تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۹

تیم ملی فوتبال انگلیس همچنان بدترین تیم یورو است و باوجود صعود به یک چهارم نهایی عملکرد قابل قبولی نداشته است.

به گزارش همشهری‌آنلاین، در بازی با اسلواکی هر بار دوربین به سمت نیمکت تیم ملی انگلیس می‌چرخید و روی گرت ساوث‌گیت زوم می‌کرد، یک آدم معمولی را می‌دیدیم در حال دست‌زدن برای بازیکنان؛ کسی که از کمبود اعتماد به نفس رنج می‌برد. بعید به‌نظر می‌رسد تیمی که در این ۴بازی با پیراهن سه‌شیرها به میدان رفته، حاصل تفکر یا تاکتیک خاصی باشد. آنها به امان خدا به زمین فرستاده می‌شوند و مربی فقط ترکیب و تعویض‌ها را انتخاب می‌کند. انگلیس تا چند ثانیه مانده به پایان مسابقه از اسلواکی عقب بود و با نبوغ بلینگام و فرصت‌طلبی هری کین در نخستین دقیقه (ثانیه ۵۰) وقت‌های تلف شده باعث شد گران‌ترین تیم حاضر در یورو نجات یابد و به مرحله یک‌چهارم صعود کند. این صعود اصلا فوتبالی نبود، چون اسلواکی فوتبال معقول‌تری بازی ‌کرد و با اینکه توپ نداشت، تیم شایسته‌تر و محتمل‌تری برای پیروزی بود. تا پیش از ضربه برگردان بلینگام، تیم انگلیس حتی یک شوت هم به چارچوب دروازه حریف نداشت و تنها یک‌بار شوت دکلان رایس به دیرک عمودی خورد. حتی تعویض‌ها هم که از دقیقه۶۶شروع شد، نشان از این داشت که انگار تیم مربی ندارد. انگلیس برای دقایق طولانی بدون مدافع چپ بازی کرد و برای دقایق زیادی از بازی تیم ۵-۶مهاجم در ترکیب داشت.

وقتی انگلیس سال۲۰۱۶با شکست مقابل ایسلند از یورو حذف شد، یک ساعت طول کشید تا سرمربی این تیم -روی هاجسون- استعفا بدهد. ساوث‌گیت یک ساعت با این تصمیم فاصله داشت. آن زمان فاصله بین ایسلند و انگلیس ۲۳پله در رنکینگ فیفا بود. اما یکشنبه‌شب ۴۰پله بین آنها و اسلواکی فاصله وجود داشت. این صعود تنها یک معجزه بود؛ شبیه همان معجزه دست خدای مارادونا که دقیقا ۳۸سال پیش علیه این تیم رخ داد.

بازیکنان انگلیس بازی را بردند اما اخلاق را باختند. بلینگام به سمت نیمکت اسلواکی حرکات زننده و سخیفی انجام داد. دکلان رایس نیز به کالزونا، مربی ایتالیایی حریف گفت «کچل احمق!» ممکن است این رفتارها عواقبی برای سه‌شیرها داشته باشد.

گل دقیقه۹۴و ۳۴ثانیه جود بلینگام دیرترین گل تاریخ انگلیس در زمان قانونی مسابقات قهرمانی اروپا بود و به روند ۲۷۲دقیقه‌ای بدون گل آنها در این رقابت‌ها پایان داد.

هری کین و بلینگام دوگله شدند. کین در حال‌حاضر ۱۴گل در تورنمنت‌های مهم (جام جهانی و یورو) به ثمر رسانده است؛ تنها کمتر از ۴بازیکن اروپایی؛ کریستیانو رونالدو (۲۲)، میروسلاو کلوزه (۱۹)، گرد مولر (۱۸) و یورگن کلینزمان (۱۶).

انگلیس در ۴بازی اخیر خود درحالی‌که از حریف عقب بوده، پیروز شده است. این در حالی است که آنها در ۶مورد مشابه قبل‌تر شکست خورده بودند. در تاریخ این مسابقات تنها فرانسه (۵بار) پس از دریافت نخستین گل، بازی‌های بیشتری را نسبت به انگلیس برده است.

گل تساوی جود بلینگام در دقیقه ۹۴:۳۴نخستین شوت انگلیس به سمت دروازه اسلواکی بود.

گل هری کین برای پیش‌انداختن انگلیس از اسلواکی، سریع‌ترین گل تاریخ مسابقات قهرمانی اروپا در وقت اضافه (۵۰ثانیه) بود. سه‌شیرها سریع‌ترین گل وقت اضافه را در یورو و جام ‌جهانی فوتبال به ثمر رسانده‌اند (دقیقه اول مقابل بلژیک در جام‌جهانی۱۹۵۴).

ایوان شرانتس از اسلواکی با سه گل بهترین گلزن یورو۲۰۲۴است. تنها رابرت ویتک (۴) در جام‌جهانی۲۰۱۰در یک تورنمنت بزرگ برای اسلواکی گل‌های بیشتری زده است.

۱۳شوت اسلواکی در مجموع گل‌های مورد انتظار ۲.۰۹را ایجاد کرد که نسبت به انگلیس در مجموع ۲۶شوت در مرحله گروهی (۱.۱۵) بالاتر است.

۵کارت در نیمه‌اول بازی انگلیس (۳زرد) و اسلواکی (۲زرد) نشان داده شد که بیشترین کارت در نیمه‌اول یک بازی مرحله‌حذفی قهرمانی اروپاست. پیش از این در بازی ایتالیا - هلند در نیمه‌نهایی یورو۲۰۰۰(۴زرد و یک قرمز) بیشترین کارت داده شده بود.

۳کارت زرد انگلیس در ۱۷دقیقه اول بازی سریع‌ترین رکورد رسیدن به این تعداد کارت از سال ۱۹۸۰به بعد است.

کاپیتان هری کین هفتادونهمین بازی رقابتی خود را برای انگلیس انجام داد و رکورددار بازی‌های ملی در تاریخ تیم ملی انگلیس شد.

منبع: روزنامه همشهری