همشهری آنلاین: رییس‌جمهور با تاکید بر طی مراحل قانونی برای ادغام برخی وزارتخانه‌ها گفت که با ادغام وزارت بازرگانی و صنایع موافق است.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد که در همایش بزرگداشت روز «صنعت و معدن» سخن می‌گفت، با ابراز خرسندی از حضور در این جلسه افزود: از بهترین محافل، محفل تولیدکنندگان و صنعت‌گران کشور است؛ کسانی که دل، ‌اندیشه و عشق آن‌ها در مسیر اعتلای ایران‌زمین قرار گرفته و در راه ساختن ایران‌زمین قدم برمی‌دارند، و من دست همه‌ عزیزان را می‌بوسم.

رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به قدردانی از 65 نفر از صنعت‌گران و معدن‌کاران نمونه اظهار کرد: تمام کسانی که امروز برای اعتلا و عزت ایران‌زمین در خدمت صنعت و معدن کشور هستند، نمونه‌ هستند و ما موظفیم از آن‌ها تجلیل کنیم.

وی هم‌چنین با اشاره به ظرفیت موجود در بخش تولید در کشور گفت: در طول این سی سال کارهای زیادی در زمینه‌ی تولید انجام شده که بی‌نظیر است، ولی باور عمومی من این است که ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ما بسیار بالاتر از آن چیزی است که تا امروز محقق شده و شاهد آن هستیم.

احمدی‌نژاد ادامه داد: امروز در شرایطی که در تمام جهان یک مسابقه‌ی سنگین برای فتح قله‌های بلند ایجاد شده، ایران شایستگی ایستادن در بالاترین قله‌ها را دارد؛ چرا که توانمندی‌های ما بی‌نظیر است و ما همه باید همت کنیم تا آن را بالفعل کنیم و من فکر می‌کنم ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

رییس‌جمهور هم‌چنین با اشاره به این‌که در موضع هسته‌یی دشمنان ما اهداف، سیاسی و اقتصادی و علمی را دنبال می‌کردند، گفت: در موضوع سیاسی می‌خواستند عزت و استقلال ما را در هم بشکنند و در واقع به دنبال شکستن استقلال ملت ایران بودند. هدف دوم آن‌ها هدف علمی و اقتصادی بود؛ آن‌ها به دنبال این بودند و هستند که علوم و فن‌آوری پیشرفته را در اختیار خود نگه دارند؛ به نحوی که دیگر کشورها از علوم و فن‌آوری پیشرفته برخوردار نباشند و محتاج آن‌ها باشند. دشمنان ما در پی‌گیری این دو هدف خود شکست خوردند؛ چنان که هم در عرصه‌ی سیاسی و اقتصادی فشارها و تحریم‌ها را ده‌ها برابر و سنگین‌ترین فشار سیاسی و اقتصادی را به ما تحمیل و تحریم بانکی اعمال کردند، ولی در هر دو جبهه اشاره‌شده شکست خوردند.

وی با بیان این‌که ایستادگی ملت ایران در این عرصه بسیار مهم بود، اظهار کرد: البته بخشی از این پیروزی ملت ایران و شکست آن‌ها، بدون تردید به همت‌های شما صنعت‌گران برمی‌گردد. آن‌ها می‌خواستند با فشارهای خود کل تولید کشور را متوقف کنند و در واقع با تحریم‌ها می‌خواستند بحران درست کنند و تولید کشور ما را از کار بیندازند؛ به نحوی که نیازمند آن‌ها باشیم؛ ولی ما با افتخار اعلام می‌کنیم علی‌رغم این همه تهدید و فشار، امروز صنعت و معدن ایران به مراتب پیشرفته‌تر از سه سال و یا پنج سال قبل است و این‌ها همه حاصل تلاش جامعه‌ی صنعتی و معدن کشور ماست.

رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به بحران اقتصادی موجود در جهان گفت: شما اطلاع دارید که با توجه به بحران به وجود آمده تقریبا در کشورهای مدعی، منحنی صنعت رو به پایین و بحران بسیار جدی‌تر از آن است که با تزریق پول و برخی سخنرانی‌ها و بازی‌های انحرافی مثل آنفلونزای خوکی منحرف شود، یا این که می‌خواستند اتفاقاتی را که در کشور ما رخ داد به مساله به جهانی تبدیل کنند؛ این‌ها ذهن‌ها را از بحران به وجود آمده در عرصه‌ی اقتصادی جهان منحرف نمی‌کند و بحران به وجود آمده بیشتر از آن است که با این کارها بتوان آن را جمع و جور کرد.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که با وجود فشارها و تهدیدها رشد ما در عرصه‌ی صنعت و معدن مثبت و روز‌افزون است، ادامه داد: امروز در شرایط بحران اقتصادی روی پای خود ایستاده‌ایم و رشد تولید داشته‌ایم و قطعا در شرایط جلوتر، رشد ما بیشتر خواهد شد و بهتر می‌توانیم امور را جلو ببریم، و این‌ها همه نشان‌گر توانمندی‌های شماست و این توانمندی‌هاست که امید ما را به دستیابی به افق‌های دور هر روز از روزهای قبل زنده‌تر و بیشتر می‌کند.

رییس‌جهمور هم‌چنین اظهار کرد: وقتی در فشارهای سیاسی و اقتصادی در برابر این قلدرها ایستادیم بعد از توکل به خداوند به دست پرتوان شما صنعت‌گران اعتماد داشتیم.

وی با بیان این‌که ملت ایران ملت بزرگی است و باید روی پای خود بایستد، گفت: ما با کسی دعوا نداریم؛ ایران هیچ گاه متجاوز نبوده و به قصد کشورگشایی به کشوری حمله نکرده است؛ ایران هیچ وقت به دنبال تجاوز نبوده است، ما به دنبال صلح و برادری هستیم.

رییس‌جمهور هم‌چنین با تاکید بر این‌که ملت ایران برای پیشرفت باید به توانمندی‌های خود تکیه داشته باشد، گفت: ما باید بر اندیشه و استعداد ایرانی تکیه کنیم در کنار این که از تجربیات دیگران نیز استفاده می‌کنیم.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که صنعت و معدن موتور اقتصاد کشور را حرکت می‌دهد، اظهار کرد: هر موقع این بخش با نشاط کار کند، به قسمت‌های دیگر نیز با سرعت حرکت می‌کند.

رییس‌جمهور هم‌چنین با بیان این‌که هدف دولت این است که خود را از رقابت با مردم کنار بکشد، اظهار کرد: ‌دولت رقیب شما صنعت‌گران نیست.

وی در ادامه با اشاره به پیشنهاد ارائه‌شده مبنی بر این‌که استراتژی صنعتی تدوین شود، گفت: من با تدوین استراتژی صنعتی موافق هستم و این استراتژی باید با تکیه بر توانمندی‌های شما تدوین و به روز شود.

رییس‌جمهور ادامه داد: اما هر چقدر وزارت صنایع قوی باشد، نمی‌توان تصور داشت که بتواند بهترین برنامه‌ی صنعتی را تدوین کند. زمانی برنامه مناسب عملیاتی و تدوین می‌َشود که بدنه‌ی اصلی که مشغول کار صنعت و معدن هستند، در تهیه آن مشارکت فعال داشته باشد.

وی هم‌چنین با بیان این که یکی از موانع رشد صنعت و معدن بروکراسی است، گفت: یکی از دلایل سفرهای استانی دورزدن بروکراسی بود. ما معتقدیم باید بروکراسی در خدمت تولید و صنعت کشور باشد نه این که ترمز آن‌ها باشد .

احمدی‌نژاد مانع دوم را منابع دانست و گفت: ما برای کار و تولید نیازمند منابع هستیم .

وی گفت: من در اینجا اعتقاد خود را می‌گویم، گرچه ممکن است برخی با این نظریه موافق نباشند. من باور ندارم که بانک یک بنگاه اقتصادی است در کنار یک کارخانه صنعتی. بانک باید یک نهاد پشتیبان و حمایت‌کننده از کارخانه‌های صنعتی و در خدمت تولید باشد.

رییس‌جمهور در ادامه با تشکر از کارکنان بانک‌ها افزود: همکاران ما در بانک‌ها خدمات فراوانی انجام داده‌اند ولی ما باید این نگاه را اصلاح کنیم که بانک یک بنگاه اقتصادی در کنار یک کارخانه‌ی صنعتی است .

وی گفت: در اصلاح سیستم بانکی مهم‌ترین مقاومت‌ها ، مقاومت‌هایی است که در ذهن برخی شکل گرفته و ما باید این مقاومت‌ها را برداریم.

