یک اتفاق سینمایی و زیباترین فلاش‌فوروارد تاریخ؛ مسی و یامال در یک شب افتخار کسب کردند.

به گزارش همشهری‌آنلاین، چه‌کسی فکرش را می‌کرد ۲چهره حاضر در عکسی که ۱۷سال پیش گرفته شده بود، همزمان در یک شب به قهرمانی در ۲قاره برسند؛ تصویری که در مراسم یونیسف و از غسل تعمید تعدادی کودک که در قرعه‌کشی برنده شده بودند، به ثبت رسیده بود. لامین یامال یک روز پس از تولد ۱۷سالگی و لیونل مسی چند روز پس از تولد ۳۷سالگی‌اش این قهرمانی‌ها را جشن گرفتند و حالا هر دوی آنها را می‌توانیم در جام جدیدی تحت عنوان فینالیسیما روبه‌روی هم ببینیم. فینالیسیما، جایگزین جام کنفدراسیون‌هاست که با همفکری یوفا و کونمبول (کنفدراسیون فوتبال آمریکای‌جنوبی) و با تأیید فیفا، بین قهرمانان قاره اروپا و آمریکای‌جنوبی در سال بعد از جام‌ملت‌های هر ۲قاره انجام می‌شود. در دوره قبلی که سال۲۰۲۲ برگزار شد، آرژانتین به‌عنوان قهرمان آمریکای‌جنوبی ۳ بر صفر قهرمان اروپا یعنی ایتالیا را شکست داد. فینالیسیمای۲۰۲۵ میان آرژانتین و اسپانیا و به‌احتمال زیاد پس از پایان بازی‌های باشگاهی فصل ۲۵-۲۰۲۴ (خرداد۱۴۰۴) برگزار می‌شود.

امیلیانو مارتینس تنها عاملی بود که مسی برای کسب جام‌های ملی نیاز داشت. این دروازه‌بان جنجالی ۲کوپاآمریکا و یک جام‌جهانی را برای کاپیتان تیمشان به ارمغان آورد؛ حتی در این دوره از کوپاآمریکا که اصلا تورنمنت آرژانتین نبود و این تیم مقابل اکوادور، کلمبیا و کانادا هم تیم برتر میدان نبود. لحظه مصدومیت مسی در فینال‌کوپا و اشک‌های او یادآور لحظات دراماتیک فینال یورو۲۰۱۶ بود؛ جایی که کریستیانو رونالدو با اشک زمین را ترک کرد ولی همبازیانش تا پای جان ماندند، فرانسه را که تیمی شایسته‌تر بود شکست دادند و جام را در دستان کاپیتان گذاشتند. آرژانتین- کلمبیا هم به همین شکل پیش رفت. مسی و رونالدو، صحنه مشابه دیگری را هم تجربه کرده بودند؛ رونالدو در یوروی۲۰۲۴ در بازی با اسلوونی پنالتی خراب کرد ولی درخشش دروازه‌بان پرتغال، ناکامی کریستیانو را برای او تلافی کرد، این اتفاق دقیقا تکرار لحظات تاریخی فینال جام‌جهانی۲۰۲۲ بود؛ وقتی که امیلیانو مارتینس بهترین مهار تاریخ را مقابل کولوموانی ثبت کرد و در پنالتی‌ها آرژانتین را به قهرمانی جام رساند. به‌هرحال، چیزی که به قطع می‌توان گفت این است که آرژانتین محکم‌ترین اتحاد تاریخ فوتبال را پیرامون مسی دارد. در این تیم همه فدایی او هستند و چیزی جز فداکاری و تحسین برای کاپیتانشان ندارند. آرژانتین اگر در دوران اسکالونی تنها ۲باخت (در ۶۳بازی) داده، فقط به‌خاطر مهارت‌های این سرمربی نیست، این نتیجه جادوی مسی و حلقه یارانش است.

حالا این ستاره بزرگ به پرافتخارترین بازیکن تاریخ فوتبال هم تبدیل شده است؛ مسی با ۴۵جام از رکورد دنی آلوز برزیلی گذر کرده است؛ البته اگر فینالیسیما و المپیک را هم در تعداد جام‌ها لحاظ کنیم.

