گروه سیاسی: عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز از بررسی عملکرد اخیر احمدی‌نژاد در جلسه سه‌شنبه آینده جامعه روحانیت مبارز خبر داد.

سیدرضا اکرمی عملکرد احمدی‌نژاد را از تاریخی که دستور رهبری مبنی بر برکناری مشایی به وی ابلاغ شد تا‌کنون دارای 3 محور مخدوش خواند و به مهر گفت: یکی از این محورها تعلل احمدی‌نژاد در برکناری اسفندیار رحیم‌مشایی است به‌گونه‌ای که در تاریخ 27/04/88 حکم رهبری به احمدی‌نژاد ابلاغ می‌شود که رئیس‌جمهور ترتیب اثر نمی‌دهد تا اینکه این مسئله در تاریخ 02/05/ 88 رسانه‌ای می‌شود و بالاخره اسفندیار رحیم‌مشایی خود شخصا استعفا می‌کند که بعد از آن احمدی‌نژاد نامه‌ای با استناد به اصل 157 قانون اساسی و پیوست استعفانامه مشایی را به رهبری می‌فرستد.

دومین محور مخدوش

وی در توضیح محور دوم، با اظهار تأسف از اینکه رئیس‌جمهور مجددا اسفندیار رحیم‌مشایی را بعد از نهی رهبری از به‌کارگیری او، به‌عنوان مشاور و رئیس دفتر ریاست‌جمهوری برگزید، تاکید کرد: در حقیقت پست جدید مشایی جایگاه وی را در دولت محکم‌تر کرد؛ چرا که مشاور رئیس‌جمهور در همه کارها مداخله و اظهار نظر خواهد کرد.

مخالفان را نادان خواند

عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز در بیان سومین محور با اشاره به جمله احمدی‌نژاد درباره مشایی که مخالفان وی را نادان نسبت به شخصیت وی توصیف کرده بود، یادآور شد: در مجموع عملکرد احمدی‌نژاد در مسائل فوق با ولایتمداری سازگاری ندارد.  اکرمی اعلام کرد: موضوع عملکرد محمود احمدی‌نژاد در جلسه روز سه‌شنبه آتی جامعه روحانیت مبارز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دستور لغو حکم، اما کناره‌گیری

اشاره اکرمی به ماجرای نصب، کناره‌گیری و نصب مجدد اسفندیار رحیم‌مشایی در روزهای پایانی دولت نخست محمود احمدی‌نژاد بود. هفته گذشته و در آخرین ساعات دوم مرداد، اسفندیار رحیم‌مشایی در اطلاعیه‌ای از «کناره‌گیری» خود از سمت معاونت اولی ریاست‌جمهوری خبر داد.

این اطلاعیه نخستین واکنش مکتوب در دولت پس از ابلاغ بیست‌وهفتم تیرماه رهبر انقلاب اسلامی- که شامگاه دوم مرداد از صداوسیما پخش شد- بود. رحیم مشایی در حالی این اطلاعیه کوتاه را نوشت که مخاطب ابلاغیه رهبر انقلاب، محمود احمدی‌نژاد بود و نه مشایی؛ موضوع آن لغو حکم معاونت اول مشایی بود و نه کناره‌گیری او؛

و مهم‌تر آنکه پس از 6 روز که از صدور ابلاغیه رهبر انقلاب می‌گذشت، نامه ایشان اجرایی نشد و تنها پس از آنکه متن ابلاغیه رهبر انقلاب از رسانه‌ها به اطلاع مردم رسید، مشایی معاونت اولی احمدی‌نژاد را رها کرد. اما رئیس‌جمهوری خیلی زود برای مشایی جای دیگری در دولت در نظر گرفت و او را مشاور و رئیس دفتر رئیس‌جمهور کرد.

احمدی‌نژاد پیش از آنکه هنوز متن ابلاغیه رهبر انقلاب نسبت به لغو حکم مشایی رسانه‌ای شود، در مراسم تودیع مشایی از ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: متأسفم که برخی مشایی را نمی‌شناسند.