آیین زنجیرزنی در دهاقان استان اصفهان بیش از ۳ قرن قدمت دارد و عزاداران زیادی را از دور و نزدیک برای حضور در آیین در تاسوعا و عاشورای حسینی به این شهر می‌کشاند.

به گزارش همشهری ‌آنلاین زنجیرزنی هیئت عزاداران حسین به سبک و سیاق خاصی برگزار می‌شود و با دیگر زنجیر زنی‌ها متفاوت است.
زنجیرزنان لباس‌های یکدست و یک شکلی می‌پوشند؛ دشداشه عربی به رنگ سیاه. اما فقط لباس زنجیرزنان نیست که این هیئت را متفاوت کرده، شیوه زنجیرزنی آنان هم رسم خودش را دارد. نوع زنجیر زدن قوانین و ریتم خاص و ثبت شده‌ای دارد. همه افراد زنجیرزن باید در نهایت نظم و تمرکز با ریتم و صدای طبل و سنج همزمان با هم زنجیر را بر روی شانه خود بزنند، گام‌ها باید همزمان همانند رژه نظامی از روی زمین برداشته شود و دوباره بر روی زمین قرار گیرد، یک بار به سمت راست خود نگاه می‌کنند و با یک دست زنجیر بر روی شانه خود می‌زنند و یک بار به سمت چپ نگاه می‌کنند و باز زنجیر را بر روی همان شانه می‌زنند، علاوه بر آن با دست دیگر خود سینه می‌زنند و با مداح همراهی می‌کنند و جواب می‌دهند.
در هیئت زنجیرزنی دهاقان سادات ریش سفید با شال و کمربند پارچه‌ای سبز رنگ جلوی صف می‌ایستند و بعد میانسالان، جوانان، نوجوان و کودکان.
بنا بر گفته ریش سفیدان سادات دهاقانی، تا کنون چنین سبک لباس و نحوه زنجیر زدن در هیچ جای ایران دیده نشده است. حدود ۳۰۰ سال قبل افسر نظامی که در دهاقان مشغول به خدمت بوده نخستین هیئت زنجیرزنی حسینی را با استفاده از سربازانش در دهاقان راه‌اندازی کرد. او برای این کار از قواعد خاص رژه رفتن استفاده می‌کند و لباسی منظم و متحدالشکل که از یقه تا زیر زانوها را می‌پوشانده بر تن سربازان زنجیرزن می‌کند و به سربازان آموزش می‌دهد که با ریتم و ملودی شعر مداح، گام بردارند که این گام برگرفته از رژه نظامی بوده است.
زنجیرزنان حسینی در بدو ورود به مساجد اذن ورود می‌گیرند و هنگام خروج به رسم خداحافظی با هم‌خوانی این بیت که «اهل عزای حسین اجر شما با خدا» از مساجد خارج می‌شوند.
نظم و ترتیب در سبک زنجیر زدن دهاقانی‌ها سبب شده تا هر سال میزبان سوگواران حسینی از دور و نزدیک باشند.
دهاقان در ۹۶ کیلومتری جنوب غرب اصفهان واقع شده و بیش از ۱۷ هزار نفر جمعیت دارد.

آیین زنجیر زنی دهاقان را ببینید:

بیشتر بخوانید:
آیین های عزاداری محرم در استان ‌ها | رسم «شیر گردانی» در ششتمد
نذر متفاوت بانوان در گچساران + فیلم
این پرچم همیشه بالاست