مسی در این دوره فقط یک پاس‌گل از روی کرنر و یک گل از روی اصطکاک کفش با توپ شلیک‌شده انزو فرناندس ثبت کرد. عملکرد کلی مسی؛ ۱۰۶۹بازی، ۱۲۱۲تأثیر مستقیم روی گل، ۸۳۸گل، ۳۷۴پاس‌گل، ۴۵جام، ۸توپ طلا، ۶کفش طلا و ۳۵گل در فینال‌ها.

مسی نخستین بازیکنی شد که در ۵فینال کوپا به میدان می‌رود (۲۰۰۷، ۲۰۱۵، ۲۰۱۶، ۲۰۲۱ و ۲۰۲۴) که یکی بیشتر از فینال‌های خاویر ماسکرانو است. مسی با ۳۷سال و ۲۰روز سن مسن‌ترین بازیکنی شد که از ابتدا در ترکیب یک تیم قرار می‌گیرد.

از ژوییه۲۰۰۷ تا فینال این دوره، مسی در یک بازی کوپاآمریکا تعویض نشده بود، همچنین در بازی مقابل کلمبیا. این سومین باری بود که این آرژانتینی (در کنار یک بازی دیگر در سال۲۰۰۷ مقابل ایالات متحده)، در جریان بازی تعویض شد.

مسی در ۳فینال ملی پیاپی شکست خورده بود و حالا در ۳فینال ملی پیاپی به پیروزی رسیده است. او در کوپای قبلی هم خوب بازی نکرد و درد داشت. در آن دوره آرژانتینی‌ها با تک‌گل دیماریا برزیل را بردند و حالا با تک‌گل لائوتارو مارتینس در وقت‌های اضافه کلمبیا را شکست دادند و قهرمان شدند.

این شانزدهمین کوپای آرژانتین بود که آنها را بالاتر از اروگوئه رکورددار کرد. برزیل فقط ۹بار قهرمان کوپا شده و کلمبیا یک‌بار سال۲۰۰۱ و در خانه به قهرمانی رسیده است.

آرژانتین در این مسابقات هرگز از حریفان عقب نیفتاد و نخستین تیم آمریکای‌جنوبی شد که ۳تورنمنت پیاپی بزرگ ملی را می‌برد؛ ۲کوپا و یک جام‌جهانی.

این نخستین شکست نستور لورنزو، سرمربی آرژانتینی کلمبیا و جانشین کی‌روش پس از ۲۹بازی بود.

آرژانتین برای نخستین‌بار پس از نیمه‌نهایی مقابل کرواسی در جام‌جهانی۲۰۲۲، مالکیت توپ کمتری نسبت به حریف خود داشت: ۴۴.۳درصد مقابل کلمبیا و ۳۹.۲درصد در آن بازی.

امیلیانو مارتینس باز هم کلین‌شیت کرد (۳۳بار در ۴۵بازی ملی). فقط ۴تیم در تاریخ این رقابت‌ها کمتر از او (۲) گل دریافت کرده‌اند؛ آرژانتین در سال۲۰۲۴ (یک‌گل)، کلمبیا در سال۲۰۰۱ (بدون گل)، برزیل در سال‌۱۹۸۹ و ۲۰۱۹ (هر ۲دوره یک گل).

امیلیانو در این بازی از ۵گل حریف جلوگیری کرد و ۴سیو داشت که در فینال ۱۰دوره اخیر کوپا بی‌سابقه است. او نخستین دروازه‌بانی شد که در یک دوره ۵بار دروازه‌اش را بسته نگه می‌دارد.

گل لائوتارو مارتینس چهارمین گل دیرهنگام بود که در وقت اضافه فینال کوپاآمریکا به ثمر می‌رسید، پس از کوپای۱۹۱۹ (گل فریدنرایش برای برزیل مقابل اروگوئه) و ۱۹۳۷ (۲گل از ویسنته د لا ماتا برای آرژانتین مقابل برزیل). مهاجم اینتر این دوره ۵گل زد که فقط مسی و ریکلمه توانسته‌اند این تعداد گل را در یک دوره کوپا تکرار کنند.

نبود اوتامندی چندان مهم نیست اما خبر تلخ برای آرژانتینی‌ها این بود که دیماریا هم از تیم ملی خداحافظی کرد. او مرد بازی‌های بزرگ و گلزن فینال‌ها بود؛ قهرمان جام‌جهانی جوانان ۲۰۰۷، مدال طلای المپیک ۲۰۰۸، قهرمان کوپاآمریکا ۲۰۲۱، قهرمان فینالیسیما۲۰۲۲، قهرمان جام‌جهانی۲۰۲۲ و قهرمان کوپا آمریکا ۲۰۲۴.

