آیین‌های محرمی با توجه به فرهنگ و رسوم هر منطقه‌ای شکل گرفته‌است. در تاریخ آمده که اولین عزاداری رسمی که به صورت یک فرهنگ علوی جاری شد مربوط به آل بویه است و از دیار گیلان توسط معزالدوله دیلمی در سال ۳۵۲ هجری قمری انجام شد.

محرم در گیلان

به گزارش همشهری ‌آنلاین عزاداران حسینی در شهر لاهیجان گیلان با چهره‌ پوشیده و ناشناس از کوچه‌های قدیمی شهر عبور می‌کنند و در خانه‌های بزرگان و سیدان محل را با قاشق یا کفگیر می زنند.
معمولا هم افراد آن خانه در حال پخت نذری که معمولا شیرین پلو و فسنجان است، هستند.
در این مراسم زن‌ها با کفگیر به در می‌کوبند و زمانی که در باز شد، صاحب‌خانه بدون هیچ حرفی قابلمه آن زن را می‌گیرد و برای او مقداری شیرین‌پلو می‌آورد. مراحل گرفتن لال ‌پله که تمام شد، شخص به خانه می‌رود و ۵ یا ۷ قاشق از آن غذا به مریضش می‌دهد و شروع به حرف‌زدن می‌کند و اعتقاد دارد که وی شفا می‌یابد.
این رسم بنا به نیت افراد در ۴۰ یا ۷۲ خانه که در طول سال واعظ و منبری داشتند، انجام می‌شد. در پایان آنچه را که جمع کرده بودند که در اصطلاح محلی نثار نامیده می‌شود به خانه برده و از آن نثار در طول روزهای متفاوت می‌خوردند تا حاجت و نذرشان برآورده شود.
این مراسم لال پله نام دارد؛ ترکیبی از دو کلمه لال و پله که در زبان گیلکی به معنای پلو است. بخش اول نام هم به این دلیل است که نذری داران و زنان پوشیه زده در تمام مدت هیچ سخنی نمی‌گویند و همیشه آن چیزی که از نذری داران طلب می کنند، مقداری پلو است.

بیشتر بخوانید:
آیین های عزاداری محرم در استان ‌ها | روضه های خانگی ۵۰۰ ساله شهرضا

کد خبر 867727

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گیلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha