آیا هری کین مهاجم مطرح دنیای فوتبال امشب این شانس را دارد که برای نخستین بار به یک جام دست بزند.

به گزارش همشهری‌آنلاین، هری‌کین تاکنون هیچ جامی نبرده است. او برای بردن جام مجبور شد تاتنهام طلسم‌شده را ترک کند و به بایرن مونیخی برود که هر ساله جام‌های تضمین‌شده و سهمیه‌ای دارد. او در این فصل در بایرن‌مونیخ همه کار کرد و گل‌های فراوانی زد؛ تقریبا یک گل در هر بازی اما همه جام‌های ممکن ازجمله سوپرجام آلمان، جام حذفی، بوندس‌لیگا (پس از ۱۱قهرمانی پیاپی) و لیگ قهرمانان را از دست داد. او در دوره قبلی یورو هم در ترکیب انگلیس درخشید و این تیم را به فینال برد اما در نهایت در ضربات پنالتی به ایتالیا باخت و جام را از دست داد. آیا او برای نخستین بار می‌تواند به یک جام دست بزند؟ کین در ۹۷بازی ملی توانسته ۶۶گل بزند.

هری‌ کین چندین بار تا آستانه کسب جام پیش رفته اما شکست خورده. او سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۲۱ با تاتنهام در فینال جام اتحادیه شکست خورد، فینال لیگ قهرمانان سال۲۰۱۹ را به لیورپول باخت، در دیدار نهایی یورو۲۰۲۰ جام را در ضربات پنالتی به ایتالیا واگذار کرد، در لیگ ملت‌های اروپا۲۰۱۹ با انگلیس سوم شد، در جام‌جهانی۲۰۱۸ چهارم، سوپرجام آلمان را با بایرن به لاپیزیش باخت و ...

شاهزاده هری ۱۵سال است در سطح حرفه‌ای بازی می‌کند و دقیقا ۲هفته دیگر ۳۰سالگی‌اش تمام می‌شود. احتمالا او فصل آینده با بایرن به جام خواهد رسید اما امشب می‌تواند کادوی تولد ۳۱سالگی‌اش را با نخستین جامش بگیرد.

کین در این سال‌ها ۵بار آقای گل شده؛ ۲۰۱۶- ۲۰۱۵، ۲۰۱۷- ۲۰۱۶ و ۲۰۲۱ - ۲۰۲۰ بهترین گلزن لیگ برتر انگلیس، آقای گل جام‌جهانی۲۰۱۸ و آقای گل بوندس‌لیگا فصل ۲۰۲۴-۲۰۲۳.

فقط ۳بازیکن اروپایی در قرن جدید توانسته‌اند ۱۵گل یا بیشتر در یورو و جام‌جهانی به ثمر برسانند؛ کریستیانو رونالدو (۲۲)، میروسلاو کلوزه (۱۹) و هری کین (۱۵).

از بین کین و اولمو هر کدام امشب گل بزند، کفش طلا را خواهد برد. آخرین باری که کین با دنی اولمو روبه‌رو شد، کین ۲گل زد (بایرن- لایپزیش). آخرین باری که کین با اولمو در یک فینال یک تورنمنت روبه‌رو شد، اولمو هت‌تریک کرد (سوپرجام آلمان که هری کین برای نخستین بار دقایقی با پیراهن بایرن مونیخ مقابل لایپزیش به میدان رفت).

هری کین نخستین انگلیسی تاریخ است که ۱۵گل در یورو یا جام‌جهانی به ثمر رسانده است.

هیچ بازیکنی در مسابقات یورو بیشتر از هری کین برای انگلیس گل نزده. او با گلزنی در فینال امشب می‌تواند از رکورد ۷گل آلن شیرر هم عبور کند.

هری کین امشب با گلزنی می‌تواند از آنتوان گریزمان که با ۶گل در مراحل حذفی یورو رکورددار است، بگذرد.

هری‌کین با ۹گل زده در مراحل حذفی یورو و جام‌جهانی بیشترین گل زده را در تاریخ دارد و از کلوزه، امباپه، گریزمان و گرد مولر که ۸گل زده‌اند، عبور کرده است. او این ۹گل را در ۱۳بازی به ثمر رسانده. کریستیانو رونالدو در ۲۰بازی در مراحل حذفی فقط ۳گل دارد.

منبع: روزنامه همشهری