آرژانتین تنها کشوری است که ۳۰بار به فینال کوپا رسیده است؛ با ۱۴شکست.

در دورانی که همه نگران بی‌ستاره‌شدن فوتبال هستند، یامال به لطف جرأت ژاوی که به او بازی داد، فوتبال‌دوستان را امیدوار نگه داشته است. اگر مسی و رونالدو به پایان خود نزدیک شده‌اند و دیگر زلاتانی وجود ندارد، در عوض دوره، دوره بازیکنانی مثل بلینگام، هالند، امباپه، وینیسیوس، موسیالا، فلوریان ورتس و... و البته یامال است. بازیکن اسپانیایی همه رکوردهای جوان‌ترین‌ها را زد و یک گل زده و ۴پاس‌گل در این دوره از رقابت‌های یورو ثبت کرد. این را درنظر بگیرید که او در جام‌جهانی۲۰۲۶ و در آستانه ۱۹سالگی هم همچنان جوان خواهد بود.

تعداد گل و پاس‌گل‌های لامین یامال ۱۷ساله در ۴بازی حذفی تورنمنت‌های ملی، با آمار کریستیانو رونالدوی ۳۹ساله در ۲۲بازی در عدد۵ برابر شد.

رکورد بیشترین پاس‌گل در تاریخ یورو، متعلق به کریستیانو رونالدو است که در ۶تورنمنت، ۸پاس‌گل را ثبت کرده. لامین یامال در نخستین تورنمنت خود، موفق به ثبت ۴پاس‌گل شد.

نیکو ویلیامز اسپانیایی در سن ۲۲سال و ۲روز، به دومین بازیکن جوانی تبدیل شد که در فینال یورو گل زد، پس از پیترو آناستازی که سال۱۹۶۸ برای ایتالیا (۲۰سال و ۶۴روز) به گل رسیده بود. گل او، ۶۹ثانیه پس از سوت آغاز نیمه‌دوم، زودترین گل نیمه‌دوم در فینال یورو است. تولد نیکو یک روز پیش از تولد یامال بود.

لوئیس دلا فوئنته از زمانی که سرمربی اسپانیا شده است، بالاترین درصد برد را ‌بین مربیان بین‌المللی اروپایی دارد؛ ۲۱بازی، ۱۷برد و ۸۱درصد پیروزی.

دلافوئنته سومین سرمربی مسن تاریخ یورو است؛ با ۶۳سال و ۲۳روز سن پس از لوئیس آراگونس از اسپانیا در سال۲۰۰۸ (۶۹سال و ۳۳۷روز) و اتو رهاگل آلمانی با یونان در سال۲۰۰۴ (۶۵سال و ۳۳۰روز). عجیب اینکه هر سه سرمربی پیر فاتح جام شده‌اند.

حالا اسپانیا با ۴قهرمانی و با عبور ازآلمان به‌تنهایی پرافتخارترین تیم یورو است. آنها قبلا سال‌های ۱۹۶۴، ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ جام را به‌دست آورده بودند.

اسپانیا هر ۷بازی خود در این دوره را برد که این یک رکورد است. آنها با ۱۵گل زده بهترین خط حمله را در اختیار دارند. فرانسه سال۱۹۸۴ که مسابقات با حضور ۸تیم برگزار ‌شد، ۱۴گل زده بود.

خوسلو، دنی کارواخال و ناچو، نهمین، دهمین و یازدهمین بازیکنانی هستند که موفق می‌شوند در یک فصل به‌طور همزمان فاتح لیگ قهرمانان اروپا و یورو شوند.

از آغاز سال۲۰۲۳ رودری فقط در ۴مسابقه شکست خورده و ۸جام به‌دست آورده است؛ ۲برابر شکست‌هایش.

با قهرمانی در یورو، خسوس ناواس، مدافع ۳۸ساله تیم ملی اسپانیا با ۴عنوان قهرمانی به پرافتخارترین بازیکن لاروخا تبدیل شد؛ جام‌جهانی۲۰۱۰، یورو۲۰۱۲، لیگ ملت‌ها ۲۰۲۳ و یورو۲۰۲۴.

منبع: روزنامه همشهری