تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۹

چند سالی می‌شود که به لطف هنرمندان خلاق نمای شهر تهران جان تازه‌ای گرفته و تماشای نقاشی‌های دیواری شهروندان را بر سر ذوق می‌آورد. دیوارنگاره‌های متنوع شهر که هرکدام سبک و موضوعی متفاوت دارند.

همشهری - سعیده مرادی: تعداد این نقاشی‌های دیواری کم نیست و به هرگوشه پایتخت که برویم، تعدادی از این هنرهای خیابانی را خواهیم دید که زیر نظر سازمان زیباسازی شهرداری تهران و توسط هنرمندان چیره‌دست به تصویر کشیده شده‌اند و تماشای از آنها خالی از لطف نیست.

نام مقصد: نقاشی دیواری پهلوانان ایرانی

پهلوانان اثری از مهدی بادیه است که در دومین سالانه هنرهای شهری بهارستان در زیر پل کالج در خیابان انقلاب به نمایش درآمد.

پایه‌های پل کالج زیر دستان پهلوانان

در نقاشی‌های دیواری پایه‌های پل کالج مردان پهلوانی را شبیه به پهلوانان قدیم تهران می‌بینید که در میدان‌ها و زورخانه‌های شهر دیده می ‌شوند. در نقاشی‌ها دست‌های پهلوانان به گونه‌ای زیر پل قرار گرفته گویی پل کالج بر دست و دوش و توان آنان پابرجاست و اگر از زیر پل بروند هر لحظه ممکن است این پل، نماد شهری و زندگی مدرن فرو بریزد. چندی پیش Giuseppe Pasetto عکاس ایتالیایی از این نقاشی دیواری عکس گرفت و موجب شد شهرت آن جهانی شود.

نشانی: پل کالج

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: کالج

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: میدان فردوسی

جاذبه‌های اطراف: تالار فرهنگ، تالار رودکی، ورزشگاه شهید حیدرنیا

نقاشی رزم رستم و افراسیاب

رزم نخست رستم و افراسیاب اثری از عباس برزگر گنجی، هنرمند نقاش است که حدود ۷ سال پیش به مناسبت سالروز بزرگداشت فردوسی از آن رونمایی شد.

دیوارنگاره‌ای با رنگ روغن

رزم نخست رستم و افراسیاب ترکیبی از نوشتار و تصویر مرسوم در نگارگری و کتاب آرایی اصیل است که در فضایی به مساحت ۷۰۰ متر مربع در محور میدان فردوسی تا دروازه دولت و براساس دستور شورای هنری نقاشی دیواری سازمان زیباسازی و به مناسبت بزرگداشت مقام شاعر بزرگ ایران فردوسی به اجرا درآمد. این دیوارنگاره با رنگ روغن به تصویر کشیده شد که در بقیه نقاشی‌ها دیواری‌ها استفاده از این تکنیک به ندرت دیده می‌شود.

نشانی: حاشیه شمال غرب میدان فردوسی

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: فردوسی

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: فردوسی

جاذبه‌های اطراف: موزه آبگینه، خانه رهاوی، موزه نقاشی، خانه صبا

منبع: روزنامه همشهری