گروه اقتصادی: پس از قصه پرتقال‌های مشکوک و مباحثی که پیش از این در زمینه واردات گندم و برخی دیگر از محصولات کشاورزی از آمریکا مطرح شده بود، تازه‌ترین خبرها از واردات سیب آمریکایی یا به گفته مسئولان، سیب آفریقای جنوبی با برچسب آمریکایی حکایت دارد

برخی گزارش‌ها حاکی است که سیب‌های آمریکایی توسط یکی از شرکت‌های خصوصی وارد‌‌کننده میوه و از طریق بندر شهید رجایی انجام شده است. اما مسئولان بخش بازرگانی رویکردهای متفاوتی به این موضوع داشته‌اند.

معاون وزیر بازرگانی: اطلاعی ندارم

در حالی‌که سیب‌های قرمز آمریکایی وارد بازار کشور شده، معاون توسعه داخلی وزارت بازرگانی از توزیع این محصول در بازار اظهار بی‌اطلاعی کرده است. محمد صادق مفتح به موج گفت: هنوز خبری مبنی بر واردات سیب قرمز آمریکایی به بازار ایران نداریم.

ممکن است خبر واردات سیب قرمز آمریکایی به بازار ایران نیز مانند خبر ورود پرتقال‌های  مشکوک به بازار شایعه‌ای بیش نباشد.

منع قانونی ندارد

این در حالی است که معاون امور گمرکی گمرک ایران با تاکید بر اینکه واردات سیب‌های آمریکایی به کشور هیچ منع قانونی ندارد، گفت: به فرض اینکه سیب‌های قرمز از کشور آمریکا وارد شده باشد نیز براساس قوانین کشور، صرفا هرگونه معامله تجاری با رژیم صهیونیستی ممنوع است.

محمدرضا نادری تصریح کرد: البته وزارت بازرگانی نیز قبل از گمرک که ثبت سفارش کالا را بر عهده دارد، کالاها را بررسی می‌کند، ضمن اینکه ممنوعیت قانونی وجود ندارد. مجبور نیستیم که هر کالایی را صرفا از کشور تولید‌کننده و سازنده آن خریداری کنیم.

‌سیب آفریقای‌جنوبی با برچسب آمریکایی

با وجود این مدیرکل امور گمرکی ایران در اظهار نظر دیگری به فارس، گفت: سیب‌های وارداتی متعلق به کشور آفریقای جنوبی بوده که احتمالا برچسب آمریکایی روی آن خورده است.

محمدرضا نادری افزود: سیب‌هایی که تاکنون وارد کشور شده محصول کشورهای ایتالیا، فرانسه، شیلی و آفریقای جنوبی بوده است. آخرین محموله که از طریق کشتی MSC سوئیسی وارد کشور شده محصول کشور آفریقای جنوبی بوده است.

وی در مورد برچسب آمریکایی سیب‌های وارداتی تصریح کرد: احتمالا همان شایعه پرتقا‌ل‌های صهیونیستی است که دوباره تکرار شده است. ممکن است روی این سیب‌ها برچسب آمریکایی چسبانده باشند.

محصولات باغی  روی دست کشاورزان مانده است

مناقشه بر سر واردات سیب‌های آمریکایی همانند پرتقال‌های مشکوک  در حالی بالا گرفته است که چندی پیش باغداران خراسان شمالی با اشاره به ظرفیت‌های مناسب تولید محصولات باغی در این استان اعلام کردند، اکنون محصولات باغی این استان روی دست باغداران مانده و نبود بازار فروش برای این محصولات، موجب از بین رفتن نیمی‌ از دسترنج آنان شده است.