تیم‌های ملی فوتبال هلند و رومانی امروز در مرحله یک هشتم نهایی یورو ۲۰۲۴ به مصاف هم می‌روند.

به گزارش همشهری‌آنلاین، این نخستین مسابقه مرحله‌حذفی رومانی در یک تورنمنت بزرگ از زمان یورو۲۰۰۰ است. آنها آن سال به ایتالیا باختند و حذف شدند.

هلند به‌دنبال این است که پس از یوگسلاوی از سال ۱۹۶۸تا ۲۰۰۰دومین کشوری نباشد که ۴دوره پیاپی در مرحله یک‌هشتم پایانی حذف می‌شود.

هلندی‌ها معمولا در این دوره از حریفان پیش نیفتاده‌اند. نارنجی‌ها در ۳مسابقه خود فقط ۱۲دقیقه و ۲۷ثانیه از حریفان پیش بودند. این کمترین میزان بین تیم‌های راه‌یافته به مرحله حذفی است. در مرحله گروهی فقط تیم‌های حذف شده چک (۷:۲۰)، مجارستان (۲:۰۱) و صربستان (۰:۰۰) زمان کمتری از حریفان پیش بودند.

بین تیم‌های صعود کرده، تنها گرجستان (۷۱) در مقایسه با رومانی (۴۶) شوت‌های بیشتری در مرحله گروهی دریافت کرده بود.

پس از یورو۲۰۰۸ که هلند ۲بر صفر برنده شد، این دومین رویارویی ۲تیم در یک تورنمنت بزرگ است. رومانی در تمامی رقابت‌ها تنها یک‌بار در ۱۴بازی هلند را شکست داده ‌است (۳تساوی و ۱۰شکست). رومانی در ۴بازی متوالی خود از زمان پیروزی یک بر صفر در مقدماتی جام ملت‌های اروپا در اکتبر۲۰۰۷ شکست خورده و ۲۹گل دریافت کرده است. آخرین دیدار ۲تیم یک دیدار دوستانه در بخارست بود، دیداری که سال۲۰۱۷ برگزار شد و هلندی‌ها با گل‌های ممفیس، رایان بابل و لوک دی یونگ ۳بر صفر پیروز شدند.

منبع: روزنامه همشهری