احمدی‌نژاد اظهار کرد:‌ این سخن من به این معنا نیست که کارکنان بانک‌ها زحمت نمی‌کشند، سخن این است که اگر سیستم بانکی خود را از حالت رقیب بنگاه‌های اقتصادی و کارخانه‌های صنعتی خارج کند و خود را خادم بنگاه‌های اقتصادی بداند تحولات بزرگی رخ می‌دهد و کارها به سرعت جلو می‌رود.

رییس‌جمهور هم‌چنین با بیان این که 5 میلیارد دلار برای سرمایه در گردش واحدهای تولیدی در نظر گرفته شده است، گفت: این مقدار پول جدا از ارزی است که برای سرمایه‌گذاری در خدمت وزارت صنایع قرار داده شده است.

وی هم‌چنین با بیان این‌که مشکلات همیشه وجود دارد و انجام هر کار مثبتی با مشکلاتی روبه‌روست، اظهار کرد: ما امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که باید چند جهش صنعتی انجام دهیم و خود را به سطحی برسانیم که شایسته ملت ایران است. من عمیقا باور دارم که با توجه به توانمندی‌های داخلی‌مان می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

رییس‌جمهور هم‌چنین خطاب به اهالی صنعت و معدن گفت: نگاه شما باید به بازارهای جهانی باشد و بهره‌وری و اندیشه و تولید توسط دست‌های شما محقق می‌شود. امروز خوشبختانه در دانشگاه‌های ما تولیدات علمی افزایش پیدا کرده و دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیلان خوبی در عرصه‌ی صنعت دارند و شما اهالی صنعت باید راه را باز و از این فارغ‌التحصیلان استقبال و حمایت و با آنها ارتباط برقرار کنید. بسیار مناسب است که شما پروژه‌های صنعتی خود را به دانشگاه‌ها بدهید و دولت نیز از این امر حمایت می‌کند.

وی در ادامه با بیان این‌که نگاه‌ها باید به بازار جهانی باشد و ما به عنوان دولت در خدمت شما صنعت‌گران هستیم گفت: برای اینکه اقتصاد ما جهش پیدا کند باید وارد بازار جهانی شویم؛ البته باید جلوی واردات برخی کالاهای نامرغوب و نامناسب گرفته شود.

رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به پیشنهادها و مباحث مطرح‌شده درباره ادغام دو وزراتخانه بازرگانی و صنایع گفت: البته این کار باید مراحل خود را طی کند ولی من با این پیشنهاد موافقم.

وی گفت: هدف، رشد تولید ملی است و باید این رشد در خدمت اعتلای ایران اسلامی قرار بگیرد.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که صنعت ما باید روی پای خود بایستد، اظهار کرد: چندین سال قبل نظام مارکسیسم از هم فروپاشید و اکنون نظام سرمایه‌داری به بن‌بست رسیده است و باید جایگزینی به دنیا معرفی شود، ما نیز باید در این عرصه یعنی معرفی الگو و جایگزین جدید نقش موثری داشته باشیم، ما باید اخلاق تولید و روابط تولیدمان را به دنیا صادر و معرفی کنیم، من باور دارم که این امر شدنی است؛ البته باید به سرعت داخل کشور را بسازیم و ایران را آباد کنیم تا بتوانیم الگوی خود را ارائه کنیم.

رییس‌جمهور هم‌چنین به ضرورت اصلاح قانون کار اشاره کرد و گفت: با محوریت وزارت صنایع و همکاری وزارت کار و معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری و با حفظ امنیت شغلی و کرامت کارگران باید در این قانون بازنگری شود تا در آن کار و روابط کار در خدمت کار، کارگران و کارفرماها و تولید کشور قرار بگیرد.

وی در پایان از برگزاری نشست مشترک هیات دولت و اهالی صنعت و معدن در آینده‌ی نزدیک خبر داد.

بر اساس این گزارش در این مراسم علاوه بر رییس‌جمهور، داوودی معاون اول وی ، محرابیان وزیر صنایع ، هاشمی رییس کمیسیون صنعت و معدن در مجلس و تعدادی دیگر از نمایندگان و اهالی صنعت حضور داشتند.

در این مراسم از 65 صنعت‌گر و معدن‌کار نمونه تقدیر شد و با موافقت رییس‌جمهور قرار شد این افراد به همراه 5 خبرنگار برگزیده در حوزه‌ی صنعت و معدن به حج عمره بروند.

کد خبر 84827

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز