شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۳
۰ نفر

واتکینز زننده گل حساس انگلیس مقابل هلند و کول پالمر گلساز انگار می‌دانستند چه اتفاقی قرار است در لحظات پایانی بازی بیفتد.

واتکینز

به گزارش همشهری‌آنلاین، اواخر دیدار نیمه‌نهایی یورو بین انگلیس و هلند وقتی بازی یک - یک مساوی بود، ساوث‌گیت اقدام به تعویض هری کین کرد. این تعویض باعث تعجب همگان شد چون تقریبا همه مطمئن بودند که بازی به وقت اضافه و پنالتی کشیده می‌شود و کین می‌تواند گزینه اول پنالتی‌زنی باشد. اولی واتکینز که به جای او به زمین رفت، ثابت کرد برای تأثیرگذاری و گلزنی نیازی نیست خیلی در جریان بازی باشی و توپ به تو برسد. او تا پیش از این بازی، زدن گل برتری و صعود انگلیس به فینال فقط ۲۰دقیقه در این رقابت‌ها به میدان رفته بود. اگر قرار به تعویض بود، همه انتظار داشتند ایوان تونی به جای کین وارد زمین شود. واینز در این بازی فقط ۴بار لمس توپ داشت که ارزش یکی از آنها فینال یورو۲۰۲۴بود.

واینز که با کول پالمر با هم وارد زمین شدند، پس از مسابقه گفت که به او الهام شده بود روی پاس کول گل می‌زند و این را به‌ خود این بازیکن هم گفته بود: «به جان بچه‌هایم قسم، می‌دانستم با پاس پالمر به هلند گل می‌زنم. به کول گفتم من و تو وارد زمین می‌شویم و تو به من پاس گل می‌دهی. وقتی توپ به گوشه دروازه رفت، بهترین حس زندگی‌ام را تجربه کردم.» او جایزه بهترین بازیکن مسابقه را هم دریافت کرد؛ آن هم فقط با حدود ۳۰دقیقه تجربه بازی در یورو.

گل پیروزی‌بخش اولی واتکینز در دقیقه ۸۹:۵۹ دیرترین گل پیروزی در نیمه‌نهایی جام‌جهانی و یورو (به استثنای وقت اضافه یا تلف‌شده) بود. همچنین این گل، تنها شوت انگلیس به سمت دروازه در نیمه‌دوم این دیدار بود.

واتکینز پس از دیوید پلات که ۳بار در جام‌جهانی۱۹۹۰ گل زده بود، دومین بازیکن استون‌ویلا شد که در یک تورنمنت بزرگ (جام‌جهانی یا یورو) برای انگلیس گل می‌زد. خود ساوث‌گیت هم زمانی بازیکن استون‌ویلا بود.

ساوث‌گیت با وجود همه انتقادها توانست انگلیس را به ۲فینال پیاپی اروپایی ببرد. عملکرد تیم ملی انگلیس زیرنظر او؛ حضور در نیمه‌نهایی جام‌جهانی۲۰۱۸، حضور در نیمه‌نهایی لیگ ملت‌های ۲۰۱۹، صعود به فینال یورو۲۰۲۰، حضور در یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی ۲۰۲۲ و صعود به فینال یورو۲۰۲۴.

انگلیس در ۲دوره از ۴تورنمنت مهم خود تحت هدایت گرت ساوث‌گیت (همچنین یورو ۲۰۲۰) به فینال رسیده است. آنها فقط در یکی از ۲۳حضور قبلی خود در جام‌جهانی و یورو (جام‌جهانی ۱۹۶۶) به فینال رسیده بودند.

کوبی ماینو با ۱۹سال و ۸۲روز سن، جوان‌ترین بازیکنی شد که در نیمه‌نهایی یک تورنمنت بزرگ برای انگلیس بازی کرد. هیچ بازیکن انگلیسی به اندازه ماینو مقابل هلند تکل‌(۲) یا قطع توپ‌(۲) نداشت.

گل تساوی هری کین برای انگلیس ششمین گل او در مرحله‌حذفی قهرمانی اروپا بود؛ بیش از هر بازیکن دیگری در تاریخ این رقابت‌ها. همچنین این نهمین بازی او در مرحله‌حذفی تورنمنت‌های مهم (جام جهانی و یورو) بود که بهترین رکورد است.

سیمونز با ۲۱سال و ۸۰روز جوان‌ترین بازیکنی بود که در مرحله‌حذفی یک تورنمنت بزرگ (جام‌جهانی و یورو) برای هلند گل زد.

انگلیس ۵بازی از ۶بازی اخیر خود در یورو را پس از دریافت گل اول برده که البته یکی از آنها در ضربات پنالتی مقابل سوئیس بود. در این رقابت‌ها هیچ تیم دیگری غیر از انگلیس، فرانسه و اسپانیا (هر کدام ۵بار) پس از خوردن گل اول مسابقه به پیروزی نرسیده‌اند.

گلی که ژاوی سیمونز به انگلیس زد، پس از ۳۲سال نخستین گل یک بازیکن هلندی در نیمه‌نهایی رقابت‌های یورو بود. آخرین‌بار فرانک رایکارد در یورو۱۹۹۲ دروازه دانمارک را باز کرده بود.

هلند از ۷بازی در نیمه‌نهایی تورنمنت‌های مهم (جام‌جهانی و یورو) حذف شده و از رسیدن به فینال باز مانده است که بعد از آلمان‌(۸) یک رکورد بین کشورهای اروپایی است.

این نخستین مرحله نیمه‌نهایی قهرمانی اروپا بود که ۴بازیکن زیر ۲۱سال(بارت فربروخن و ژاوی سیمونز برای هلند، کوبی ماینو و جود بلینگام برای انگلیس) در آن حضور داشتند.

ضربه دقیقه۷ ژاوی سیمونز سریع‌ترین گلی بود که در نیمه‌نهایی قهرمانی اروپا بعد از گل آلن شیرر در سال۱۹۹۶(دقیقه سوم) به ثمر رسید.

انگلیس نخستین تیم در تاریخ قهرمانی اروپاست که با وجود عقب‌افتادن در یک‌چهارم نهایی و نیمه‌نهایی به فینال می‌رسد.

فقط ۳سرمربی در تاریخ یوور، تیم خود را به ۲فینال پیاپی رسانده‌اند که ۲نفر قبلی آلمانی بودند؛ هلموت شون (۱۹۷۲ و ۱۹۷۶)، برتی فوگتس (۱۹۹۲ و ۱۹۹۶)، گرت ساوث‌گیت (۲۰۲۱ و ۲۰۲۴). شون و فوکس هر دو در یک فینال شکست خوردند و فینال دیگر را بردند. ساوث‌گیت فینال قبلی را باخته بود. آیا نوبت برد او رسیده؟

کد خبر 866602
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha