تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۰

روستای «دره تفی» یا دره توت‌ها در حاشیه دریاچه زریباف مریوان که در اوایل دهه 1390 صدها لک لک به آن مهاجرت کردند حالا به عنوان زیستگاه پرندگان در فهرست میراث طبیعی ملی به ثبت رسیده است.

به گزارش همشهری آنلاین، این روستا در استان کردستان سال‌هاست که به دلیل لانه‌گذاری و زیست لک لک‌ها مورد توجه قرار گرفته.اولین جفت لک لک زمانی که وارد روستای دره‌تفی شدند، در کوچه‌ها بر بلندای تیرهای برق و درختان بلوط لانه‌سازی کردند. یکی از اهالی روستا در این باره می‌گوید که در سال‌های قبل فقط یک جفت لک لک در بالای یکی از تیرهای برق این روستا لانه می‌کرد که مردم برای جلوگیری از برق گرفتگی لانه‌ای دست‌ساز برای آن‌ها بر بالای تیرک آهنی ساختند.

کوچ پرندگان

لک‌لک‌ها در مسیر خود برای کوچ به مناطق گرمسیر در عربستان به روستای دره‌تفی می‌رسند. توقف لک لک‌ها در این روستا مردم را به رفتاری توام با مهربانی وا می‌دارد. مردمان روستا به لک لک‌ها، حاجی لک لک و حاجی لق لق هم می‌گویند.

وقتی لک لک‌ها به زیستگاه مناسبی در دره تفی دست یافتند، کم کم به تعداشان اضافه شد و اهالی روستا نیز وظیفه خود دیدند تا برای لک لک‌ها لانه بسازند. مردم محل‌های مناسبی را در فصل بهار برای لانه‌سازی در نظر می‌گیرند. جالب اینکه در برخی موارد که لک لک‌ها دچار آسیب‌های مانند شکستگی بال و پا می‌شوند، مردم روستا به مداوای آنها می‌پردازند.

لک لک‌ها هر سال در خرداد جوجه‌آوری می‌کنند و چند ماه پس از آن برای تغذیه و بزرگ کردن جوجه‌ها در لانه‌های خود می‌مانند و با شروع فصل سرما روستا را به مقصد مناطق گرمسیر ترک می‌کنند. سالانه بیش از 700 جفت لک لک در روستاهای حاشیه دریاچه زریبار مریوان لانه‌سازی و جوجه‌آوری می‌کنند.

جشن و پایکوبی

مردمان این روستا در آستانه فصل بهار بازگشت لک ‌لک‌ها را با برگزاری مراسم جشن و پایکوبی خوش‌آمد می‌گویند؛ بازگشت این نوع پرنده‌های سفید و خوش‌یمنی که همیشه نوید به‌پایان رسیدن سرمای زمستان و رسیدن بهار و هم‌چنین نماد زنده بودن دریاچه زریبار را دربرداشته است. جالب اینکه ورود لک لک‌ها به روستا دره تفی به ویژه در این فصل در کنار سایر جاذبه‌های طبیعی و گردشگری، این روستا را به مقصد تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرده است. براساس ابلاغ قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استاندار کردستان، زیستگاه لک‌لک‌ها در روستای دره‌تفی مریوان کردستان پس از طی تشریفات قانونی به شماره ١٢٣٦ در فهرست میراث طبیعی ملی به ثبت رسید.

منبع: روزنامه همشهری