عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آمدو رفت دولت‌ها در چارچوب ساختارهای نظام سیاسی معنا پیدا می‌کند، هر دولتی که در پاستور مستقر می‌شود چه با تفکر اصولگرایی و چه با تفکر اصلاح طلب، رویکردهایشان همان رویکردهای برگفته از قانون اساسی است.

ابوالفضل ظهره‌وند، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین، با اشاره به رویکرد مسعود پزشکیان نسبت به موضوع مقاومت و حمایت از کودکان غزه، اظهار کرد: تا قبل از تحلیف و مراسم رسمی، مواضعی که از آقای پزشکیان دیده شده امیدوارکننده است. موضوع مقاومت یک ارتباط زیادی با امنیت و منافع ملی کشور دارد و ماحصل ۴۵ سال مقاومت ملت ایران در چارچوب تفکر انقلاب است. بنابراین اگر قرار باشد دولت چهاردهم در چارچوب قانون اساسی، تفکرات انقلاب و سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب کشور را اداره کند، موضوع محور مقاومت یک ظرفیت ملی بوده و باید به آن توجه جدی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه موضوع مقاومت حوزه بازیگری ایران بوده و منطقه ژئوپلیتیک ایران است، ادامه داد: بیرون از منطقه ژئوپلیتیک قادر نخواهیم بود منافع ملی و امنیت ملی را تامین کنیم و با معضل و مشکل روبه‌رو می‌شویم. در نظام بین‌الملل صورت‌بندی جدیدی در حال شکل‌گیری است و ایران یک طرف معادله قدرت قرار دارد و یک وزن تعیین کننده است. برهمین اساس آقای پزشکیان باید نشان دهد در عمل چه سیاست‌هایی را برگرفته از سیاست‌های کلی نظام می‌تواند توصیه کند و براساس آن، سیاست خارجی کشور را اداره کند.

ظهره‌وند بیان کرد: راه طولانی است اما در همین موضعی که از او تا این لحظه دیدیدم درخور تقدیر و توجه است. باید دید با چه نیروهایی که مومن و مسلط به این تفکر هستند مسیر را پیگیری خواهد کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه آمدو رفت دولت‌ها در چارچوب ساختارهای نظام سیاسی معنا پیدا می‌کند، گفت: هر دولتی که در پاستور مستقر می‌شود چه با تفکر اصولگرایی و چه با تفکر اصلاح طلب، رویکردهایشان همان رویکردهای برگفته از قانون اساسی است. اگر رویکرد تغییر کند و موضوع مقاومت از برنامه کاری دولت‌ها خارج شود یک غفلت و خطای راهبردی بوده و گویی که کودتا صورت گرفته است.

وی افزود: در دولت‌های کودتایی ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم رویکردهای کسی که دستگاه اجرایی به دست گرفته تغییر کند. در کلیه نظام‌های سیاسی همین است و صرفا دولت‌ها تاکتیک‌های متفاوتی دارند اما رویکرد اصلی تغییری نمی‌کند. در ایران تهدیدها و فرصت ها مشخص بوده و ثابت است.

ظهره‌وند خاطرنشان کرد: به میزان درایت، دانایی و تجربه کسی که پاستور را به دست می‌گیرد مدیریت این رویکرد بازمی‌گردد. امیدوارم آقای پزشکیان در همین چارچوب، مطابق با همان چیزی که به مردم اعلام کرده و برای آن قسم خواهد خورد مسائل را دنبال کند.