‌اند.

بلژیکی‌ها در ۲تورنمنت مهم گذشته (جام‌جهانی۲۰۲۲و یورو۲۰۲۴) در ۶بازی فقط ۳گل زده‌اند و تنها از ۳.۶درصد شوت‌های خود (۳گل از ۸۳شوت) به گل رسیده‌اند.

این هفتادوششمین رویارویی فرانسه و بلژیک خواهد بود. شیاطین سرخ تکراری‌ترین حریف تاریخ فرانسه هستند و تقریبا دوبرابر هر تیم دیگری با آنها روبه‌رو شده‌اند. فرانسه با هر کدام از تیم‌های ایتالیا و سوئیس ۳۹بار بازی کرده. بلژیک فقط با هلند (۱۲۹بار) بیشتر از فرانسه روبه‌رو شده است.

خروس‌ها هر ۴بازی قبلی خود مقابل بلژیک در جام جهانی و یورو را برده‌اند، آنها ۱۳گل زده و تنها ۳گل دریافت کرده‌اند.

تنها دیدار قبلی ۲تیم در مسابقات قهرمانی اروپا ۴۰سال پیش بود که فرانسه در مرحله گروهی مسابقات۱۹۸۴با هت‌تریک پلاتینی و گل‌های آلن ژیرس و لویی فرناندز در راه رسیدن به نخستین جام خود، ۵بر صفر پیروز شد.

منبع: روزنامه همشهری