پرونده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری پس از ماراتن ۲۵ روزه میان کاندیداها، با انتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان «رئیس‌جمهور منتخب» بسته شد تا از روز شنبه فصل تازه‌ای از تعامل میان قوا با هدف ترسیم چشم‌اندازی روشن پیش‌روی کشور آغاز شود.

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: در شرایطی که افزایش مشارکت مردم در انتخابات، نسبت به مرحله نخست، نقشه‌های معاندان و ضدانقلاب برای «تحریم انتخابات» را نقش برآب کرد، پیام‌های همدلانه رقبای انتخاباتی پزشکیان و همچنین مسئولان کشوری، نشان‌دهنده شکل‌گیری فصل جدیدی از همدلی در ارکان حاکمیت و پایان رقابتی است که ادامه آن، آسیب‌های چندوجهی مهلکی را متوجه کارکردهای دستگاه اجرایی کشور خواهد کرد.

براین اساس هم بود که رهبرمعظم انقلاب در پیامی به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بر تبدیل «رفتارهای رقابتی» به «هنجارهای رفاقتی» تأکید کردند؛ راهبردی که تحقق آن، مسیر توسعه و پیشرفت روزافزون کشور در جنبه‌های مختلف را بیش از پیش هموار خواهد کرد.

مضرات ادامه رقابت انتخاباتی

تأکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت پایان دادن به «رفتارهای رقابتی» دوران انتخابات و تبدیل آن به «هنجارهای رفاقتی» در شرایطی است که استمرار بخشیدن به رقابت در فضای پس از انتخابات، ‌مضرات قابل‌توجهی به همراه دارد که در ادامه به بررسی برخی از آنها می‌پردازیم.

- دامن زدن به شکاف‌های اجتماعی با استمرار دادن دوقطبی‌های انتخاباتی

- ایجاد حاشیه‌های مضر برای کشور و دستگاه اجرایی

- تضعیف پشتوانه مردمی دستگاه اجرایی

- ترسیم فضای اختلاف داخلی در سطح بین‌المللی

- درگیر شدن مسئولان در حاشیه‌ها و کمرنگ شدن اولویت‌ها

- تضعیف همگرایی میان دستگاه‌ها و نهادهای مختلف حاکمیتی

- غفلت از اولویت‌های اساسی کشور

- کاهش اعتماد جامعه به مسئولان و دستگاه‌های اجرایی

- ایجاد بستر مناسب برای افت سرمایه‌های اجتماعی

- کند شدن چرخ‌های توسعه و آبادانی کشور

- ایجاد اختلال در فعالیت‌های اساسی دستگاه‌های مختلف کشور

- عدم‌شکل‌گیری هم‌افزایی ملی در مسیر رفع چالش‌های اقتصادی

فواید تبدیل رفتارهای رقابتی به رفاقت

مضرات گسترده ادامه رقابت‌ها در فضای پس از انتخابات و معرفی «رئیس‌جمهور منتخب» در شرایطی است که تبدیل رفتارهای رقابتی به رویکردهای رفاقتی را می‌توان به‌مثابه برگ برنده پیشرفت و آبادانی روزافزون کشور به‌حساب آورد.

- تمرکز همه توان اجرایی کشور بر توسعه و پیشرفت

- ایجاد همدلی در میان مسئولان و جریان‌های سیاسی برای پیشبرد امور

- تمرکز دولت و دستگاه اجرایی بر رفع مشکلات کشور

- پیگیری هرچه مطلوب‌تر اولویت‌های اساسی پیش‌روی کشور

- استفاده از راهکارها و برنامه‌های رقبا به‌منظور رفع هرچه سریع‌تر مشکلات کشور

- ایجاد هم‌افزایی در حوزه تصویب و اجرایی‌سازی قوانین

- کاهش حاشیه‌ها و اصطکاک‌ها میان بخش‌های مختلف اجرایی و حاکمیتی

- پیشبرد مطلوب راهبردهای نظام در حوزه بین‌المللی

- ارائه سیمای مقتدر ایران در عرصه رقابت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی

