تاتا موتورز، یک نام پیشرو در فضای خودروهای تجاری (CV) هند است که رویکردی چندجانبه برای حرکت در چشم‌انداز سوخت در حال تکامل در پیش گرفته است؛ یعنی قصد دارد سوختی به‌عنوان جایگزین سوخت‌های مصرفی ارائه دهد.

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: شرکت تاتا موتورز به طور فعال در حال بررسی چندین گزینه سوخت جایگزین، از جمله سه فناوری مبتنی بر هیدروژن است، زیرا برای انتشار خالص صفر تلاش می‌کند.

پیشنهاد تاتا موتورز

به گزارش autocarpro در ارائه اخیر سرمایه‌گذار، تاتا موتورز استراتژی خود را برای آینده‌ای فراتر از دیزل معمولی در فضای CV ترسیم کرده است.

این سرمایه‌گذار هیدروژن را به‌عنوان یک منطقه تمرکز کلیدی؛ به‌ویژه برای کامیون‌های متوسط ‌و سنگین که برای کاربردهای بین‌شهری و مسافت‌های طولانی تهیه می‌شوند، پیشنهاد داده است. باوجودآنکه وسایل نقلیه هیدروژنی در هند در مراحل اولیه خود هستند، تاتا موتورز پتانسیلی را در آنها می‌بیند که هزینه کل مالکیت کمتری را در مقایسه با دیزل ارائه دهند.




سرمایه‌گذاری مشترک

تاتا موتورز توانسته برای عملی‌کردن پروژه خود با شرکت فناوری و مهندسی Cummins Inc سرمایه‌گذاری مشترکی داشته باشد و در واقع می‌توان گفت به‌این‌ترتیب تقویت شده است.

تاتا موتورز موتورهای احتراق داخلی هیدروژنی (ICE) را برای CV های متوسط ‌و سنگین تولید می‌کند. همچنین این شرکت، سال گذشته اولین اتوبوس‌های پیل سوختی هیدروژنی هند را به شرکت نفت هند تحویل داد. شرکت بازاریابی نفت ۱۵ اتوبوس پیل سوختی را در منطقه دهلی -NCR اداره می‌کند.


بیشتر بخوانید:

مأموریت ملی هیدروژن سبز

مأموریت ملی هیدروژن سبز دولت هند، پروژه جایگزینی هیدروژن را بیشتر تقویت می‌کند. این برنامه بلندپروازانه باهدف حمایت از توسعه فن آوری‌های پیل سوختی هیدروژنی و ICE برای اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و حتی خودروهای سواری. با بودجه ۴۹۶ کرور روپیه پیشنهاد شده است.
این مأموریت همچنین تولید هیدروژن سبز در مقیاس بزرگ را هدف قرار داده است؛ با هدف ظرفیت ۵ میلیون متریک تن در سال تا سال ۲۰۳۰ و ۶۰ تا ۱۰۰ گیگاوات تاسیسات الکترولیز.

ضمن آنکه دولت انتظار دارد خودروهای مبتنی بر هیدروژن سبز در چند سال آینده با کاهش هزینه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر رقابتی شوند.

تاتا موتورز مراقب دیگر گزینه‌های سوخت نوظهور هم هست. گاز طبیعی فشرده (CNG) یک نمونه بارز است که زیرساخت سوخت‌گیری آن نشان از گسترش سریع آن دارد.

انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ بتواند از حدود ۶۰۰۰ امروز به بیش از ۱۰۰۰۰ جهش داشته باشد. تاتا موتورز با اطمینان از سازگاری وسایل نقلیه خود با CNG، خود را در موقعیتی قرار می دهد تا با این رشد سرمایه گذاری کند.

منبع سوخت آینده

این شرکت همچنین در حال بررسی سوخت‌های ترکیبی نسل بعدی مانند ED۵ است و تمرکز او بر درک خواص سوخت و تضمین سازگاری مواد در وسایل نقلیه است.

تاتا موتورز از اول جولای ۲۰۲۴ قیمت تمام خودروهای تجاری خود را تا ۲ درصد افزایش داد. به گفته این شرکت، آخرین افزایش قیمت برای جبران تأثیر افزایش قیمت کالاها بوده است.

این در تمام طیف خودروهای تجاری قابل‌اجرا و بر اساس مدل و نوع آن متفاوت خواهد بود.