انتقال رامین رضاییان به استقلال یکی از جنجالی‌ترین اتفاقات نقل و انتقالات در یک دهه اخیر بود.

همشهری‌آنلاین - بهروز رسایلی

بعد از سال‌ها بالاخره یک انتقال مهم و پرسروصدا در فوتبال ایران اتفاق افتاد. به این ترتیب، رامین رضاییان که پس از فینال جام‌حذفی اعلام کرده بود تصمیم به جدایی از سپاهان گرفته، به استقلال پیوست. در این مدت، او پالس‌های مثبت زیادی به سمت آبی‌ها می‌فرستاد و از آن سو هواداران استقلال نیز خواهان پیوستن این بازیکن به تیم خود بودند؛ اتفاقی که سرانجام قبل از تعطیلات نهایی شد و خبر آن به‌طور رسمی انتشار یافت. این انتقال بزرگ، طبیعتا سر و صدای زیادی به پا کرده و از زوایای مختلف قابل بررسی است. اجازه بدهید ما هم در این مطلب از چند زاویه به آن بپردازیم.

واقعا بمب بود

برخلاف بسیاری از جابه‌جایی‌های کاملا معمولی که الکی با سر وصدای رسانه‌ای بزرگ می‌شوند، حضور رضاییان در استقلال را باید یک بمب خبری واقعی دانست. به‌هرحال رامین جزو مؤثرترین بازیکنان فصل گذشته لیگ برتر بود، یک ملی‌پوش مهم که سابقه بازی در دوره جام‌جهانی و حتی گلزنی در این مسابقات را دارد. پیشینه جدی حضور او در پرسپولیس هم به ابعاد حاشیه‌ای و ژورنالیستی چنین انتقالی دامن می‌زند. رضاییان فصل گذشته در تمامی مسابقات ۱۴گل برای سپاهان زد و ۱۲پاس گل داد که آمار واقعا چشمگیری است.

استقلال و تلافی پارسال

تابستان گذشته هم استقلالی‌ها تا آستانه ترکاندن یک بمب بزرگ پیش رفتند. در آن زمان مذاکرات جدی با علیرضا بیرانوند صورت گرفت اما درنهایت این دروازه‌بان تصمیم گرفت در پرسپولیس بماند تا تنها چیزی که نصیب آبی‌ها شد، سرخوردگی و احساس شکست باشد. پس از منتفی شدن آن انتقال، حتی تجمع اعتراض بسیار عجیبی از سوی برخی هواداران صورت گرفت که بعضی اتفاقات رخ‌داده در آن واقعا بی‌نظیر بود! امسال اما استقلال با تمام قوا وارد میدان شد و با هزینه‌ای قابل توجه انتقال رضاییان را قطعی کرد. آنطور که خود رامین در نخستین مصاحبه‌اش بعد از این انتقال گفت، استقلالی‌ها از ۲ماه پیش با او تماس گرفته بودند.

باب میل جواد

نیازی به اشراف فنی خارق‌العاده به حوزه فوتبال نیست که بدانیم بازی هوایی در سبک کار جواد نکونام چه اهمیت چشمگیری دارد. فصل گذشته بسیاری از گل‌های استقلال روی ارسال‌های بلند به‌ثمر رسید و البته که ستاره تیم در این سناریو، ابوالفضل جلالی بود؛ بال چپی که گفته می‌شود در فصل جدید برای گذراندن خدمت سربازی باید راهی ملوان شود. به جای جلالی، میلاد زکی‌پور جذب شده و حالا در سمت راست هم رامین رضاییان آماده ارسال‌های بلند خواهد بود.

مخاطرات

احتمالا لذت این انتقال بزرگ در حال‌حاضر جوری به‌کام هواداران استقلال است که اصلا نمی‌خواهند به ابعاد خطرناک ماجرا فکر کنند. به هر حال اما تهدیدهایی هم وجود دارد. رامین رضاییان به‌عنوان یک تازه‌وارد که برچسب «پرسپولیسی» هم روی خودش دارد، خیلی بیشتر از قدیمی‌های استقلال پول گرفته و این مسئله می‌تواند مثل یک بمب ساعتی عمل کند؛ بمبی که ضامن آن در بزنگاه‌ها کشیده خواهد شد. از سوی دیگر تجربه نشان می‌دهد رامین در برقراری رابطه دوستانه با همبازیانش مشکل دارد و جو رختکن غالبا به سود او نیست. این موضوع در پرسپولیس و سپاهان ثابت شده؛ آیا استقلال از گزند این خطرات در امان خواهد ماند؟

منبع: روزنامه همشهری