- تقویت نقش‌آفرینی ایران در ساختارهای بین‌المللی

- استفاده از پیشنهادهای سازنده و دلسوزانه در مسیر گره‌گشایی از مشکلات کشور

- تقویت کارایی دستگاه اجرایی و افزایش اعتماد عمومی به مسئولان

- افزایش روزافزون سرمایه‌های اجتماعی

پیام‌های رقبا

نخستین واکنش‌ها ازسوی رقبا به انتخاب نهمین رئیس‌جمهور ایران بیش از هر چیز از در پیش گرفتن رویکرد رفاقت ازسوی رقبای انتخاباتی پیشین حکایت دارد. رقبای پزشکیان در جریان رقابت‌های انتخاباتی اخیر روز شنبه با صدور پیام‌هایی، ضمن تأکید بر رویکرد همدلانه میان مسئولان پس از انتخابات، برای همکاری با رئیس‌جمهور منتخب به‌منظور پیشبرد امور کشور اعلام آمادگی کردند.

- سعید جلیلی: به جناب آقای دکتر پزشکیان که موفق به جلب آرای اکثریت مردم شدند، تبریک عرض می‌کنم و همچون گذشته وظیفه خود را کمک به دولت مستقر برای عبور از مشکلات و رسیدن به نقطه مطلوب پیشرفت کشور می‌دانم.

- محمدباقر قالیباف: مجلس دوازدهم خود را کنار دولت چهاردهم می‌داند و از هرگونه کمک و حمایتی فروگذار نخواهد کرد.

- علیرضا زاکانی: پس از پایان رقابت‌ها، همه تلاش‌ها باید در راستای خدمت به مردم باشد و با توجه به نقش قوه مجریه در این خصوص، بنده نیز وظیفه خود می‌دانم با همکاری همه‌جانبه، راه خدمت به مردم عزیز را هموار کنم.

- امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی: با پایان انتخابات، رقابت‌ها به رفاقت تبدیل می‌شود و هیجانات و التهابات جای خود را به همدلی و همراهی خواهد داد. مطمئنم مساعی دلسوزان، همگامی نخبگان و حمایت آحاد جامعه از منتخب مردم، جلوه‌ای دیگر از هوشمندی و هوشیاری ملت ایران را به نمایش خواهد گذاشت.

- مصطفی پورمحمدی: امروز شما رئیس‌جمهور همه رفیقان و رقیبان و همه همراهان و مقابلان و همه غایبان ناخرسند هستید.

همدلی مسئولان

این تنها رقبای انتخاباتی رئیس‌جمهور منتخب نبودند که ضمن ارسال پیام‌های تبریک، از آمادگی خود برای کمک به پزشکیان خبر دادند؛ مسئولان بخش‌های مختلف، از مجلس گرفته تا قوه قضاییه و نهادهای نظامی و انتظامی نیز با صدور پیام‌های جداگانه‌ای از آمادگی‌شان برای همکاری همدلانه با دولت چهاردهم خبر دادند.

چنین رویکردی ازسوی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف نشان می‌دهد همانگونه که رهبرمعظم انقلاب تأکید کردند، رفتارهای رقابتی دوران انتخابات جای خود را به رفاقت‌های همدلانه به‌منظور پیشبرد امور کشور داده‌است.

همکاری دولت چهاردهم و مجلس دوازدهم

انتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس دولت چهاردهم در شرایطی است که از مجلس نیز صداهای همدلانه به‌گوش می‌رسد. در شرایطی که مجلس از آمادگی خود به‌منظور انجام هرچه سریع‌تر مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب خبر داده است، روز شنبه تعداد زیادی از نمایندگان مجلس دوازدهم در پیام‌ها و گفت‌وگوهای رسانه‌ای خود، ضمن تبریک به رئیس‌جمهور منتخب، بر رویکردهای همدلانه مجلس دوازدهم در قبال دولت چهاردهم تأکید کردند؛ رویکردی که استمرار آن در شرایط کنونی کشور، می‌تواند راه‌گشای بسیاری از مشکلات و چالش‌های فراروی کشور باشد.

منبع: روزنامه همشهری