شب گذشته اسپانیا و فرانسه به نیمه نهایی یورو۲۰۲۴ رسیدند و امشب آخرین تیم‌های راه‌یافته به این مرحله مشخص می‌شوند.

به گزارش همشهری‌آنلاین، تکلیف ۲تیم دیگر صعودکننده به مرحله نیمه‌نهایی یورو۲۰۲۴امشب روشن می‌شود؛ انگلیس- سوئیس و هلند- ترکیه در مسیر راحت‌تر برای رسیدن به فینال. یوفا ۲بازیکن این دو مسابقه را به‌دلیل بدرفتاری تنبیه کرده است. دمیرال پس از به ثمر رساندن گل اولش در جریان برتری ۲ بر یک ترکیه مقابل اتریش، با نماد گرگ خاکستری که به گروه‌های افراطی راست‌گرای پان‌ترک در ترکیه نسبت داده می‌شود، خوشحالی خود را ابراز کرد و حالا با ۲جلسه محرومیت روبه‌رو شده است. در تیم انگلیس هم جود بلینگام به‌دلیل حرکت رکیک و ناشایست خطاب به تماشاگران اسلواکی ۲۰هزار یورو جریمه شده، ولی محروم نیست.

هلند بعد از گذشت ۱۶سال برای نخستین‌بار به یک‌چهارم نهایی یورو رسیده است. این تیم ۵بار در ۷بازی مرحله یک‌چهارم نهایی تورنمنت‌های مهم اخیر خود به نیمه‌نهایی رفته است. نکته اینجاست که هلند در آخرین حضور در این مرحله، در جام‌جهانی ۲۰۲۲در ضربات پنالتی مقابل آرژانتین شکست خورد. این تیم در آخرین حضورش در مرحله یک‌چهارم یورو هم که سال ۲۰۰۸بود، با نتیجه ۳بر یک به روسیه باخت و حذف شد.

نیمی از ۱۲گلی که هلند در جام‌جهانی۲۰۲۲ و یورو۲۰۲۴ به ثمر رسانده، توسط کودی خاکپو زده شده. خاکپو پس از جانی رپ و دنیس برگکمپ به سومین بازیکن هلند تبدیل شد که در ۲دوره مختلف یورو بیش از ۳گل به ثمررسانده است.

در رویارویی‌های قبلی ۲تیم، ۶برد برای هلند و ۴برد برای ترکیه به‌دست آمده و ۴بازی هم مساوی تمام‌شده است.

در ۲بازی اخیر هلند و ترکیه ۱۳گل (۶.۵گل در هر بازی) به ثمر رسیده است. ترکیه مارس۲۰۲۱با نتیجه ۴بر ۲پیروز شد و نارنجی‌ها در همان سال ۶بر یک برنده بودند.

آردا گولر پس از وین رونی (۴گل و یک‌پاس گل) و کریستیانو رونالدو (۲گل و ۲پاس گل)، هر دو در یورو۲۰۲۴، یکی از ۳نوجوانی هستند که در یک یورو گل و پاس گل ثبت می‌کنند.

این صدمین بازی بین‌المللی گرت ساوث گیت در سرمربیگری انگلیس خواهد بود. او سومین مربی‌ای است که به این رکورد دست یافته است. والتر وینترباتم سال۱۹۵۸در صدمین حضورش روی نیمکت تیم ملی انگلیس مقابل ایرلند شمالی ۳-۳مساوی کرد و آلف رمزی سال۱۹۷۲در این تعداد بازی با نتیجه یک بر صفر مقابل ولز پیروز شد.

انگلیس روز شنبه می‌تواند یک رکورد دیگر هم ثبت کند. آنها قصد دارند پس از آلمان، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و هلند به ششمین تیم اروپایی تبدیل شوند که ۵۰پیروزی در تورنمنت‌های بزرگ کسب می‌کنند. سه‌شیرها در حال حاضر ۴۹برد از ۱۱۶بازی در یورو و جام‌جهانی کسب کرده‌اند.

انگلیس در ۲۴دیدار اخیر خود با سوئیس در تمامی رقابت‌ها فقط یک‌بار شکست خورده است (۱۷برد و ۶تساوی).

سوئیس در ۴تجربه‌ای که در این مرحله داشته، موفق عمل کرده است. جالب اینکه ۳بار در مرحله یک‌چهارم کار آنها به پنالتی کشیده است.

سوئیس با ژاکا تنها یک‌بار در یورو شکست خورده است؛ ۵برد و ۸تساوی. البته ۲تساوی‌ آنها در ضربات پنالتی به شکست منتهی شده است. ژاکا و فرویلر در هر یک از ۳۰بازی اخیر برای سوئیس در همه رقابت‌ها حضور داشته‌اند.

منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها