غلامحسین پیروانی که نزدیک به ۷سال است در فوتبال ایران مربیگری نمی‌کند، می‌گوید فضای بد این روزهای فوتبال، او را از کار دور کرد.

همشهری‌آنلاین - امیرحسین اعظمی

از روزهایی که غلامحسین پیروانی روی نیمکت فجرسپاسی شیراز در لیگ ایران می‌نشست، زیاد نمی‌گذرد. او با تیمی کم‌بضاعت اما قابل احترام که حتی مقابل مدعیان قهرمانی و تیم‌های بزرگ قد علم می‌کرد، توجه‌ها را به‌خودش جلب کرده بود. از سال۱۳۹۶ بود که دیگر پیروانی مربیگری را کنار گذاشت. او می‌گوید فضای فوتبال ایران به سمتی رفت که دیگر نتوانست بماند و تیم بگیرد. پیروانی مدتی هم درگیر یک بیماری نسبتا سخت بود و حالا شرایط بهتری پیدا کرده است. با پیروانی هم‌کلام شدیم و او از فوتبال و وضعیت خودش برایمان صحبت کرد.

*چند وقت پیش عمل جراحی داشتید. حالتان بهتر است؟

من جراحی سنگینی داشتم، توموری در روده بزرگم بود و دکتر ملک‌حسینی جراحی‌ام کرد. خدا را شکر الان وضعیت بهتری دارم و از خدا می‌خواهم در این روزهای عزیز همه بیماران را شفا بدهد. در این ماه محرم از همه عاشقان امام حسین(ع) التماس دعا دارم و امیدوارم همه ما راه سیدالشهدا را در پیش بگیریم و حسینی زندگی کنیم.

*حدود ۷سال از آخرین فعالیت شما به‌عنوان سرمربی می‌گذرد. از فوتبال دور مانده‌اید؟ ‌

بله، آخرین‌بار هدایت فجرسپاسی را بر عهده داشتم. در آن فصل تیم ۴امتیاز داشت که من دوباره به فجر آمدم و در نهایت ۳۸امتیازی شدیم. الان هم مدیریت مدرسه فوتبال افشین پیروانی بر عهده من است و از فوتبال دور نیستم.

*چرا دیگر مربیگری نکردید؟

فضایی در فوتبال ایران به‌وجود آمد که دیگر نتوانستم کار کنم. مادیات جای معنویات را گرفته است و دیگر فضا برای کار کردن مهیا نیست. من با فجر و برق قهرمان ایران شدم که البته نتیجه تلاش دسته‌جمعی و کمک خدا بود. آن زمان هم شرایط سختی داشتیم ولی خوشحالم که صادقانه کار کردم. الان وضعیت فوتبال را می‌بینید که؛ همه‌چیز در پول خلاصه شده است. بازیکنی که باید ۵۰۰میلیون بگیرد، ۱۰میلیارد تومان می‌خواهد. ترسم از کسی که نمی‌ترسد از خدا، نمی‌ترسم از کسی که می‌ترسد از خدا.

*فضای فعلی فوتبال ایران را خیلی بد می‌بینید؟

واقعا خوب نیست. فوتبال ایران به صدرنگی، تهمت و توهین تبدیل شده است. می‌بینید که چه حرف‌هایی زده می‌شود و چه رفتارهایی می‌شود. عمر ما بیشتر از چیزی که فکر می‌کنیم، کوتاه است و همیشه باید در رفتار و گفتارمان آخرت و مرگ را درنظر بگیریم. من بیمار شدم و وضع مالی بدی هم ندارم اما فقط می‌گفتم خدایا خودت کمک کن. مال دنیا به درد آخرت نمی‌خورد.

*در آن مقطع که سخت بیمار بودید، فکر رفتن از این دنیا شما را نمی‌ترساند؟

به خدای علی ترسی نداشتم. از خدا خواستم کمکم کند و حالا هم دعا می‌کنم همه بیماران لباس عافیت بر تن کنند. از همه افرادی که در آن مقطع جویای حالم بودند، تماس گرفتند یا پیغام دادند، نهایت تشکر را دارم.

*لیگ ایران را دنبال می‌کردید؟

بله، تا جایی که امکان داشت بازی‌ها را دیدم.

*در مورد قهرمانی پرسپولیس چه نظری دارید؟

آنها نسبت به دیگر تیم‌های بالای جدول حاشیه کمتری داشتند و با اتحاد و همبستگی بیشتر قهرمان شدند. الان هم یک مربی جدید به پرسپولیس آمده که کار خیلی سختی دارد چون تیم قهرمان را تحویل گرفته است.

*فجر سپاسی هم در آستانه صعود به لیگ برتر قرار داشت ولی در آخرین لحظه به هدفش نرسید. قبول دارید جای شیراز در لیگ برتر خالی است؟

بله، همینطور است. فجر هم زحمت کشید ولی به لیگ برتر صعود نکرد. متأسفانه خیلی از تیم‌های بازیکن‌ساز در فوتبال ایران محو شدند و این اصلا برای فوتبال ما خوب نیست.

منبع: روزنامه همشهری