یکی از آیین های عَلَم‌گردانی در هرمزگان حدود ۴۰۰ سال قدمت دارد؛ آیین «عَلَم پیغمبر» که در یکی از آیین‌های کهن در شهر میناب است.

به گزارش همشهری آنلاین، اهالی میناب از صبح زود روز پنجم ماه محرم مراحل آماده‌سازی علم‌ها شروع می‌کنند. عزاداران در حسینیه ماتم قلعه حضور پیدا می‌کنند و طی مراسمی اول چوب علم را که از شاخه‌های درخت لور (انجیر معابد) است با آب معمولی و بعد با گلاب کامل شست‌وشو می‌دهند. جالب اینکه چاوش خوانی مدح امام حسین (ع) همزمان با آغاز کار آماده‌سازی علم آغاز می‌شود.

پس از شست‌وشو، علم را با پارچه‌های رنگی که اکثر آنها از نذورات مردم است می‌پوشانند، پارچه‌های رنگی از زیر و پارچه قرمز رنگ بزرگ از روی همه پارچه‌ها بسته می‌شود. حلقه‌ای عمامه شکل به نام خلخال که از جنس نقره است بر بالای پارچه‌ها و پنجه‌ای فلزی از جنس ورشو در بالای علم قرار می‌گیرد.

مراسم علم‌گردانی از ساعت ۱۵ شروع می‌شود و علم حضرت رسول (ص) از منبر ماتم به قصد زیارت اهل قبور سادات در مکانی که اکنون اداره آموزش و پرورش میناب واقع شده حرکت می‌کند، مسیر حرکت از میدان استقلال به طرف بلوار ساحلی و میدان ولایت است در بین مسیر در حوالی منبر لب رودخانه علم منتصب به صاحب الزمان (عج) به پیشواز علم حضرت رسول (ص) می‌آید و در این مکان مردم با شور هر چه تمام به عزاداری و مدیحه‌سرایی می‌پردازند و قربانی می‌کنند.

پس از دقایقی عزاداری، علم حضرت رسول (ص) از جلو و علم حضرت مهدی (عج) پشت سر او به حرکت در می‌آید و در راه علم‌های منتصب به ائمه (ع) از سراسر شهرستان به این کاروان ملحق می‌شوند. عزاداران حسینی پس از رسیدن به این حسینیه به همراه سیل خروشان جمعیتی که منتظر رسیدن علم‌ها هستند، در قالب گروه‌ها و دسته‌های عزاداری تا پیش از فرا رسیدن نماز مغرب و عشا به سوگواری می‌پردازند.

در ادامه علمی که به‌نام پیامبر (ص) نام دارد همراه با دیگر علم ‌های میناب از منبر مولا یا منبر ماتم قلعه به سوی حسینیه صاحب‌الزمان (عج) حرکت می‌کنند و علم صاحب‌الزمان (عج) به استقبال آن علم‌ها برده می‌شود. اهالی میناب با اعتقاد به برافراشته شدن پرچم حضرت رسول (ص) در سال ۶۳ هجری قمری با دستان مبارک امام حسین (ع) در کربلا و احیای دین اسلام، سال‌هاست که با تقدس تمام در این شهرستان این مراسم را با شوری خاص برگزار می‌کنند.

منبع: روزنامه همشهری