تیم ملی فوتبال ایتالیا به عنوان مدافع عنوان قهرمانی یورو ۲۰۲۰ اصلا عملکرد خوبی در یورو ۲۰۲۴ نداشت.

به گزارش همشهری‌آنلاین، تیم ملی ایتالیا در واقع قاچاقی به مرحله‌حذفی رسیده بود و باید در دور گروهی حذف می‌شد. اتزوری در همه بازی‌های این دوره گل خوردند، این در حالی است که همیشه به دفاع خودشان می‌نازیدند. اگر گل ثانیه پایانی زاکانی در وقت تلف‌شده‌ای که وجود نداشت، نبود، باید کرواسی به جای آنها راهی مرحله حذفی می‌شد. ایتالیایی‌ها در بازی با سوئیس هیچ حرفی برای گفتن نداشتند و شانس آوردند که نتیجه‌ای بدتر از ۲بر صفر عایدشان نشد. با گل اول فرویلر، ایتالیا در هر ۸بازی اخیر خود در یورو حداقل یک گل دریافت کرده که بدترین عملکرد آنها در تاریخ مسابقات است. در همین حال، سوئیس نخستین کلین‌شیت خود را در این رقابت‌ها از زمان تساوی بدون گل مقابل فرانسه در سال۲۰۱۶ثبت کرد.

اسپالتی که ناپولی را به بهترین شکل قهرمان سری‌آ کرده بود، در تیم ملی مؤثر نبوده و حتی تأثیرش منفی بوده است. او که تا پایان جام‌جهانی ۲۰۲۶ قرارداد دارد، گفته شکست ایتالیا آن‌قدرها هم که به‌نظر می‌رسد فاجعه نیست. امروز گراوینا، رئیس فدراسیون فوتبال ایتالیا در یک کنفرانس مطبوعاتی درخصوص آینده تیم ملی ایتالیا صحبت می‌کند. هشتگ آلگری بین هواداران ترند شده و آنها خواهان جایگزینی اسپالتی با سرمربی اخراجی یوونتوس هستند.

سوئیس توانست انتقام دوره قبلی را از حریف بگیرد. این تیم تنها یکی از ۱۴بازی آخر خود را در یورو در وقت قانونی باخته که آخرین بار مقابل همین ایتالیا بود.

تیم ملی سوئیس برای دومین بار متوالی به یک‌چهارم نهایی یورو صعود کرد. آنها در یورو۲۰۲۰ با غلبه بر فرانسه قهرمان جهان و حالا در یورو۲۰۲۴ با پیروزی بر ایتالیا قهرمان یورو، به یک‌چهارم راه یافته‌اند.

این نخستین شکست ایتالیا در مراحل حذفی یورو پس از فینال سال۲۰۱۲مقابل اسپانیا (۴بر صفر) بود و به روند ۶بازی بدون شکست (۳برد و ۳مساوی) آنها پایان داد.

گل روبن وارگاس (۴۵:۲۷) دومین گل سریع نیمه‌دوم مسابقات یورو بود؛ پس از گل مارسل کوراس برای رومانی مقابل آلمان در یورو۱۹۸۴ که دقیقه ۴۵:۲۱به ثمر رسید.

پس از شکست ایتالیا، حالا مدافعان عنوان قهرمانی در هر ۳ دوره اخیر در مرحله یک‌هشتم نهایی حذف شده‌اند؛ پرتغال در یورو۲۰۲۰به بلژیک باخت و اسپانیا در یورو۲۰۱۶به ایتالیا.

ژاکای سوئیسی ۲۵پاس خط‌شکن مقابل ایتالیا داد. پاس‌های او بیش از دوبرابر هر بازیکن دیگری بود. فقط تونی کروس در هر ۳ بازی مرحله گروهی آلمان تعداد بیشتری از او پاس داده است.

ایتالیا فقط یک شوت به سمت دروازه داشت، درحالی‌که سوئیس بازی را با ۹۱.۸درصد دقت پاس به پایان رساند. این بالاتر از بهترین امتیاز قبلی آنها در رکورد ۸۸درصد در یک تورنمنت بزرگ (در بازی با ولز در یورو۲۰۲۰) است. ایتالیایی‌ها امید داشتند بازی را به وقت اضافه ببرند. از ۲۶بازی آخر حذفی آنها در تورنمنت‌های ملی، ۱۵بازی به وقت اضافه رفته بود، ازجمله ۴بازی از ۵بازی آخر.

توجیه اسپالتی بعد از حذف از یورو این بود: «تفاوت زیادی بین ترکیبی که من در اختیار داشتم، با ترکیبی که سایر مربیان ایتالیا در رقابت‌های قبلی یورو و جام‌جهانی داشتند، وجود دارد.» واقعا دست او بسته است و نسل فعلی حرفی برای گفتن ندارد. البته او بارلا را که یکی از بهترین هافبک‌های فعلی جهان است، در نیمه‌دوم بازی با سوئیس بیرون کشید و نتوانست از بازیکنی مثل کیه‌زا بازی بگیرد. در بازی با سوئیس، نسبت به ترکیب بازی با کرواسی ۶تغییر در تیم اسپالتی دیده می‌شد. او در این بازی حتی کالافیوری را هم که پدیده این دوره ایتالیا بود، به‌دلیل محرومیت در اختیار نداشت. تیم ایتالیا شنبه‌شب در ورزشگاهی (برلین) باخت که قهرمانی اتزوری را در ۱۸سال پیش در جام جهانی به خود دیده بود.

منبع: روزنامه همشهری