طوق‌هایی با قدمت ۳۰۰ ساله حسینه خانقاه درب مختص‌آباد همچنان در ماه محرم همچنان در کوچه‌های آران و بیدگل به حرکت درمی‌آید و مردم با بستن پارچه‌ به آن‌ها حاجت خود را طلب می‌کنند در حالی که آیین عزاداری در این منطقه به دوران صفویه برمی‌گردد؛ یعنی چیزی حدود ۴۰۰ سال پیش.

آران و بيدگل

به گزارش همشهری آنلاین، به دلیل قدمت حسینه خانقاه از گذشته‌ای دور اشیای مختلفی به این مکان و برای برگزاری آیین وقف شده است. چنانکه نزدیک به ۵۰ عدد پی‌سوز برای برگزاری آیین پی‌سوزگردانی در کاوش سال ۱۳۹۶ پیدا شد.

این آیین در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است. پارچه‌هایی که به طوق‌های این مراسم عزاداری سنجاق می‌شود، هر سال پیش از شروع ماه محرم شست‌وشو داده و مرتب می‌شوند. در واقع آیین غبارروبی و آماده‌سازی طوق‌ها از سنت دیرینه مردمان آران و بیدگل محسوب می‌شود.

در گذر تاریخی بیدگل

حسینیه خانقاه بیدگل در جهت شرقی مسجد نقشینه و در مسیر گذر تاریخی بیدگل قرار دارد. در زمان صفویه حاج «حسین دوست»، پایه‌گذار صوفیه در این مکان بوده و عنوان خانقاه نیز به‌ همین دوره بر می‌گردد که سپس به حسینیه خانقاه معروف شده است. در زمان حال نیز مرکز هیات سقایی علی اکبری بیدگل است. هیات سقایی یکی از قدیمی‌ترین دسته‌های مذهبی در آران و بیدگل است که علی‌رغم تغییر شکل تمامی هیئت بعد از انقلاب، هنوز رسم و شیوه قدیمی و سنتی خود را حفظ کرده‌ است. وجود جام آبی به سال ۱۱۶۱ و توغ به سال ۱۰۹۵ هجری قمری و اشیای ارزشمند بسیاری که همه متعلق به این هیئت و دارای وقف‌نامه است، گواه این قدمت است.

از نکات جالب توجه، قدمت قریب به صد ساله برپایی مراسم روضه‌خوانی هر هفته، شب جمعه‌ها در این حسینیه است که توسط خاندان روحانی در این مکان برگزار می‌شود. در سمت شرقی فضای درونی حسینیه خانقاه، فضای کوچکی وجود دارد که هیچ‌گونه بازشوی نداشته و تنها راه دسترسی به آن‌، حفره‌ای است که از فضایی دالانی شکل به آن راه می‌یابد.

فیلم نصب چادر محرم در خانقاه مختص آباد آران و بیدگل را ببینید:

کد خبر 866459
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha