مبلغ متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در حقوق تیرماه آنها اعمال نشده و آنها نگران تعلیق متناسب‌سازی هستند؛ اما پیگیری‌های همشهری حاکی از این است که این اتفاق به دلیل تعلیق در اجرای قانون نبوده و مبلغ متناسب‌سازی این ماه مانند سه‌ماهه نخست سال جزو مطالبات بازنشستگاه منظور خواهد شد.

بازنشسته

به گزارش همشهری آنلاین، پس از تصویب آیین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در هیات دولت، از اواسط تیرماه مبلغ علی‌الحساب متناسب‌سازی معادل ۳ میلیون تومان بابت سه‌ماهه نخست سال به حساب بازنشستگان واریز شد.

با این اقدام دولت، این‌گونه قلمداد شد که اجرای این قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان رسماً آغاز شده است؛ بر همین اساس، وقتی حقوق تیرماه بازنشستگان بدون مبلغ متناسب‌سازی به حسابشان واریز شد، نگرانی درباره تعلیق متناسب‌سازی افزایش یافت.

مبنای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

در بند الحاقی یک ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه، برای عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و نیز متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مشمول کسور شاغلان مشابه و هم‌تراز، دولت مکلف است تا پایان سال سوم برنامه به نحوی عمل کند که در سال اول (۱۴۰۳) معادل ۴۰ درصد و در سال‌های دوم و سوم (۱۴۰۴ و ۱۴۰۵) هرکدام ۳۰ درصد مابه‌التفاوت حقوق تا ۹۰ درصد یاد شده در حقوق بازنشستگان اعمال شود.

البته کارشناسان با استناد به اینکه قدرت خرید حقوق و دستمزد شاغلان به‌واسطه تورم کاهش پیدا کرده و دولت ناچار است در سال‌های پیش رو آن را افزایش دهد؛ معتقدند رقمی که برای متناسب‌سازی به حقوق بازنشستگان اضافه می‌شود قادر نخواهد بود حقوق آنها را تا ۹۰ درصد شاغلان مشابه و هم‌تراز بالا ببرد، مگر اینکه منابع بسیار هنگفت‌تری به متناسب‌سازی اختصاص یابد.

باوجود این نقد کارشناسی، قانون‌گذاران در مجلس و مجریان قانون در دولت، معتقدند متناسب‌سازی را طبق نظر قانون در سه سال اجرا خواهند کرد و واریز علی‌الحساب نیمه تیرماه نیز اولین گام برای تحقق همین هدف بوده است.

چرا متناسب‌سازی تیرماه واریز نشد؟

در ۱۴ تیرماه، داود منظور، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور با اشاره به تصویب آئین‌نامه اجرایی بند یک ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه در هیات دولت، اعلام کرد: به‌زودی مبلغ سه میلیون تومان علی‌الحساب متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان (برای ۳ ماهه اول سال) واریز خواهد شد تا پس از صدور احکام متناسب‌سازی، تسویه قطعی به عمل آید.

پیرو این اظهارنظر و با توجه به اینکه هنوز احکام متناسب‌سازی بازنشستگان صادر نشده، برای حقوق تیرماه بازنشستگان نیز امکان محاسبه قطعی مبلغ متناسب‌سازی وجود ندارد مگر اینکه متولیان امر بخواهند بازهم به‌صورت علی‌الحساب مبلغی را واریز کنند.

پیگیری همشهری برای اطلاع از وضعیت این موضوع نتیجه قطعی به دنبال نداشت؛ اما یکی از منابع آگاه به موضوع در سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد: این سازمان در حال تأمین منابع مالی برای پوشش مطالبات بازنشستگان و سایر هزینه‌ها نظیر درمان و ... است و ازآنجایی‌که هنوز احکام حقوقی جدید صادر نشده و مبلغ متناسب‌سازی در حکم بازنشستگان مشخص نیست، این مبلغ برای تیرماه واریز نشده است.

به گفته این منبع مطلع، مبلغ متناسب سازی برای تیرماه مانند مابه التفاوت مبلغ علی الحساب متناسب سازی با مبلغ قطعی در سه ماهه اول سال به‌عنوان مطالبات بازنشستگان منظور خواهد شد تا بعد از صدور احکام، به همراه مبالغ التفات قطعی سه‌ماهه اول به حساب آنها واریز شود. این منبع آگاه زمان مشخصی برای صدور احکام حقوقی بازنشستگان اعلام نکرد.

کد خبر 867340
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • شهروند IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
    5 0
    واقعا که!!!!!!!!
  • DE ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
    5 0
    چون انتخابات ریاست جمهوری برگزار و تمام شد ...!!!
  • CH ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
    1 0
    برا شرکت در انتخابات بود😔
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
    2 0
    رحمت خدابر رئیسی بزرگوار.. اگر زنده بود به کارهمه مردم رسیدگی می‌کرد مخصوصا حداقل بگیران وقشر حقوق بگیر