دولت در سرفصل های مختلف به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است و گرچه در دوره های مختلف بخش بزرگی از این بدهی ها در قالب رد دیون و واگذاری شرکت های دولتی با سازمان تامین اجتمای بازپرداخت شده است اما همچنان رقم بزرگی از بدهی ها باقی مانده و حالا دولت و سازمان روی رقم آن به اختلاف نظر رسیده اند.

به گزارش همشهری آنلاین، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی به‌تازگی بدهی دولت به این سازمان تا پایان سال ۱۴۰۰ را بیش از ۴۶۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرده بود؛ اما خزانه‌داری کل کشور این بدهی را حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

خزانه‌داری کل کشور اعلام کرده است: پذیرش بدهی‌های قطعی بر عهده دولت در موارد اختلاف، منوط به طی مراحل رسیدگی و حسابرسی ویژه مطالبات ادعایی اشخاص از دولت و ارائه شناسه تعهد دولت از سازمان برنامه‌وبودجه کشور است.

طبق اطلاعیه خزانه‌داری کل کشور، طبق گزارش حسابرسی برای مقطع پایان سال ۱۴۰۰ از حدود بیش از ۴۶۰ هزار میلیارد تومان مطالبات ادعایی سازمان تأمین اجتماعی از دولت، بر مبنای بروز رسانی به روش ساده و با لحاظ مقررات مربوط، حدوداً ۱۶۰ هزار میلیارد تومان مشروط به اخذ شناسه تعهدات از سازمان برنامه‌وبودجه کشور موردپذیرش قرار گرفته است.

همچنین مطالبات ادعایی سازمان مذکور برای مقطع پایان سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۵۹۲ هزار میلیارد تومان، در حال طی فرایند رسیدگی حسابرسی است.

درآمد فولادی‌ها آب رفت

زنجیره آهن و فولاد کشور در سه‌ماهه امسال ۷.۶ میلیون تن محصول به ارزش یک میلیارد و ۶۸۲ میلیون دلار صادر کرده که ازنظر وزن ۲.۴ درصد و ازنظر ارزش ۱۹ درصد کمتر ازِ مدت مشابه سال قبل است.

بر اساس آمار ارائه شده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از عملکرد سه‌ماهه فولادسازان کشور در امر صادرات، از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا پایان خردادماه، بخشی از تولید فولاد کشور صادر شده است؛ آمار صادراتی در مدت مذکور و مقایسه آن با صادرات در سال ۱۴۰۲، نشان می‌دهد که صادرات وزنی فولاد کشور در تمام زنجیره آهن و فولاد در برخی مقاطع رشد بالغ‌بر ۲۰ و ۳۲ درصدی هم داشته اما برخی مقاطع هم با کاهش صادرات در مدت مشابه سال گذشته مواجه شده‌اند که درمجموع صادرات این زنجیره را با افت ۲.۴ درصدی ثبت کرده است.

این موضوع در خصوص میزان ارزش ریالی هم صادق است و برخی مقاطع افت کرده اما برخی مقاطع هم افزایش درآمد ارزی حاصل از صادرات داشته‌اند اما مجموع کل ارزش صادراتی زنجیره مذکور ۱۹ درصد کاهش داشته است.

اعتبار ۱۵۰۰ میلیارد تومانی برای راهداری در اربعین

مدیرکل دفتر نگهداری رویه و ابنیه فنی راه سازمان راهداری از تخصیص ۱۵۰۰ میلیارد تومان منبع مالی در خصوص اجرای پروژه‌های سازمان راهداری برای تسهیل‌سازی مسیر تردد زائرین در اربعین خبر داد.

علیرضا سیاهپور گفت: برای حدود هزار کیلومتر از مسیرهای منتهی به مرزهای عراق آسفالت، آسفالت حفاظتی، روکش و لکه‌گیری در دستور کار قرار دادیم که در حال حاضر طرح حدود ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش از آغاز سفرهای اربعین حسینی تمام خواهد شد.

او افزود: همچنین اصلاح ۱۳ نقطه حادثه‌خیز در برنامه قرار داد. البته هم‌اکنون ۱۴ نقطه حادثه‌خیز دیگر در سطح استان‌های مربوطه اصلاح شده است. نقاط احتمال تصادف در سطح راه‌ها نیز توسط پلیس راهور شناسایی و معرفی شده که قطعاً پیش از آغاز سفرها اصلاح می‌شود.

وی در خصوص ایمن‌سازی محورهای منتهی به کشور عراق، افزود: طبق آخرین آمار از سوی استان‌های مربوطه در زمینه برنامه‌ریزی برای روشنایی تونل‌ها، خط‌کشی، حفاظ بتنی، روشنایی نقطه‌ای، علائم اخطار نیرو انتظامی میانگین حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی برآورد شده است.

ایرلاین بدون مجوز رسید

سازمان هواپیمایی کشوری در اطلاعیه‌ای با اعلام اینکه شرکت پردیس ایر مجوزی از این سازمان ندارد، نوشت: در پی انتشار خبری مبنی بر تأسیس شرکت هواپیمایی پردیس با مرکزیت جزیره کیش به نقل از دفتر نظارت بر شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی به آگاهی می‌رساند، این شرکت دارای هیچ‌گونه مجوزی از این سازمان جهت تأسیس و فعالیت در کیش نیست.

این اطلاعیه می‌افزاید: معرفی‌نامه قبلی صادره توسط سازمان برای شرکت در شرف تأسیس پردیس با مرکزیت جزیره قشم نیز به دلیل عدم تأمین الزامات تعیین شده توسط این سازمان، تابه‌حال نتیجه نرسیده و به ثبت شرکت نینجامیده است.

نکته قابل‌تأمل درباره شرکت‌های هواپیمایی این است که بعد از آزادسازی یک‌طرفه قیمت بلیت باوجود دریافت یارانه نجومی، اکنون برای فعالیت و راه‌اندازی شرکت جدید نیز متولی قانونی این حوزه را دور می‌زنند و بدون دریافت مجوز از مرجع اصلی، اعلام وجود می‌کنند.

منبع: روزنامه همشهری