همشهری آنلاین - محمد بلبلی: در این میان، انتخاب روش مناسب برای جابهجایی لوازم منزل، نقشی اساسی در کاهش دغدغهها و افزایش کیفیت تجربه اسبابکشی ایفا میکند.
رضا ساجدین، تحلیلگر بازار مسکن در این گفتوگو، به بررسی این موضوع میپردازد که آیا اسبابکشی یک کار تخصصی محسوب میشود یا خیر.
اسبابکشی یک کار تخصصی است؟
در حالی که اکثر موضوعات در جامعه بهصورت تخصصی انجام میشود و افراد سعی میکنند برای کارهای متفاوت از متخصص استفاده کنند تا نتیجه بهتری بگیرند؛ اما در مورد اسبابکشی به هیچ وجه افراد از متخصصان بهره نمیبرند و هنوز به همان روش ۵۰ سال پیش این کار را انجام میدهند.
بیشتر وسایل و لوازم خانگی نسبت به قبل خیلی بزرگتر و حجیمتر شدهاند و برعکس آن فضاهای مشاع در آپارتمانها هر روز کوچکتر و ساختمانها در تعداد طبقات بیشتری ساخته میشوند و به این دلایل حمل وسایل به طبقات بالاتر مشکلتر شده است.
در گذشته بیشتر ساختمانها بین ۲ تا نهایتا ۴ طبقه ساخته میشدند، اما الان خیلی از ساختمانها طبقات بیشتری دارند و گاهی از ۱۰ طبقه نیز بیشتر هستند. جابهجایی وسایل در این ساختمانها شرایط و قیمت متفاوتی دارد. خیلی از ساختمانها تنها آسانسور نفربر دارند و فاقد آسانسور حمل بار هستند. هنگام اسبابکشی نیز اجازه استفاده از آسانسور نفربر برای حمل بار داده نمیشود چرا که ممکن است دچار خرابی شده و از کار بیفتد، به همین دلیل هنگام اسبابکشی اکثرا مدیران ساختمان برق آسانسور را قطع میکنند.
باربریها از شیوههای تخصصی استفاده میکنند؟
در بیشتر کشورها برای جابهجایی لوازم منزل هنگام اسبابکشی از فضای بیرونی ساختمان استفاده میشود، به این صورت که در طبقات بالاتر یک بالابر مخصوص اسبابکشی کار گذاشته میشود و لوازم خانه توسط بالابر و از سمت نمای ساختمان به واحد موردنظر منتقل میشود. در این روش سرعت کار بسیار بیشتر است و همچنین کمترین تخریب هنگام اسبابکشی رخ میدهد. در این روش استفاده از کارگر و نیروی انسانی به حداقل میرسد و جابهجایی لوازم خانه بهصورت مکانیزه و با وسایل مدرن انجام میشود.
بیشتر بخوانید:
۳۰ تکنیک اجاره نشینی به سبک خوشنشینی | چگونه خانه اجاره کنیم؟
بازار کاذب اجاره وجود ندارد | چرا اجاره خانه هر روز بالاتر می رود؟
استفاده از این روش در کشور ما در اکثر ساختمانها امکانپذیر نیست، زیرا ساختمانها در بیشتر کشورها دارای پنجرههای بزرگ هستند که وسایل به راحتی از آنها قابل عبور دادن هستند، اما در کشور ما ساختمانها با پنجرههای کوچک ساخته میشوند که خیلی از وسایل را نمیتوان از آنها رد کرد.
اگر سازندگان ما نیز از همین امروز قضیه ساختن پنجرههای بزرگ را هنگام ساخت لحاظ کنند، باربریهای ما نیز میتوانند به سمت مکانیزهشدن بروند و لوازم خانه را با کمترین آسیب درکوتاهترین زمان جابهجا کنند.
در روش سنتی اسبابکشی، اثاث منزل آسیب میبینند؟
طبق اصولی که در کار باربری اثاث منزل وجود دارد، همه باربریها موظف هستند اثاث را قبل از اقدام به جابهجایی بیمه کنند. افرادی که قصد اسبابکشی دارند حتما با باربریهایی کار کنند که اثاث منزل آنها را قبل از اقدام به جابهجایی بیمه کنند. اما این موضوع بهخاطر فرار از هزینه بیمه که رقم زیادی هم نیست در بیشتر باربریها رعایت نمیشود و بعد از اسبابکشی اگر وسیلهای دچار مشکل شود، ضررش قابل جبران نیست.
اسبابکشی هزینهای است که به مستأجران تحمیل شده است؛ در این هنگام اگر وسیلهای نیز شکسته یا دچار خرابی شود، این هزینه چندبرابر خواهد شد، پس بهتر است مسئله بیمه وسایل را هنگام اسبابکشی جدی بگیریم.
توصیه میکنیم اگر یک باربری از بیمه کردن وسایل شما خودداری کرد حتما به یک باربری دیگر مراجعه کنید.
اپلیکیشنی در زمینه باربری وجود دارد؟
بله اپلیکیشنهای متفاوتی در زمینه باربری وجود دارد. حتی اسنپ نیز به تازگی بخشی مربوط به باربری و اسبابکشی راهاندازی کرده و این خدمت را به خدمات خود اضافه کرده است.
بهترین روش اسبابکشی چیست؟
برخی شرکتهای تخصصی با شمارههای ۳ یا ۴ رقمی وجود دارند که در سطح شهر نیز شناختهشده هستند. خیلی از این شرکتها قبل از اینکه کار باربری را شروع کنند توسط یک تیم متخصص برای جمعآوری و بستهبندی وسایل خانه اقدام میکنند. این کارشناسان وسایل خاص و حساسی مانند شکستنیها، لوسترها و... را با دقت بسیار بالا بستهبندی میکنند، طوری که هنگام جابهجایی به هیچ وجه دچار شکستگی و مشکل نمیشوند.
این باربریها یکسری کارشناس نیز برای بعد از اسبابکشی و پهن کردن و چیدمان وسایل در خانه جدید دارند که این کار را بهصورت دقیق و تخصصی انجام میدهند. همچنین تیم سومی وجود دارد که اثاث منزل را جابهجا میکنند. در نتیجه بهترین روش برای اسبابکشی استفاده از شرکتهای باربری و نیروهای متخصص آنهاست.
آیا باربریها نرخ مشخصی برای اسبابکشی دارند؟
نرخ باربری ها موضوعی است کههمیشه با اما واگرهایی همراه بوده است. قیمت باربریها اینگونه است که ۳ ساعت اول باربری یک قیمت مشخص دارد و هر چقدر زمان باربری از ۳ ساعت بیشتر شود مبلغ باربری نیز افزایش مییابد. نوع خودرویی که برای باربری استفاده میشود نیز در میزان مبلغ دریافتی مؤثر است؛ خودروهای روباز یک قیمت دارد و خودروهایی که از کانکسهای دربسته مسقف استفاده میکنند قیمتی بیشتر. بهطور حتم بهخاطر امکان بارش باران، تابش آفتاب و... بهتر است از خودروهای مسقف استفاده شود.
بعضی از وسایل خانه جزو اثاث خاص محسوب میشوند؛ وسایلی مانند یخچالهای ساید، گاوصندوق، تردمیل، میز ناهارخوری و وسایل سنگینتر که مبلغ جابهجایی آنها هنگام اسبابکشی جداگانه محاسبه میشود.
خیلی از باربریها قبل از اسبابکشی یک کارشناس به محل موردنظر میفرستند تا برای اسبابکشی برآورد هزینه انجام بدهد؛ در این بازبینی، کارشناس وسایل خاصی را که قبلا گفتیم نیز جداگانه برآورد هزینه میکند. در این روش قبل از انجام اسبابکشی تمام مراحل و قیمت کار مشخص میشود و درصورت توافق، بعد از انجام باربری هیچ مشکلی بین طرفین بهوجود نمیآید.
یک نکته مهم دیگر توافق بر سر رقم اضافه شدن بیش از ۳ ساعت به زمان باربری است. در خیلی از موارد بهدلیل اینکه از قبل بر سر زمان اضافهشده و قیمت آن توافقی انجام نشده طرفین دچار مشکل میشوند. در خیلی از مناطق شهری کوچهها عرض کمی دارند و در این شرایط خودروی باربری با زحمت و زمان بیشتری میتواند مکان مناسب برای بارگیری پیدا کند و همین مسئله زمان کار را بالا میبرد. کمتر پیش میآید که یک اسبابکشی در همان زمان ۳ ساعت به پایان برسد.
اسبابکشی یک خانه معمولی با وسایل معمولی چقدر هزینه دارد؟
یک اصطلاحی وجود دارد که میگوید هر ۳ بار اسبابکشی معادل یک بار آتشسوزی است، چرا که در بیشتر مواقع هنگام اسبابکشی، بستهبندیها بسیار نامطلوب انجام میشود. استفاده از کارتنهای دستچندم با کمترین مقاومت و همچنین حجم زیاد لوازم در کارتنهای کوچک دلیل اصلی آسیب دیدن لوازم هنگام جابهجایی است. اگر بخواهیم از کارتنهای مخصوص اسبابکشی استفاده کنیم و بستهبندی قابلقبولی انجام دهیم، اسبابکشی مبلغی بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان هزینه خواهد داشت.
یکی دیگر از عوامل مهم در افزایش هزینه اسبابکشی، میزان طبقات مبدا و مقصد است، بهطوری که شرکت باربری ابتدا در مورد طبقات از شما سؤال میکند. اگر اسبابکشی از طبقه یک به یک باشد کار با ۳ کارگر و با سرعت بیشتری انجام میشود، هرقدر تعداد طبقات مبدا و مقصد بیشتر باشد باید از کارگر بیشتری استفاده شود و هزینه نیز بالاتر میرود.